Powiat mińskiRanking gimnazjów 2013

Tegoroczny egzamin gimnazjalny przeprowadzony był na ubiegłorocznych zasadach, więc możemy porównać dwa roczniki absolwentów. W części humanistycznej gimnazjaliści rozwiązywali odrębne zestawy zadań z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie, a w części MP – odrębne zestawy zadań z matematyki i przedmiotów przyrodniczych, tj. biologii, chemii, fizyki i geografii. W trzeciej części mieli zaś test z języka obcego nowożytnego. Nowości nie było, ale wyniki w powiecie są słabsze....

Mocni nie słabną

Ranking gimnazjów 2013 / Mocni nie słabną

Według OKE wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, że duży odsetek gimnazjalistów opanował jedną z trudniejszych umiejętności ujętych w wymaganiach ogólnych zawartych w nowej podstawie programowej z matematyki, tj. umiejętność modelowania matematycznego. Uczniowie dobrze poradzili sobie również z większością zadań wymagających wyszukania informacji w tekście literackim interpretowania danych oraz rozwiązaniem zadań sprawdzających umiejętność rozumienia ze słuchu tekstów w języku obcym.

Egzamin wskazał również umiejętności, które gimnazjaliści opanowali słabiej. W zestawie zadań z języka polskiego trudne okazały się dla gimnazjalistów zadania o złożonej konstrukcji łączące w sobie zadanie typu prawda-fałsz i wyboru wielokrotnego. Natomiast w przypadku chemii była to umiejętność krytycznej analizy przebiegu doświadczenia, z fizyki zaś trudność sprawiło zadanie sprawdzające umiejętność dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie wymagające przeprowadzenia samodzielnego rozumowania matematycznego. W przypadku języków obcych nowożytnychtrudność sprawiło tworzenie wypowiedzi pisemnej.

– Informacja dotycząca słabszych stron uczniów bez wątpienia będzie dla nauczycieli cenną wskazówką na temat zagadnień, którym należy poświęcić więcej uwagi w pracy z kolejnymi rocznikami gimnazjalistów – zauważają fachowcy z OKE.

Nas jednak bardziej interesują konkretne osiągnięcia gimnazjalistów z Mińska Mazowieckiego i powiatu. Jest lepiej – powiat ma lepszą średnią, a rankingowa tabela wizualnie jest bardziej zielona niż czerwona. Świadczy to o lepszych wynikach większości gimnazjów, a szczególnie postępie wielopunktowym w GM-3 w Sulejówku, Latowiczu, Stojadłach i Żakowie. Poza nimi na pochwałę zasługuje 14 placówek, a wśród nich gimnazjum Macierzanki, które ma kolejny powód do dumy. Oprócz średniej imponujące są tam wyniki indywidualne uczniów. Aż 60 trzecioklasistów zdobyło maksimum punktów z poszczególnych części egzaminu, a 109 miało wyniki w przedziale od 98 do 90%.

Są i spadki, nawet o 11 miejsc jak Wielgolas czy 8 jak mińskie GM-1. Najbardziej ucierpiał na prestiżu Okuniew, który z 6 miejsca spadł na 25, tracąc aż 11,2 pkt. W 2012 roku ostatnie miejsca (poza poprawczakiem w Mrozach i mińskim OHP) okupowały Huta Mińska, Żaków, Stojadła i 25 w tabeli Jeruzal, obecnie najniżej tabeli jest właśnie Jeruzal, a tuż przed nim Dobre, Niedziałka i wspomniany Okuniew.

Interesujące są wyniki z poszczególnych części egzaminu. Mogą to być przedmioty nauczania jak matematyka czy język polski, ale też historia połączona z WOSem lub języki, które przedstawiamy jako wspólną średnią.

Warto również zwrócić uwagę na staniny, które określają poziom opanowanej wiedzy. Najniższe są dla matematyki, a najwyższe dla języków obcych, co – zdaniem OKE – pozwala na sprawiedliwsze porównanie wszystkich dziedzin wiedzy.

Nie wiadomo, czy dojdzie do zmian w strukturze polskiej oświaty, a szczególnie do eliminacji kształcenia gimnazjalnego. Wiadomo zaś, że mimo kilkunastu lat jego istnienia, gimnazja wciąż dręczą polskie szkolnictwo. Oby jak najkrócej.

Numer: 31 (826) 2013   Autor: J. Zbigniew Piątkowski





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *