Zespół Szkół Zawodowych nr 2 im. Powstańców Warszawy w Mińsku Mazowieckim został zaproszony do projektu prowadzonego przez firmę Ecorys z Wielkiej Brytanii z siedzibą w Warszawie. W jego ramach w listopadzie uczniowie Mechanika wybrali się z wizytą studyjno-naukową do Londynu.
Szlif europejski
Projekt zawierał elementy współpracy ponadnarodowej. Jeden z ekspertów partnerskiego oddziału Ecorys w Wielkiej Brytanii wspierał jego realizację, udzielał porad oraz konsultacji. W maju 2013 r. w Zespole Szkół Zawodowych nr 2 im. Powstańców Warszawy odbyła się wizyta studyjna przedstawicieli Ecorys. Pod koniec listopada w celu zapoznania polskiej strony z organizacją edukacji zawodowej w Wielkiej Brytanii, poznaniu zasad współpracy z pracodawcami oraz zasadami uznawania certyfikatów umiejętności zawodowych przez pracodawców delegacja uczniów i nauczycieli Mechanika wybrała się do Londynu. Zwiedzanie stolicy Wielkiej Brytanii było jedynie dodatkiem. Prawdziwą wartością dodaną wizyty stało się poznanie europejskich norm, zasad, zwyczajów czy tradycji, związanych z zatrudnianiem oraz kształceniem zawodowym. Wiele z nich będzie można przenieść na grunt polski.
Do projektu przystąpiło 21 uczniów z klas II i III technikum spedycyjnego wraz z nauczycielami Marzeną Staniszewską, Markiem Sitkiem, Dariuszem Wojciechowskim i dyrektorem Tomaszem Płochockim. Celem projektu było przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy przy współpracy pracodawców. W tym celu przeprowadzone zostały kursy specjalistyczne, które odbyły się na terenie szkoły, staże zawodowe w zakładzie pracy oraz cykl zajęć pozalekcyjnych prowadzonych przez nauczycieli. Efektem jest zwiększenie u uczniów poziomu wiedzy odnośnie mega trendów w poszczególnych branżach gospodarki, a także regionalnych i lokalnych kierunkach zmian na rynku pracy. Uczniowie mają także możliwość nawiązania kontaktów z pracodawcami zatrudniającymi absolwentów szkoły, także poznania ich oczekiwań odnośnie profili kompetencji kandydatów do pracy (zarówno kompetencji zawodowych, jak i tych spośród kluczowych oraz osobistych).
Dzięki realizacji projektu szkoła ma pełniejszą znajomość potrzeb zatrudnieniowych i planów rozwojowych firm (lokalnie, w regionie, w kraju), może też zaproponować i wdrożyć w proces kształcenia nowe technologie. W ramach projektu utworzono dla uczniów aktualne zasoby informacji edukacyjno-zawodowej.
Na koniec wykonano spedycyjno-logistyczne projekty uczniowskie. Wykorzystano w nim Szkolne Wirtualne Laboratorium Spedycyjno-Logistyczne dostosowane do rzeczywistych warunków firmowych. Partnerem w projekcie było przedsiębiorstwo Harper Hygienics z Mińska.
Współpraca, którą nawiązała szkoła jest rozpoczęciem kolejnych wspólnych projektów ponadnarodowych w obszarach działalności edukacyjno-zawodowej placówki.
Numer: 50 (845) 2013 Autor: Teresa Romaszuk
Komentarze
DODAJ KOMENTARZ