Powiat mińskiPowiat miński komunikacyjny

W siedzibie PKP Polskie Linie Kolejowe poseł Daniel Milewski, starosta miński oraz wójtowie i burmistrzowie z terenu powiatu rozmawiali o możliwości budowy przejazdów bezkolizyjnych  (wiaduktów lub tuneli) w ciągu dróg powiatowych. Spotkanie zorganizowano w oparciu o wcześniejsze rozmowy poprzedzone wystąpieniem PLK do zarządców dróg z prośbą o udział samorządów w realizacji tych inwestycji...

Pora na tory

Poseł Daniel Milewski wraz z wicemarszałek Senatu Marią Koc, a także wicestarostą Krzysztofem Płochockim już od połowy 2017 roku zabiegali w rozmowach z władzami PKP PLK o nowe kolejowe możliwości inwestycyjne na terenie powiatu mińskiego. Zaangażował się w to wiceprezes spółki Antoni Jasiński odpowiedzialny za kwestie utrzymania infrastruktury. W styczniu2018  roku ta problematyka była przedmiotem analizy podczas spotkania z Prezesem PKP PLK Ireneuszem Merchlem oraz wiceprezesem Armoldem Breschem nadzorującym realizację inwestycji kolejowych.
Teraz spółkę kolejową reprezentował Włodzimierz Żmuda - wiceprezes PKP PLK odpowiedzialny za sprawy rozwoju i przygotowania inwestycji. Towarzyszyli mu Tadeusz Sobotnik – dyrektor Biura Przygotowania Inwestycji oraz Magdalena Sierocińska z Zespołu ds. Konsultacji Społecznych. Ze strony samorządów powiatu mińskiego obecni byli burmistrz Halinowa Adam Ciszkowski, wójt gminy Dębe Wielkie Krzysztof Kalinowski, wójt gminy Mińsk Mazowiecki Janusz Piechoski, burmistrza Mińska Mazowieckiego Marcin Jakubowski, wójta gminy Cegłów Marcin Uchman oraz burmistrz Mrozów Dariusz Jaszczuk.
Podstawowym warunkiem podjęcia współpracy z samorządowym zarządcą drogi będzie likwidacja przejazdu, bądź przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn. Rola PLK polegać ma na współfinansowaniu budowy obiektu nad lub pod torami linii kolejowej. Włączenie nowo wybudowanego obiektu w układ komunikacyjny miejscowości należeć będzie do samorządu. Przedsięwzięcie musi być realizowane w zakresie gwarantującym funkcjonalność.
Obecnie prowadzona jest wstępna kwalifikacja inicjatyw samorządowych do projektu, jednak pula środków w ramach dofinansowania z programu POIiŚ na lata 2014-2020 jest ograniczona, więc  zgłaszane zadania będą musiały być poddane szczegółowej analizie.
Ostateczny wybór zostanie dokonany po przeprowadzeniu przez PLK analizy wielokryterialnej (czerwiec 2018) zgłoszonych inicjatyw i będzie zależał od wysokości dostępnych środków finansowych. Znaczenie będzie miała efektywność ekonomiczna – tj. koszt budowy wiaduktów i przejść dla pieszych w przeliczeniu na liczbę zlikwidowanych przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn.
Konsekwencją decyzji zarządcy drogi o aplikacji do tego projektu będzie wykonanie wstępnej koncepcji przedsięwzięcia i przekazanie jej do PLK do 31 maja 2018 roku. W stępnie zakłada s ię  podpisanie porozumień z zakwalifikowanymi do III etapu zarządcami dróg do końca 2018 roku. W związku z koniecznością rozliczenia projektu do końca 2023, zakończenie przedsięwzięć z odbiorami powinno nastąpić do końca 2021 roku.

Numer: 9 (1065) 2018   Autor: (p-dm)





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *