Powiat mińskiRanking gimnazjów - 2014

Tegoroczny egzamin gimnazjalny składał się tradycyjnie z trzech części. W humanistycznej gimnazjaliści rozwiązywali odrębne zestawy zadań z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie, a w matematyczno- przyrodniczej – odrębne zestawy zadań z matematyki oraz biologii, chemii, fizyki i geografii. Trzecią – językową mogli zdawać tylko na poziomie podstawowym, albo na poziomie podstawowym i rozszerzonym

Oporne przepustki

Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że ponad 50 tysięcy uczniów z Mazowsza i 1605 gimnazjalistów z powiatu mińskiego bardzo dobrze poradziło sobie z wyszukiwaniem informacji w różnych tekstach kultury występujących w arkuszu z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie. Z matematyki wykazali się umiejętnością odczytywania i wykorzystywania informacji z tekstu i rysunku, a z przedmiotów przyrodniczych – interpretowaniem danych przedstawionych na wykresie. Gimnazjaliści przystępujący do  egzaminu z języka na poziomie podstawowym najlepiej poradzili sobie z rozumieniem tekstu ze słuchu i z funkcji językowych. Na poziomie rozszerzonym większość uczniów dobrze poradziła sobie z wyszukiwaniem szczegółowych informacji w tekstach pisanych.
Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. Trudność sprawiły uczniom zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej i teorii literatury oraz zadania dotyczące chronologii historycznej.
Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego rozumowania matematycznego, a z chemii – wnioskowania o wyniku reakcji na podstawie zamieszczonych informacji. We wszystkich językach obcych nowożytnych największą trudność sprawiło zdającym poprawne stosowanie środków językowych, a w przypadku języka angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego – tworzenie wypowiedzi pisemnej.
Na zaświadczeniu o wynikach egzaminu podano dwa wyniki dla każdego z zakresów egzaminu gimnazjalnego.
Wynik procentowy określa odsetek punktów, które zdający zdobył, a centylowy - odsetek liczby gimnazjalistów, którzy uzyskali wynik taki sam lub niższy niż zdający. Wynik centylowy umożliwia porównanie swojego wyniku z wynikami uczniów w całym kraju.
Aby zaś umożliwić dyrektorom szkół, organom prowadzącym szkoły i nadzorowi pedagogicznemu odniesienie wyników danej szkoły do wyników innych szkół, CKE przygotowała skale staninowe dla wyników szkół, biorąc pod uwagę średnie wyniki procentowe uzyskane przez uczniów z każdej szkoły. Korzystając z tabeli /na stronie OKE / można odnaleźć przedział, w którym mieści się średni wynik szkoły i stwierdzić, czy jest on wysoki, średni czy niski w porównaniu z wynikami szkół w Polsce.
Praktyczne wykorzystanie wiedzy przełożyło się na poziom wyników. Powiat miński nie odstaje od średniej Mazowsza, a nawet ją przewyższa.
Mamy także lokalnych liderów, jak prywatne i samorządowe placówki w Sulejówku, gimnazjum Macierzanki, salezjańskie, mińska Dwójka i Halinów, Kałuszyn i Latowicz, by wymienić tylko czołówkę powyżej średniej 60 procent. Większość zmieściła się w przedziale 50-60 procent, a niespodzianie wyjątkowo słabo wypadły Stojadła i Janów z mińskiej gminy, zaś spodziewane niskie wyniki ma mroziańkie gimnazjum w zakładzie wychowawczym i mińskim OHP.
Obok rankingu szkół mamy także klasyfikację gmin i miast powiatu. Tu najlepsi wyprzedzą najsłabszych prawie o 12 punktów procentowych, czyli dzieli je edukacyjna przepaść. To ważne, ponieważ decyduje o przyjęciu do szkoły średniej, a w rezultacie o studiach, przyszłej pracy i życiu.

Numer: 28 (875) 2014   Autor: J. Zbigniew Piątkowski





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *