Mińsk MazowieckiMińsk Mazowiecki edukacyjny

Jak uczyć się skutecznie i polubić naukę? Uczniowie szkół podstawowych nr 1 i 2 w Mińsku Mazowieckim już to wiedzą. To oni bowiem byli uczestnikami pierwszej edycji projektu „Uczyć się, ale jak?” realizowanej przez miasto wspólnie z warszawskim Stowarzyszeniem Q Zmianom. W środę, 7 listopada oficjalnie podsumowano jego wyniki

Żery wiedzy

Mińsk Mazowiecki edukacyjny / Żery wiedzy

Pierwsza edycja projektu „Uczyć się, ale jak?” ruszyła w marcu 2011 roku. Wtedy to przystąpili do niego uczniowie klas V i VI oraz nauczyciele z dwóch mińskich podstawówek – Kopernika i Dąbrówki. Udział pozwolić im miał na wyrównanie szans edukacyjnych poprzez rozwój kompetencji nazwanych przez UE „kluczowymi w procesie uczenia się przez całe życie”. Są to m.in. porozumiewanie się w języku ojczystym i obcym, zdolności matematyczno-informatyczne i społeczno-obywatelskie oraz umiejętność efektywnego uczenia się. Kompetencje na tyle ważne, że w zeszłym roku unia przekazała na ich rozwijanie w ramach projektu Stowarzyszenia Q Zmianom prawie 214 tysięcy złotych, a w tym – niecałe 195 tys. zł.

Projekt zakładał trzy zadania. Pierwsze to warsztaty, które pomóc miały uczestnikom polepszyć średnie wyniki w nauce i poszerzyć ich wiedzę na temat uczenia się. Podczas trzech spotkań 145 uczniów z SP-1 i 337 z SP-2 poznawało tajniki motywowania się do nauki, triki pamięciowe pozwalające na łatwe zapamiętywanie informacji oraz zasady skutecznego zdobywania wiedzy.

Co to dało? Wyniki badań długoterminowych pokazują, że dzieci skorzystały z tych warsztatów. Aż 93% uczestników twierdziło bowiem, że ma motywację do nauki i aż 90% zapewniło, że wie jak efektywnie się uczyć. Pomagają w tym poznane metody motywacyjne, z których najbardziej popularną okazał się „szwajcarski ser” (75%), czyli podział materiału do nauki na mniejsze, interesujące działy i zapamiętywanie tych ciekawostek. Ponad połowa uczestników (55% i 53%) polubiła również mobilizowanie się, by usiąść przy książkach choćby na 5 minut oraz planowanie nagrody w zamian za wykonaną pracę.

Drugie zdanie projektu obejmowało korepetycje dla dzieci z dysproporcjami edukacyjnymi spowodowanymi różnicami w statusie społeczno-ekonomicznym czy położeniem geograficznym. Wzięło w nich udział 45 uczniów ze średnią ocen do 3,5. Zajęcia obejmowały zagadnienia matematyczne oraz językowe – z polskiego i angielskiego. Jak zapewniają nauczyciele projektu – po korepetycjach u dzieci wzrosły aktywność, wiara we własne możliwości i systematyczność.

Ostatnim zadaniem było przeszkolenie nauczycieli, by w swojej codziennej pracy potrafili motywować uczniów i w pełni wykorzystywać ich potencjał. Metody aktywne w uczeniu podczas tego szkolenia poznawało aż 24 nauczycieli z SP-1 i SP-2.

– Jeżeli to tylko kropla w morzu potrzeb, to mam nadzieję, że będzie motywacją, by sięgnąć po więcej – mówiła podczas podsumowania projektu jego koordynatorka Olga Wieczorek-Trzeciak. Czy projekt „Uczyć się, ale jak?” naprawdę pomógł mińskim uczniom – pokażą wyniki egzaminów. A tymczasem do jego drugiej edycji przystąpili kolejni mińszczanie. Tym razem podopieczni Piątki i Szóstki.

Numer: 2012 47   Autor: Justyna Kowalczyk





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *