Gminy budżetowe /6/

Inwestycje oraz bieżące utrzymanie dróg to temat bliski każdemu. W każdej gminie są mieszkańcy, którzy oczekują, czasami nawet kilka lat, na zrealizowanie pożądanej inwestycji albo remont ulic w swojej okolicy. Władze samorządowe nie zawsze wychodzą tym oczekiwaniom na przeciw. Przeszkodą mogą być pilniejsze wydatki lub brak środków. Przyjrzyjmy się planom budżetowym dotyczącym tych kwestii

Drogi na jutro

Gminy budżetowe /6/ / Drogi na jutro

Budżetowy dział Transport i łączność to przede wszystkim właśnie utrzymanie i rozwój dróg. Niektóre gminy, takie jak Halinów czy Sulejówek dodatkowo przeznaczają też środki na lokalny transport zbiorowy, czyli dofinansowują dojazdy warszawskich autobusów do gminy. Konieczny bywa też zakup wiat przystankowych. Reszta przedstawionych w tabeli wydatków odnosi się już właściwie tylko do dróg. Finansowane są nie tylko arterie podlegające pod daną jednostkę samorządową. Z gminnych funduszy dofinansowywane są także drogi krajowe, wojewódzkie oraz powiatowe. W przypadku dwóch pierwszych celów, kwoty nie należą do znacznych, jednak w trzecim przypadku gmina nierzadko musi wyłożyć sporo własnych funduszy, aby uczynić zadość oczekiwaniom mieszkańców.
Nie skończył się jeszcze powiatowy wiosenny przegląd dróg, po którym plany inwestycyjne będą już pełne. Na razie wiadomo jednak, że przeznaczono większość środków na przebudowę odcinka drogi biegnącej od Mińska do Wólki Czarnińskiej oraz części trasy Latowicz - Mrozy - Kałuszyn. Ponad milion zł pochłonie też budowa budynku administracyjnego - siedziby Zarządu Dróg Powiatowych. Reszta to wydatki mniejszego rzędu.
Nie we wszystkich gminach należy się spodziewać rychłego widoku maszyn i robotników podczas pracy. Dębe Wielkie, Stanisławów oraz Dobre zadowalają się na razie drobniejszymi modernizacjami oraz przygotowaniem projektów inwestycji, które będzie można rozpocząć w późniejszym terminie. Nasza tabela pokazuje wyraźnie te kwoty. Także w gminach Jakubów, Latowicz, Cegłów, Mrozy, oraz Siennica wykonany zostanie szereg mniejszych inwestycji. W pierwszej największy koszt będzie miało położenie chodnika w Szczytniku, przejeżdżając przez drugą z wymienionych można już zobaczyć analogiczne prace trwające w Wielgolesie. W Cegłowie zwraca uwagę budowa chodnika przy ul. Willowej, w Mrozach budowa ul. Wolności, a w Siennicy przebudowa ul. Wiśniowej w Nowej Pogorzeli i ul. Granicznej w Grzebowilku.
Które gminy mają największe plany inwestycyjne widać wyraźnie w rubrykach naszej tabeli. Halinów przeznaczył duże środki na chodnik w Długiej Szlacheckiej w stronę Budzisk oraz na przebudowę ul. Olszowej. W Kałuszynie czeka budowa odcinka od ul. Bohaterów Września 1939 r. do ul. Warszawskiej. Natomiast mińska gmina ma kilka dużych inwestycji w planach. Będzie to wywalczona przez mieszkańców Maliszewa ul. Leśna, także ul. Książęca w Stojadłach oraz chodniki w centrach wsi Arynów, Janów, Królewiec i Barcząca.
Na koniec zostaje wreszcie miasto Mińsk, gdzie większość środków pochłoną cztery ulice - Grzeszaka, Kolberga, Narutowicza i Wesoła. Stworzona w ubiegłej kadencji mapa drogowa nie ma już żadnego wpływu na kolejność i terminy modernizacji ulic.

Numer: 12 (911) 2015   Autor: Łukasz Kuć



Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *