Powiat bezpieczny

Piesi i rowerzyści to grupa użytkowników dróg szczególnie narażonych na niebezpieczeństwo utraty zdrowia, a nawet życia w konfrontacji z samochodami czy też motocyklami. Winni są nie tylko kierowcy, którzy nie stosują się do przepisów, ale i sami poszkodowani, którzy nie dbają o własne bezpieczeństwo. Mińscy stróże prawa postanowili wpłynąć na poziom świadomości zarówno kierowców, jak i rowerzystów oraz pieszych.

Odblaski życia

Z policyjnych statystyk prowadzonych przez funkcjonariuszy mińskiej drogówki wynika jednoznacznie, że w powiecie mińskim od początku tego roku doszło do 15 wypadków drogowych, w których zginęło 16 osób. W 6 zdarzeniach drogowych śmierć poniosło 2 rowerzystów i 4 pieszych – w Kałuszynie, Żakowie, Wólce Mińskiej, Grębiszewie, Porębach Nowych i Dębem Wielkim. W pozostałych zdarzeniach drogowych rannych zostało 18 pieszych i 16 rowerzystów. Do wypadków tych dochodziło głównie na drogach krajowych i wojewódzkich, czyli tam gdzie natężenie ruchu pojazdów jest duże i gdzie należy zachowywać szczególną ostrożność.

Aby przeciwdziałać podobnym zdarzeniom i spróbować zminimalizować ryzyko ich występowania, policjanci z mińskiej drogówki postanowili zorganizować kompleksowe działania pod nazwą „Pieszy i rowerzysta”. Akcja ma polegać na uświadamianiu pieszych i rowerzystów oraz egzekwowaniu przez nich przestrzegania przepisów. Z drugiej strony skierowane są również przeciwko kierowcom, których niewłaściwe zachowania na drodze mogłyby doprowadzić do nieprzewidzianych i niebezpiecznych skutków. Pierwszą turę działań zorganizowano 9-10 października i już planowane są kolejne.

– Brak wymaganego przez prawo właściwego oświetlenia w rowerach czy też elementów odblaskowych u pieszych może narazić ich na większe ryzyko uczestnictwa w zdarzeniu drogowym – mówił podkom. Daniel Niezdropa z mińskiej KPP. I przypomina o zmianie przepisów, jakiej dokonano w sierpniu tego roku, a które wejdą w życie 31 sierpnia 2014 roku.

Zgodnie z nowelizacją prawa o ruchu drogowym pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest zobowiązany do używania elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Nie dotyczy to osób poruszających się po chodniku. Do tej pory obowiązek taki miały jedynie dzieci do 15 roku życia.

Niewielu pieszych zdaje sobie sprawę z realnego zagrożenia ich życia. Tymczasem mało odblask może pomóc uniknąć tragedii. - Zakładanie kamizelek odblaskowych oraz stosowanie elementów poprawiających widoczność sprawią, że kierowca samochodu w porę zauważy idącego lub jadącego jezdnią pieszego czy też rowerzystę – mówi podkom. Niezdropa. Po zmroku pieszy bez elementów odblaskowych jest widoczny w światłach mijania z odległości 20–30 metrów. Jeśli ma przy sobie lub na ubraniu element odblaskowy, kierowca zauważy go już z odległości 130-150 metrów, czyli ok. 5 razy szybciej.

Od roku zmienione są również przepisy dotyczące rowerzystów. Określają one szczegółowe warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia. Migające przednie światło, brak konieczności posiadania zamontowanego oświetlenia w dzień, kierunkowskazy w rowerze, na którym nie da się sygnalizować skrętu ręką czy dodatkowe odblaski – to tylko niektóre zmiany. O wszystkich oraz o tym jak w czasie Wszystkich Świętych zachować ostrożność w rejonie mińskiego przed naszą kamerą opowiada podkom. Daniel Niezdropa z KPP. Film obejrzeć można na www.co-slychac.pl.

Numer: 44 (839) 2013 Autor: (opr. jk)



Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *