Mińsk MazowieckiSzóstka włączająca

Każdy człowiek jest innym kwiatem w ogrodzie wszechświata. Dlatego emanuje niepowtarzalnym pięknem. Tym aforyzmem dyrektor Anna Zalewska powitała zebranych gości, wśród których byli  dyrektorzy szkół, pedagodzy, psychologowie oraz nauczyciele placówek oświatowych funkcjonujących na terenie powiatu mińskiego. W finale sympozjum była także nasza kamera, by te metody i ogrody sfilmować...

Ogrody metody

Klasy integracyjne, które dają możliwość wspólnego kształcenia dzieci niepełnosprawnych z dziećmi zdrowymi są w SP-6 już kilkanaście lat. I do tego aż siedem, co jest ewenementem na skalę regionu. Tutaj uczniowie mający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego mają w szkole świetne warunki do wszechstronnego rozwoju.
Trzeba było to wszystko podsumować, czego podjęła się Katarzyna Mettel. Dzięki niej goście zostali poinformowani o tym, że szkoła jest dostosowana do potrzeb uczniów niepełnosprawnych ruchowo poprzez zniesienie bariery architektonicznej, m.in. wyposażona jest w windę. W klasach integracyjnych, w których równocześnie pracuje dwóch nauczycieli – prowadzący oraz wspomagający, a także w klasach ogólnodostępnych wszyscy uczniowie realizują ten sam program nauczania.
A jak integrację widzą podopieczni? Odpowiedzi na to pytanie udzielił wzruszający film przygotowany przez Magdalenę Sędek i Beatę Kowalczyk. W rolach głównych wystąpili uczniowie SP-6, wypowiadając się o integracji i sposobie funkcjonowania w szkole osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Ubogaceniem konferencji były występy artystyczne w wykonaniu uczniów oddziałów zerowych. Cennym uzupełnieniem sympozjum była wystawa książek o tematyce związanej z myślą przewodnią konferencji.
Byli i wykładowcy jak Beata Szynalska-Skarżyńska specjalizująca się w zajęciach z zakresu umiejętności psychologicznych, autorka i realizatorka warsztatów dla dzieci w ramach doskonalenia umiejętności społecznych oraz treningów dla młodzieży zagrożonej niedostosowaniem społecznym.
Zdaniem prelegentki edukacja włączająca to nie asymilacja, tylko elastyczne umiejętne wsparcie uczniów i ich nauki do zróżnicowanych potrzeb i uzdolnień wychowanków.
Seminariom o charakterze naukowym zazwyczaj towarzyszą warsztaty, które nie tylko urozmaicają, ale są też ważnym praktycznym uzupełnieniem części teoretycznej sympozjum. Uczestnicy konferencji mieli możliwość obserwowania zajęć otwartych Marzeny Barys i Katarzyny Mettel oraz zajęć artystycznych Eweliny Spychały i Magdaleny Mariańczyk.
Ogromne zainteresowanie uczestników konferencji wzbudził magiczny dywan, czyli interaktywne urządzenie doskonale nadające się do zabawy, zadań ruchowych i rehabilitacji. Seminarium towarzyszyły również prezentacje pomocy dydaktycznych i edukacyjnych WSiP – nowy cykl edukacyjny Plac Zabaw, oferta publikacji zawodowych, kuferek pomocy dydaktycznych, plansze  interaktywne czy lekturowe karty pracy.

Szóstka jest jedyną szkołą na terenie miasta, która prowadzi klasy i oddziały integracyjne. Uczą się tu dzieci z różnego rodzaju dysfunkcjami rozwojowymi. Są wśród nich uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, z niedosłuchem, autyzmem i zespołem Aspergera. Dla każdego nauczyciela praca z klasą, do której uczęszcza uczeń z orzeczeniem o potrzebie  kształcenia specjalnego, to ogromne wyzwanie i odpowiedzialność – sumuje dyrektor Anna Zalewska. O specjalnych pieniądzach wolałaby nie mówić...

Numer: 17/18 (1073/1074) 2018   Autor: J. Zbigniew Piątkowski





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *