HalinówHalinów na torach

Jak chwalą to i przywalą... Wie o tym burmistrz Adam Ciszkowski, więc nieustannie tłumaczy mieszkańcom, co jest na rzeczy i kto ma jakie intencje.  Tera przyszedł czas na wyjaśnienia inwestycji kolejowych, czyli konsekwencji położenia dwóch dodatkowych torów kolejowych od Warszawy w kierunku Siedlec, a przy tej okazji również likwidacji wszystkich przejazdów kolizyjnych oraz budowy w ich miejscu przejazdów bezkolizyjnych, czyli tuneli. Idea jest słuszna i pożyteczna, bo poprawi bezpieczeństwo i przyśpieszy komunikację, ale oczywiście zawsze przy tak dużych przedsięwzięciach pojawiają się podziały, bo diabeł tkwi w szczegółach, czyli lokalizacji...

 

Dzieli z tuneli

Halinów na torach / Dzieli z tuneli

Gdzie te szczegóły zmian proponowanych przez PKP PLK? Nie można o nich mówić bez najważniejszej informacji, ze NIE GMINA HALINÓW JEST INWESTOREM, a więc  NIE DECYDUJE O WYBORZE POSZCZEGÓLNYCH WARIATÓW PRZEJAZDÓW BEZKOLIZYJNYCH.

Wbrew różnym plotkom i akcjom dezinformacyjnym organizowanym przez osoby nieżyczliwe, burmisztrz nie zaprzecza, ze jako reprezentant władzy wykonawczej w pełni popiera samą ideę rozwoju infrastruktury sieci kolejowej w naszym regionie i cieszy go to, że PKP PLK chce inwestować zarówno w budowę nowych torów kolejowych, jak i przejazdów bezkolizyjnych. Widzi w tym oczywiście korzyści. Wielokrotnie postulował tę inwestycję wspólnie z parlamentarzystami oraz samorządowcami z powiatu mińskiego. Wiele spotkań rozmów i pism przyniosło efekt - rozpoczęły się prace projektowe. Ale co do szczegółów tych prac to jest już jurysdykcja inwestora czyli PKP, a nie gminy Halinów. Oczywiście jako gmina ma prawo do wyrażenia opinii, ale opinia nie jest dla inwestora wiążąca.

Żeby uporządkować dyskusję, podzielić ją trzeba na trzy części, ponieważ z dotychczasowych uwag zgłoszonych przez mieszkańców widać, że praktycznie nikt nie protestuje co do zasady przeciwko całej inicjatywie budowy dodatkowych torów oraz przejazdów bezkolizyjnych. Uwagi dotyczą natomiast konkretnych wariantów tych przejazdów. Oto  co na ich temat pisze burmistrz Ciszkowski...

STRONA WSCHODNIA - CISIE/WIELGOLAS BRZEZIŃSKI
Dziś mamy tu przystanek kolejowy, obok przejazd kolizyjny w ciągu dróg powiatowych. Wszystko w okolicy Kościoła oraz gminnej działki na której w przyszłości powstanie nowa placówka oświatowa.
Kilkaset metrów od tego miejsca w kierunku Halinowa (okolice Centrum Swobodna Przestrzeń) powstał natomiast w trakcie budowy autostrady A2 przejazd bezkolizyjny nad torami.
Pierwotnie PKP planowało w ogóle zamknąć istniejący przejazd kolizyjny (koło Kościoła), i wybudować w tym miejscu jedynie przejście bezkolizyjne dla pieszych i rowerzystów. Ruch samochodowy natomiast miał być skierowany na istniejący przejazd bezkolizyjny przy CSP. Po pierwszym spotkaniu konsultacyjnym, protestach mieszkańców oraz interwencji Gminy Halinów inwestor czyli PKP przygotowało warianty alternatywne, jeden z nich zakładał powstanie przejazdu bezkolizyjnego w formie tunelu w miejscu istniejącego przejazdu, a drugi utworzenie przejazdu bezkolizyjnego kilkaset metrów na wschód w stronę Gminy Dębe Wielkie. Po przeanalizowaniu opinii mieszkańców Gmina Halinów pozytywnie zaopiniowała wariant w którym PKP wybuduje między Cisiem, a Wielgolasem Brzezińskim przejazd bezkolizyjny w formie tunelu pod torami dla samochodów, oraz bezkolizyjne przejście dla pieszych i rowerzystów - w miejscu istniejącego przejazdu kolizyjnego (koło Kościoła). Z naszych informacji wynika, że właśnie takie rozwiązanie będzie dalej projektowane.
 
STRONA ZACHODNIA - JÓZEFIN/GRABINA
W części zachodniej naszej Gminy obecnie istnieje jeden przejazd kolizyjny w ciągu drogi powiatowej - ulicy Stołecznej w Józefinie. Na etapie projektowania nowych inwestycji spółka PKP PLK zaproponowała aby w miejscu istniejącego przejazdu kolizyjnego pobudować bezkolizyjne przejście dla pieszych i rowerzystów. A ruch samochodowy skierować kilkaset metrów w kierunku Sulejówka i tam stworzyć przejazd bezkolizyjny dla samochodów w formie tunelu pod torami w miejscu gdzie w przyszłości ma przebiegać planowana od ponad 20 lat droga wojewódzka łącząca Gminę Halinów z Wołominem. Ma to swoje uzasadnienie, ponieważ ta droga według informacji Urzędu Marszałkowskiego w przyszłości powstanie, a warto koordynować inwestycje PKP z inwestycjami samorządu Województwa Mazowieckiego. Taka trasa byłaby szansą na rozwój dla Gminy Halinów, a także docelowym wyprowadzeniem ruchu samochodów ciężarowych z centralnej części naszej gminy.
Dodatkowo bardzo ważna informacja dla mieszkańców Józefina, Grabiny i okolic jest taka, że już w przyszłym roku rozpocznie się budowa zapowiadanego przystanku kolejowego w Józefinie. Obecnie PKP jest już po przetargu i czekamy na podpisanie umowy z wykonawcą. Projekt przystanku kolejowego będzie oczywiście skoordynowany z budową dodatkowych torów, oraz z budową przejścia bezkolizyjnego dla pieszych i rowerzystów w ciągu ulicy Stołecznej, z którego będzie można przejść bezpiecznie na przystanek. Dodam, że przystanek w Józefinie zlokalizowany będzie obok istniejącego przejazdu kolizyjnego w ciągu ulicy Stołecznej, po wschodniej stronie tej drogi.
 
CENTRUM GMINY - HALINÓW/HIPOLITÓW
I tu przechodzimy do największych kontrowersji. PKP PLK projektując przejazdy bezkolizyjne w Gminie Halinów zaproponowała wariant przejazdu bezkolizyjnego w formie tunelu pod torami w miejscu istniejącego przejazdu kolizyjnego między Hipolitowem a Halinowem - w ciągu dróg powiatowych (Jana Pawła II i Warszawska).
Ponieważ wariant ten wiąże się niestety z wyburzeniem niektórych obiektów budowlanych (w większości handlowych) w centrum, od samego początku wpływały w tej sprawie protesty. Dlatego poprosiliśmy PKP o przygotowanie propozycji alternatywnych do dyskusji. Inwestor przedstawił więc wariant alternatywny, tunel pod torami, który łączy Halinów na wysokości ulicy Pułaskiego z Hipolitowem na wysokości dawnego Colgate. Wówczas w miejscu istniejącego przejazdu kolizyjnego (Jana Pawła II - Warszawska) pozostały by same bezkolizyjne przejścia dla pieszych i rowerzystów.
Oba te warianty wzbudzają emocje i protesty, oba mają wady i zalety.
Podstawową wadą wariantu pierwszego są liczne wyburzenia, paraliż centrum Halinowa podczas potencjalnej realizacji inwestycji, straty dla części lokalnego handlu. Zaletą jest być może szansa na zmianę wizerunku i wyglądu centrum Halinowa, bo dziś jak ono wygląda, nie trzeba pisać.
Jeśli chodzi o wariant drugi to tu również jego wadą jest ingerencja w tereny prywatne, choć wyburzeń byłoby tu zdecydowanie mniej, inną wadą jest nieprzystosowanie istniejącej gminnej infrastruktury drogowej do tej inwestycji. Za to na pewno zaletą tego wariantu będzie wyprowadzenie ruchu samochodowego z centrum Halinowa oraz atrakcyjność tego wariantu także dla mieszkańców Józefina czy Długiej Kościelnej.
Niestety wybór wariantu jest dużym dylematem i każda decyzja będzie tu dla kogoś krzywdząca. Zawsze boimy się tego co nowe i wcale się nie dziwię, że w tej kwestii pojawiają się protesty i emocje. Z drugiej strony świat się rozwija, przybywa nowych inwestycji i nie możemy stać w miejscu na zasadzie, że "tak było jest i będzie". Musimy czasem podejmować odważne decyzje, nawet takie, które są trudne do akceptacji na dziś, ale które będą służyć kolejnym pokoleniom.
Powiem szczerze, że od 12 lat odkąd jestem Waszym burmistrzem nie było chyba takich ważnych dylematów, spraw tak strategicznych dla przyszłości. Na szczęście to nie ja będę ten wariant wybierał, ale mogę wyrazić swoją opinię, jak już wcześniej wspomniałem opinię niewiążącą dla inwestora.
Dlatego bardzo proszę wszystkich, którzy mają swoje opinie o napisanie komentarzy.
Na koniec jeszcze kilka dodatkowych słów wyjaśnienia:
Pisząc o przejazdach bezkolizyjnych mam na myśli przejazdy dróg pod torami w formie tunelu bo takie są planowane w naszej gminie. Natomiast pisząc o przejazdach kolizyjnych mam na myśli istniejące dziś przejazdy drogowe przez tory kolejowe.
Przy okazji budowy przejazdów bezkolizyjnych chcemy połączyć drogami równoległymi przyległymi do torów kolejowych (po obu stronach torów) Hipolitów i Halinów z Józefinem. A także Józefin z Sulejówkiem.
Planujemy również przy współpracy z PKP budowę nowych parkingów przy stacjach kolejowych w Cisiu i Halinowie oraz planowanym przystanku w Józefinie, ale to oddzielna inwestycja.
Jak już wspomniałem ostateczne rozwiązania projektowe w tym warianty przejazdów bezkolizyjnych wybierał będzie inwestor czyli PKP, a nie Gmina Halinów, i w moim przekonaniu będzie kierował się trzema aspektami: kosztami wykonania inwestycji, możliwościami technicznymi, oraz opinią społeczną.
Obecne prace projektowe dotyczące tej inwestycji to faza wstępna. Kolejne etapy to decyzja środowiskowa i pozwolenia na budowę. Wpisanie na listę inwestycji realizowanych, znalezienie na nią środków (kilkaset milionów złotych). To wszystko potrwa wiele lat, realnie możemy mówić, że ta inwestycja powstanie najwcześniej za 7-10 lat.
Ponieważ wybór wariantu przejazdu między Halinowem, a Hipolitowem wzbudza wiele kontrowersji zwracam się z uprzejmą prośbą aby Sołtys oraz Rada Sołecka Hipolitowa wzięła przykład z Cisia i wydała swoją opinię w tej sprawie.
W ostatnim czasie pojawiła się kuriozalna petycja napisana przez jednego z radnych powiatowych z klubu PiS, i skierowana do burmistrza Halinowa w sprawie wycofania się przeze mnie z pierwszego wariantu przejazdu bezkolizyjnego w Halinowie na rzecz wariantu drugiego. Wiem, że ta petycja jest udostępniona w niektórych sklepach na terenie naszej Gminy. Otóż albo autor tej petycji nie rozumie jak wygląda proces inwestycyjny realizowany przez Polskie Koleje Państwowe i nie wie kto jest inwestorem i kto wybiera dane warianty projektowe i dlatego właśnie z powodu niewiedzy omyłkowo skierował tę petycję do burmistrza Halinowa, albo w co nie chce mi się wierzyć, jest to celowe działanie, aby wprowadzić mieszkańców w błąd i w złym świetle przedstawić moją osobę. Ale naprawdę mam nadzieję, że to zwykła pomyłka.

Na koniec zaprasza do zapoznania się z wizualizacjami i dyskusji, bo te inwestycje będą miały kluczowy wpływ na rozwój gminy i powiatu. To naprawdę bardzo ważne.

Numer: 1-2 /1316-17/ 8-15 stycznia 2023   Autor: J. Zbigniew Piątkowski





Komentarze

Dodano 9 marca 2023 roku o godz. 12:04 przez: tomasz

Jak zwykle - podział społeczeństwa na tych co "wiedzą lepiej" kontra - "to wina Tuska " jest widoczny i tu. My mieszkańcy nie musimy się znać na wszystkim. Musimy wierzyć, że "władza" mieszkająca także na tym terenie chce zadowolić swych wyborców i mieszkańców. Oby się to powiodło. Logicznie - wariant 2 jest lepszy ale - czas pokaże jak będzie.

 

 

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *