Gmina Mińsk MazowieckiMińsk Mazowiecki oświatowy

Nauczyciele, uczniowie i rodzice Szkoły Podstawowej nr 5 im. Józefa Wybickiego oraz Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 im. Powstańców Warszawy w Mińsku Mazowieckim jako nieliczni zakwalifikowali się do projektu ”Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły”. Wspólne warsztaty oraz spotkania związane są z realizacją projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej, realizowanego w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Mazowsze i mają przekonać, że współpraca jest najważniejszą kompetencją w XXI wieku.

Szkoły współpracy

Mińsk Mazowiecki oświatowy / Szkoły współpracy

Współfinansowane ze środków EFS przedsięwzięcie, w którym uczestniczy 1034 szkół (podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych) oraz przedszkoli, potrwa do końca lutego 2015 r. Głównym celem jest wzmocnienie współpracy między uczniami, rodzicami i nauczycielami oraz przedstawicielami innych środowisk na terenie szkół i przedszkoli w Polsce. W projekcie każdej szkoły uczestniczy sześć osób (po dwóch przedstawicieli rodziców, uczniów i nauczycieli), którzy biorą udział w specjalnie dla nich opracowanych szkoleniach, podnoszących kompetencje w zakresie umiejętności podejmowania i podtrzymywania współpracy w szkole. Wspólnie wypracowane standardy współpracy przyczynią się do wprowadzenia zmian legislacyjnych oraz funkcjonowania szkół i przedszkoli na zasadzie dobrych praktyk.

Te oczywiście w wielu szkołach już istnieją. Mini projekty edukacyjne przygotowywane przez dzieci i rodziców w domu, wspólnie organizowane uroczystości, współorganizowanie wypoczynku zimowego i letniego dla dzieci i młodzieży, organizacja Dnia Sąsiada, działań wolontaryjnych czy malowanie przystanków, debaty i szkolne zebrania, opracowywanie dokumentów szkol-nych, harmonogramu uroczystości, imprez i wycieczek, wspólna analiza wyników ewaluacji wewnętrznych, ustalanie priorytetów dotyczących działań szkoły, jej rozwoju i kierunku zmian, udział rodziców w zajęciach dydaktycznych jako ekspertów (np. dziennikarz, elektryk, ogrodnik, leśnik, pszczelarz), to nieliczne tylko przykłady dobrej współpracy.

Podczas marcowej debaty w Piątce zastanawiano się, co powinno się zmienić, aby rodzice chcieli się angażować w życie szkoły, byli aktywni, mieli poczucie wpływu i dobrze się czuli, jak określono w „Naszej szkole”. Jak się okazało, budowanie więzi, realizacja potrzeb, tworzenie nawyków i tradycji, integracja, budowanie zespołu, polepszanie komunikacji, wychwytywanie szans i zagrożeń, organizacja pracy szkoły na poziomie wartości, tworzenie przestrzeni szkolnej czy też realizacja pomysłów, to zadania, które chcą wspólnie zrealizować.
W kwietniowych spotkaniach, pod okiem wicedyrektora Janusza Zduńczyka oraz socjolog Małgorzaty Tur grupy z Mechanika uczestniczyły w warsztatach, podczas których omawiali przyszłość i projektowaliw formie plastycznego kolażu swoją wymarzoną szkołę. Nauczyciele, przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego oraz rodzice prezentowali później mocne i słabe strony placówki, co było pieczołowicie przedyskutowane podczas wcześniejszej dwudniowej debaty szkolnej. Nowych pomysłów oczywiście nie zabrakło, a i rozmowy z przedstawicielami hotelarskiego technikum z Warszawy były pełne inspiracji. Kącik rekreacyjny, wycieczki, stołówka, zagospodarowanie ścian, uczniowskie spotkania z radą rodziców czy większa szatnia, to zrodzone podczas burzy mózgów niekoniecznie nieśmiałe plany. Partnerstwo uczniów, młodszych ze starszymi i scenariusz integracji klas pierwszych, z biegiem orientacyjnym czy piknikiem w tle, to pierwsze zadanie do opracowania i zrealizowania. Mocno włączyli się w jego planowanie także rodzice, a przecież zaangażowanie właśnie rodziców jest dla współczesnej szkoły największym problemem. Powodzenie w realizacji zależy nie tylko od wzmocnienia roli uczniów i rodziców w życiu szkoły, ale również zaangażowania grona pedagogicznego i otoczenia szkoły. Z pewnością udadzą się pierwsze wspólne pomysły, tak w Piątce, jak i w Mechaniku zrealizować, bo energii nie brakuje, a i sami uczniowie stwierdzili, że szkoła jest ich drugim domem.

Numer: 16,17(863-864) 2014   Autor: Teresa Romaszuk





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *