Tydzień z prawem (38)

Kilka dni temu wróciłem z rodziną z wymarzonych wakacji z Włoch. Zdecydowałem się sam zorganizować pobyt. Kupiłem bilet do Rzymu dla siebie i żony. Niestety podróż samolotem zamieniła się w koszmar. Na wylot czekaliśmy ok. 7 godzin a w drodze powrotnej zaginęła jedna walizka. Co mogę zrobić czy możemy domagać się odszkodowania od linii lotniczych? Jeśli tak, to do kiedy i jaka jest procedura...

Koszmar urlopu

Tydzień z prawem (38) / Koszmar urlopu

Obowiązki przewoźników lotniczych w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu regulują odpowiednie przepisy w tym prawo unijne. Rozporządzenie ma zastosowanie do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego UE i Szwajcarii, do pasażerów odlatujących z lotniska znajdującego się w kraju trzecim i lądujących na lotnisku znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego, chyba że otrzymali oni korzyści lub odszkodowanie oraz udzielono im opieki w tym kraju trzecim, oraz jeżeli przewoźnik obsługujący dany lot jest przewoźnikiem z państwa członkowskiego UE albo ze Szwajcarii.
Warto pamiętać, że jeżeli lot jest opóźniony, przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom bezpłatnie posiłki i napoje w ilościach adekwatnych do czasu oczekiwania, a także możliwość przeprowadzenia dwóch rozmów telefonicznych, nadania dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych. Zależy to od długości opóźnienia lub długości lotu. Jeżeli pasażerowie przybędą do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny po pierwotnie przewidzianej przez przewoźnika godzinie przylotu, będą mieli prawo do uzyskania odszkodowania w wysokości od 250 EUR do 600 EUR w zależności od zasięgu podróży. Przed wydaniem powyższego orzeczenia odszkodowanie należne na podstawie tego rozporządzenia przysługiwało tylko w przypadku odwołania lotu.
Prawo do odszkodowania wygasa po dwóch latach od daty przylotu do portu przeznaczenia lub w ciągu dwóch lat od dnia, w którym samolot powinien przylecieć lub przewóz został przerwany.
Kwestie zagubionego bagażu reguluję z kolei tzw. konwencja montrealska. Zgodnie z nią pasażer może się domagać odszkodowania w wysokości do 1.131 SDR czyli 5670,16 PLN po średnim kursie NBP z dnia 13.11.2012). Należy zwrócić uwagę, iż ta kwota nie jest ryczałtem dla poszkodowanego pasażera, lecz stanowi jedynie górną granicę odpowiedzialności przewoźnika w przypadku opóźnienia, zagubienia lub zniszczenia bagażu. Uzyskanie odszkodowania zależy od kilku ważnych czynników i to konsument jest zobowiązany do udowodnienia poniesionej szkody tj. wartość samej walizki i jej zawartości. Po stwierdzeniu zagubienia lub zniszczenia bagażu należy wypełnić na lotnisku formularz nieprawidłowości bagażowej w terminie 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu.

Numer: 37 (884) 2014   Autor: Adwokat Agnieszka Malczyk oraz Adwokat Anna Pelc





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *