Mińsk MazowieckiSzkoły innowacji

Uczelnie wyższe alarmują, że stan matematycznej wiedzy uczniów kształcących się na kierunkach ścisłych jest katastrofalny. Trudno już mówić nawet o lukach wiedzy. To już są całe zapomniane i gdzieś zagubione obszary matematyki. A jak bardzo obniżył się poziom? Książka z lat dziewięćdziesiątych dla profilu ogólnego w liceum teraz byłaby naprawdę trudnym podręcznikiem dla renomowanych liceów z czołówki rankingów.

Rewolucja w nauczaniu matematyki

Szkoły innowacji / Rewolucja w nauczaniu matematyki

Okazuje się, że jest nadzieja. Zmiany w nauczaniu matematyki zdolnych osób wprowadza firma ELITMAT z Mińska Mazowieckiego, która diagnozowała i diagnozuje stan polskiej edukacji od wielu lat. W odpowiedzi na szereg barier, jakie zostały zauważone w polskim systemie edukacji, w 2010 roku powstał projekt „Matematyka Innego Wymiaru – Organizacja Matematycznych Mistrzostw Polski Dzieci i Młodzieży”, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Pomysłodawcą, inicjatorem i autorem projektu jest Nauczyciel Roku 2008 – Dariusz Kulma. Innowacyjny system, który ELITMAT wprowadza w polskich szkołach, zyskał przychylność znaczącej rzeszy użytkowników. Dlaczego?

System spotkał się z ogromnym zainteresowaniem nauczycieli i nauczycielek. Zasada jest taka, by w szkołach powstawały elitarne grupy uzdolnionej młodzieży (nawet niekoniecznie z najlepszymi wynikami) nazwane ELITMAT TEAM’ami. Nie chodzi o zwykłe matematyczne kółka, jakich już było wiele, ale o przynależność do grupy, która poszukuje, odkrywa i wchodzi w skład ogólnopolskiego systemu. Grupy prowadzone są społecznie przez nauczycielki i nauczycieli – ELITMAT LEADER’ów, a miejscem ich spotkań poza klasą jest również specjalny portal ELITMAT SPACE. To przestrzeń, w której znajduje się ogromna ilość materiałów – i tych z podstawy programowej, i tych spoza programu, a „powycinanych” przy kolejnych reformach nauczania matematyki. Materiały, w ogromnej większości, są multimedialne i znakomicie działają na tablicach interaktywnych, których w polskich szkołach jest coraz więcej. Autorzy projektu przyciągają uwagę niebanalnymi przykładami, zapomnianą sztuką szybkiego liczenia i światem Kwadratolandii, w którym bohaterowie to nie Kowalski i Nowak, jak w tysiącach zadań, na których wychowały się całe pokolenia, a Matcyfrzak, Różniczka czy Wymierniak, którzy przeżywają wiele matematycznych przygód i są przyjaźnie nastawieni do matematyki. Czy takie zadania się podobają? Bardzo – uczniowie rozwiązali ich już ponad 1 300 000 razy! Dodatkową innowacją jest wprowadzanie do procesu dydaktycznego elementów psychologii zapamiętywania czy uczenia, co jest w nauczaniu matematyki unikatem.

Motywatorem do działania, zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli jest udział w Matematycznych Mistrzostwach Polski Dzieci i Młodzieży. W ramach projektu odbyły się już dwie edycje konkursu w 2012 oraz 2013 roku i w każdej z nich wzięło udział ponad 20 tys. uczestników, choć chętnych było blisko 50 tys. osób z całej Polski. W każdym roku wyłonieni zostali najlepsi w swojej kategorii wiekowej, zarówno w klasyfikacji w kraju, województwie, a także w powiecie. Dzięki temu laureaci mogą być zauważeni przez nauczycieli, rodziców, ale i lokalne władze – talenty zostają odkrywane na skalę masową!

Projekt zaskakuje swoją masowością i zakresem działania. Obejmuje wszystkie etapy edukacyjne – od szkoły podstawowej po ponadgimnazjalną. Adresowany był do 700 szkół i 20 tysięcy uczniów i uczennic, ale szybko okazało się, że jest o wiele więcej chętnych niż miejsc. Ostatecznie w projekcie wzięło udział ponad 31 tys. uczniów i uczennic oraz 2 tys. nauczycieli i nauczycielek. W pierwszej fazie projektu bardzo szybko powstało 1000 ELITMAT TEAM’ów w całym kraju! Nauczyciele i nauczycielki pracowali i pracują, albo w ramach godzin z Karty Nauczyciela, albo zupełnie za darmo. Często wystarcza, że nadzorują on-line pracę swoich podopiecznych, którzy rozwiązują zadania na portalu czy poznają nowe dla nich obszary Królowej Nauk. Projekt spotkał się z ogromnym uznaniem zarówno ze strony samych użytkowników, jak i ekspertów z dziedziny edukacji. Materiały z portalu zostały już pobrane ponad 1
718 677 razy, a w dni przed samym konkursem portal przeżywa prawdziwe oblężenie! A to wszystko za darmo dla uczniów.

Działania w projekcie dobiegają końca. Już 18 październiku 2013 roku, podczas konferencji w Mińsku Mazowieckim podsumujemy trzy lata pracy. Nie oznacza to jednak końca systemu ELITMAT TEAM-LEADER-SPACE. W szkołach nadal działają grupy ELITMAT TEAM, a dostęp do portalu, a tym samym ogromnej bazy materiałów dydaktycznych, jest cały czas bezpłatny. Firma ELITMAT podjęła również działania, by kontynuować Matematyczne Mistrzostwa Polski Dzieci i Młodzieży, a tym samym wprowadzać w świat Matematyki Innego Wymiaru kolejne pokolenia.

Wszystkich zainteresowanych zapraszamy na stronę www.matematykainnegowymiaru.pl

Ogólnopolski system wsparcia nauczania matematyki w szkołach ELITMAT TEAM-LEADER-SPACE powstał w ramach projektu „Matematyka Innego Wymiaru-Organizacja Matematycznych Mistrzostw Polski Dzieci I Młodzieży”.

Numer: 42 (837) 2013   Autor: (r-elitmat)





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *