Powiat mińskiPowiat miński aktywnych

Kończy się rok szkolny, co dla wielu tegorocznych absolwentów szkół kształcenia zawodowego oznacza zakończenie edukacji i rozpoczęcie przygody z rynkiem pracy. Czy po nauce w technikum lub szkole zawodowej są oni odpowiednio przygotowani do pracy? Liczne badania i opinie ekspertów potwierdzają, że mimo zmian prawnych i systemowych, w przyjętym w Polsce modelu kształcenia zawodowego ciągle brakuje narzędzi kształtowania kompetencji, które są niezbędne do dobrego funkcjonowania na rynku pracy

Trening do pracy

Powiat miński aktywnych / Trening do pracy

Jedną z propozycji odpowiadających na ten problem może być projekt „Trening kompetencji ekonomicznych, finansowych i obywatelskich” (TKEFiO), realizowany przez Polską Fundację Dzieci i Młodzieży (PFDiM) dzięki współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS.
I tak w drugim semestrze roku szkolnego 2012/2013 odbył się pilotaż projektu, w którym wzięło udział ponad 400 uczniów z 10 szkół kształcenia zawodowego w województwie mazowieckim. Największa była grupa z Zespołu Szkół im. Kazimierza Wielkiego w Mińsku Mazowieckim – ponad 90 uczniów pod opieką 4 nauczycieli, w projekcie uczestniczyło też po ok. 60 uczniów z Zespołu Szkół im. Gnoińskich w Siennicy oraz z Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 CKP w Garwolinie.
Uczniowie wzięli udział w 10 lekcjach dotyczących edukacji finansowej, obywatelskiej oraz rynku pracy. Ćwiczyli zarządzanie własnym budżetem, uczyli się odróżniać zabiegi marketingowe od rzetelnej oferty i dobrze wybierać np. usługi bankowe oraz planować swoją drogę zawodową. Po zakończeniu cyklu zajęć samodzielnie zorganizowali wizyty w wybranych zakładach pracy i rozmowy z pracodawcami, w ramach tzw. podróży po lokalnym rynku pracy.
Uczestnicy projektu odwiedzili wiele zakładów pracy w Mińsku Mazowieckim i okolicach. Pytali pracodawców o cechy dobrego pracownika czy kryteria rekrutacji stosowane w firmie. Interesowały ich też kursy doszkalające, możliwości odbycia stażu, ścieżki awansu, stosowane rodzaje umów i przywileje pracowników. Chcieli się dowiedzieć, jak postrzegani są absolwenci techników, czyli jakie są realne szanse na uzyskanie pracy przez uczniów zaraz po szkole.
Dzięki podróży po lokalnym rynku pracy odkryli, że już w trakcie trwania zatrudnienia można się dokształcać i rozwijać, podnosząc swoje kwalifikacje. Dowiedzieli się, że do rekrutacji trzeba się przygotować i nie zawsze musi się to zakończyć sukcesem. Mimo że pracodawcy preferują (chętnych do pracy, podejmujących nowe wyzwania) ludzi młodych, przekonali się jednak, że nawet oni mając fach w ręku, mogą mieć problem ze znalezieniem pracy i muszą być elastyczni. Piotr i Aleksandra, liderzy grup, które rozmawiały z pracodawcami z różnych branż, zgodnie zauważyli, że firmy najchętniej przyjmują pracowników z doświadczeniem w branży i po praktykach zawodowych. Ze wszystkich rozmów udało się stworzyć katalog najbardziej pożądanych cech pracownika, gdzie dominują zaangażowanie, sumienność i odpowiedzialność oraz kreatywność i otwartość na nowe wyzwania. Liderka innej grupy, Karolina, podkreśliła, że ocena pracy zależy przede wszystkim od zaangażowania pracownika.
Podczas realizacji projektu TKEFiO została wypracowana propozycja dla szkół kształcenia zawodowego. Składają się na nią program doskonalenia nauczycieli, poradniki związane z prowadzeniem grupy i poruszaniem się po lokalnym rynku pracy oraz zestaw 10 scenariuszy zajęć lekcyjnych TKEFiO.
Od nowego roku szkolnego nauczyciele, którzy zechcą pracować tą metodą będą mogli skorzystać z oferowanych przez PFDiM szkoleń przygotowawczych. Szczegółowe informacje na temat możliwości korzystania z modułu TKEFiO będą zamieszczane na stronie internetowej www.pcyf.org.pl.

Numer: 26 (873) 2014   Autor: Monika Gawracz Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *