Mińsk MazowieckiPowiat garnizonowy

W 23 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim świętowano w minionym tygodniu uroczystości z okazji 25-lecia służby w polskim lotnictwie wojskowym myśliwców MiG-29 oraz ukończenia modernizacji samolotów eksploatowanych przez 23 BLT. Wprowadzenie samolotów do służby w niełatwym okresie transformacji, stanowiło przełom techniczny oraz mentalny

Srebrne MiGi

Pierwsze cztery MiGi-29 w wersji bojowej przyleciały do ówczesnego 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego „Warszawa” 16 czerwca 1989 roku. Grupa pilotów instruktorów i pasjonatów znaczyła początki historii tego samolotu na polskiej ziemi. To wtedy powstał zespół pilotażowy, prezentujący kunszt akrobacji grupowej i indywidualnej. - W jednostce kultywującej tradycje najlepszych eskadr, gdzie stateczniki samolotów zdobi się podobizną bohaterów było właśnie to możliwe, mówił dowódca generalny gen. broni pilot Lech Majewski, przybliżając zebranym sylwetki pilotów prekursorów. - Samoloty na drodze startowej siadały pewnie, niczym bociany na gnieździe i jestem dumny, że mogłem należeć do elitarnego grona mińskich pilotów, przekonywał. Podkreślał jednocześnie, że eksploatowane najdłużej w historii lotnictwa MiGi-29 przeszły tę historyczną drogę bez jakiejkolwiek katastrofy.

Wszystkie myśliwce stacjonujące w Mińsku Mazowieckim (16 sztuk z 32 posiadanych) zostały w latach 2013-2014 zmodernizowane w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 S.A. w Bydgoszczy. Dzięki unowocześnieniu, wymianie wskaźników analogowych na cyfrowe, dodaniu drugiej radiostacji i nowoczesnej awioniki z szyną danych, kolorowego wskaźnika wielofunkcyjnego, komputera misji, cyfrowego rejestratora wideo czy kamery, zyskały drugą młodość. Jednocześnie wzrosły ich możliwości operacyjne, łatwiejsze także stało się szkolenie pilotów i mają obecnie szansę pozostać w służbie przez najbliższe 15 lat.

Wykorzystywane niedawno do działań w ramach misji ochrony przestrzeni powietrznej państw bałtyckich NATO Baltic Air Policing, od stycznia do kwietnia 2015 roku będą ponownie pełnić służbę na Litwie. Symbolicznego przekazania Siłom Powietrznym ostatniego zmodernizowanego MiG-29 dokonał Dariusz Sokólski, prezes zakładów z Bydgoszczy.

Sesja historyczno-naukowa poświęcona eksploatacji tych samolotów, przeprowadzonej modernizacji i wsparcia bieżącej eksploatacji, nowinki techniczne i prezentacje szkół oficerskich, a potem muzyczno-świetlny pokaz, przybliżyły postać głównego bohatera uroczystości. Nie tylko inżynieryjny ale też artystyczny jego wizerunek przybliżyła wystawa fotograficzna „25 lat MiGa- 29 w Polsce”, Podczas spotkania oficerowie i żołnierze Sił Powietrznych oraz pracownicy cywilni zostali uhonorowani pamiątkowymi odznakami. Uroczystość stała się także okazją do rozmów z pierwszymi pilotami, nawigatorami, inżynierami, technikami, mechanikami czy dowódcami, którzy wdrażali myśliwce w wolnej już Polsce. Dziś zwykle działają, w będącej współorganizatorem przedsięwzięcia, Fundacji Spadkobierców Dywizjonu 303. Jej prezes i jeden z pierwszych pilotów MiG-29, mjr Waldemar Łubowski życzył miło spędzonych chwil w gronie przyjaciół. Tych tego dnia nie zbrakło. Za wieloletnie wsparcie właśnie im szczególnie dziękował dowódca płk. dypl. pil. Maciej Trelka. Po okolicznościowych przemówieniach czy defiladzie w nieco już bardziej towarzyskich klimatach wspominali chwile młodości.

Niestety, licznie zgromadzonym gościom nie było dane nacieszyć się widokiem MIGów w błękicie nieba, bowiem niesprzyjająca aura uniemożliwiła wykonanie przelotu nad mińską bazą. Minorowej pogodzie na szczęście zaradził Sławomir Gromulski, który jubileuszowym tortem zaakcentował i osłodził 25 lat obecności MiG-29 na polskim niebie.

Numer: 48 (895) 2014   Autor: Teresa Romaszuk





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *