Obserwujesz niepokojące objawy w rozwoju swojego dziecka... masz diagnozę i nie wiesz co robić dalej... zadzwoń. My wiemy, jak można pomóc Twojemu dziecku – radzi psycholog, neurologopeda, terapeuta integracji sensorycznej, nauczyciel edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, czyli Agnieszka Adamczuk, dyrektor Niepublicznego Punktu Przedszkolnego ApertaTe w Mińsku Mazowieckim, przyjmującego dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera...
Gdy doskwiera Aspergera...
Pierwsze oznaki autyzmu są bardzo często trudne do zauważenia. Zazwyczaj obawy rodziców nasilają się dopiero wówczas, gdy drobnych niepokojących w rozwoju dziecka sygnałów jest coraz więcej. Mogą one same w sobie nie wydawać się istotne, na przykład dziecko nie patrzy na przedmioty, które mu wskazujesz, nie odwraca się, kiedy je wołasz, nie przynosi Ci zabawek, żeby dzielić się z Tobą swoimi doświadczeniami, wydaje Ci się, że nie zawsze rozumie wypowiadane przez Ciebie słowa. Każde dziecko, z niewielkim odstępem czasowym, powinno osiągać w danym okresie życia tak zwane kamienie milowe.
Jeżeli podejrzewasz, że rozwój Twojego dziecka odbiega od wskazanych norm rozwojowych, zwróć się do specjalistów, którzy dokonają rzetelnej diagnozy. Twoja pociecha i Ty potrzebujecie konkretnej oceny prawidłowości rozwoju dziecka – wykluczenia lub potwierdzenia istnienia zaburzeń – przez postawienie diagnozy zgodnie z kryteriami diagnostycznymi obowiązującymi w Polsce, czyli klasyfikacji Światowej Organizacji Zdrowia ICD-10 lub Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego DSM IV.
Jeżeli w wyniku postępowania diagnostycznego podejrzenie nieprawidłowości rozwojowych u Twojego dziecka zostało potwierdzone i rozpoznano u niego autyzm, Zespół Aspergera lub inne całościowe zaburzenie rozwojowe, to Twoje dziecko powinno zostać jak najszybciej objęte specjalistyczną pomocą terapeutyczną i edukacyjną. Kiedy otrzymasz diagnozę możesz podjąć następujące kroki, czyli zgłosić się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej najbliższej miejsca zamieszkania. Zespoły orzekające mogą wydać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego – na podstawie takiego orzeczenia możesz ubiegać się o miejsce w placówkach terapeutycznych lub integracyjnych, które zapewnią Twojemu dziecku odpowiednią opiekę terapeutyczną i edukacyjną. Także opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – na podstawie takiej opinii możesz starać się o dodatkowe zajęcia terapeutyczne dla dziecka.
Można też zgłosić się do Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności najbliżej miejsca zamieszkania. Wtedy on wyda orzeczenie o niepełnosprawności, które uprawnia m.in. do korzystania z dofinansowań ze źródeł Państwowego Funduszu Osób Niepełnosprawnych, korzystania ze zniżek w środkach komunikacji, korzystania ze specjalistycznych usług opiekuńczych, możliwości uzyskania karty parkingowej dla osób niepełnosprawnych.
Pamiętaj, że posiadanie orzeczenia o niepełnosprawności nie upoważnia do korzystania z systemu wspomagania w placówkach oświatowych. Jeżeli chcesz, aby Twoje dziecko było objęte systemem wspomagania w przedszkolu i szkole, dziecko musi posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną.
W Mińsku Mazowieckim prowadzimy Punkt Przedszkolny oraz Centrum Terapeutyczne. W ramach naszej działalności mogą Państwo skorzystać z bezpłatnej konsultacji odnośnie diagnostyki oraz Punktu Przedszkolnego. W ramach przedszkola dzieci objęte są pełnym pakietem terapeutycznym – Trening Umiejętności Społecznych, muzykoterapia, terapia metodą Knill, psycholog, pedagog, terapeuta integracji sensorycznej, logopeda. Obserwujesz niepokojące objawy w rozwoju swojego dziecka? Otrzymałeś diagnozę i nie wiesz co robić dalej? – zadzwoń – podpowiemy, jak można pomóc Twojemu dziecku.
Kontakt – ApertaTe OTWÓRZ SIĘ, Mińsk Mazowiecki ul. Warszawska 135, 05-500, tel. 788-988-177 apertate.biuro@gmail.com; www.apertate.pl
Numer: 51/52 (1262/1263) 2021
Komentarze
DODAJ KOMENTARZ