Tydzień z prawem (42)

Kilka dni temu wróciłem z rodziną z wymarzonego pobytu w Italii. Niestety podróż samolotem zamieniła się w koszmar. Na wylot czekaliśmy ok. 7 godzin, a w drodze powrotnej zaginęła jedna walizka. Co mogę zrobić? Czy możemy domagać się odszkodowania od linii lotniczych? Jeśli tak, do kiedy i jaka jest procedura...

Zepsuty urlop

Tydzień z prawem (42) / Zepsuty urlop

Obowiązki przewoźników lotniczych w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu regulują odpowiednie przepisy w tym prawo unijne. Konsument podróżując liniami lotniczymi z lub do jakiegokolwiek kraju UE i Szwajcarii znajduje się pod ochroną prawa ustanawiającego wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub dużego opóźnienia lotu. Warto pamiętać, że jeżeli lot jest opóźniony, przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom bezpłatnie posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także możliwość przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych, nadania dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych. Zależy to od długości opóźnienia lub długości lotu. Jeżeli pasażerowie przybędą do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu, będą mieli prawo do uzyskania odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro w zależności od zasięgu podróży. Jednak prawo do odszkodowania wygasa po dwóch latach od daty przylotu do portu przeznaczenia lub w ciągu dwóch lat od dnia, w którym samolot powinien przylecieć lub przewóz został przerwany. Kwestie zagubionego bagażu reguluję z kolei tzw. konwencja montrealska. Zgodnie z nią pasażer może się domagać odszkodowania w wysokości do 1131 SDR czyli ok. 5560 PLN po aktualnym kursie koszyka pięciu walut NBP 4,92 zł. Należy zwrócić uwagę, iż ta kwota nie jest ryczałtem dla poszkodowanego pasażera, lecz stanowi jedynie górną granicę odpowiedzialności przewoźnika w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu. Uzyskanie odszkodowania zależy od kilku ważnych czynników i to konsument jest zobowiązany do udowodnienia poniesionej szkody (chodzi tu wartość samej walizki i jej zawartości) Po stwierdzeniu zagubienia lub zniszczenia bagażu należy wypełnić na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej w terminie 7 dni od odbioru uszkodzonego
bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu.

Numer: 41 (888) 2014   Autor: Porady prawnej udzieliła adwokat Agnieszka Malczyk z Kancelarii Adwokackiej Agnieszka Malczyk ul. Kazikowskiego 40, Mińsk Mazowiecki tel. 25 752 25 51, tel. kom 500 112 479, e-mail - biuro@kancelariamalczyk.pl





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *