Powiat mińskiTydzień z prawem

O czym pamiętać w szale przedświątecznych zakupów? Nasze prawniczki twierdzą, że o wszystkim, a szczególnie o zasadach zwrotu towaru, który nam nie pasuje. Okazuje się, że nie zawsze taki zwrot jest możliwy.

Zwroty bez stresu

Tydzień z prawem / Zwroty bez stresu

Od kilku lat kupuję świąteczne prezenty przez Internet – przeważnie z uwagi na dogodne warunki cenowe. W tym roku również kupiłem żonie prezent w internecie – elegancką torebkę znanej marki. Zakupu nie dokonałem jednak w sklepie internetowym tylko na popularnymserwisie aukcyjnym od osoby prywatnej. Według zapewnień torba miała być nowa, nienoszona, bez wad ani uszkodzeń, a osoba sprzedająca deklarowała, że chce po prostu pozbyć się nietrafionego prezentu. W momencie gdy otrzymałem przesyłkę stwierdziłem, że torba nie będzie odpowiednim prezentem dla żony. Postanowiłem ją zwrócić, jednak osoba sprzedająca odmówiła przyjęcia i powiedziała, że zwrotów nie przyjmuje. Czy jest to zgodne z prawem skoro zachowałem termin 10 dni? – pyta nasz czytelnik

Konsument, dokonując zakupów przez Internet, jest szczególnie chroniony, jeżeli nabywa towar od sprzedawcy będącego przedsiębiorcą. Na popularnych serwisach aukcyjnych pojawiają się jednak oferty sprzedaży od osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej i tylko okazjonalnie wystawiają swoje oferty.

Należy pamiętać, że ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U.2002.141.1176) i ustawa o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U.2012.1225 j.t.) mają zastosowanie wyłącznie w przypadkach, gdy stronami umowy są przedsiębiorca i konsument, czyli osoba fizyczna nabywająca towar w celu niezwiązanym z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Przepisy prawa konsumenckiego nie będą miały zastosowania do opisanej przez Pana sytuacji, ponieważ sprzedaży dokonywała przez Internet osoba prywatna. W związku z tym, jeżeli towar odpowiada opisowi i nie ma żadnych wad, nie będzie mógł Pan zrezygnować z zakupionej torby bez podania konkretnej przyczyny, nawet zachowując wspomniany termin 10 dni. Z takiej opcji mógłby Pan skorzystać wyłącznie wtedy, gdyby osoba sprzedająca w swojej ofercie zobowiązała się do przyjęcia zwrotu.

Aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek, proponujemy wnikliwe sprawdzanie swoich kontrahentów. Porady prawnej udzieliły adwokat Agnieszka Malczyk oraz adwokat Anna Pelc z Kancelarii Adwokackiej Malczyk&Pelc ul. Kazikowskiego 40 Mińsk Mazowiecki tel. 25 752 2551.

Numer: 50 (845) 2013   Autor: Kancelaria Adwokacka Malczyk & Pelc





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *