Brońmy się przed pozorami miłości, nie miłujmy słowem i językiem, ale czynem i prawdą. Właśnie ta prawda Jana Pawła II była mottem dziewiątej edycji konkursu pięknego czytania. W bieżącym roku mija 150 lat od śmierci Marii Konopnickiej i 100 lat od urodzin Karola Wojtyły. Nic dziwnego, że właśnie ich utwory czytało 65 miłośników dobrej literatury…
Czytanie na zawołanie
Dzieci z młodszych klas SP czytały Konopnicką. Nie miały wszakże wyboru, jednak warto zapytać, jak jej słowa brzmią współcześnie, czy – choć nowatorska za swoich czasów – nie jest zbyt archaiczna dla co najmniej siódmego po niej pokolenia. Czy wreszcie nie czas zastąpić je nowoczesnymi formami i współczesnymi treściami… Okazało się jednak, że dzieci często wybierają je do czytania spośród innych pozycji w bibliotekach. Czyżby uznały, że kunszt pisarski poetki jest wciąż doskonały? Konopnicka wyszła do dzieci ze śpiewem, humorem i fantazją literacką. Nie chciała wyłącznie pouczać i moralizować, a trafiać do dziecięcej wyobraźni. Fakt, nie zawsze się to udawało, ale dzięki fantastyce przemycała niejedną drogę na życie. Dzieci uwielbiały rymowane baśnie o krasnoludkach i sierotce Marysi, śpiewne wiersze z tomiku Co słonko widziało i pełne humoru o Stefku Burczymusze i psotnym Franku. Nie inaczej było w konkursie pięknego czytania.
Ich prezentacje oceniały wyłącznie panie – Stanisława Gujska, Anna Popławska, Renata Bakuła i Marta Trzeszkowska…
Okazało się, że wśród najmłodszych – klasy I-V SP najpiękniej czytali Bartosz Czwarnóg z kl. II mińskiej Jedynki oraz Dawid Ostrowski z SSP. Kolejne miejsca zdobyli: Wiktoria Szostak z kl. V SP w Wielgolesie, Maksymilian Rudnicki z kl. II Dąbrówki, Jagoda Mlazga z kl. III SP w Brzózem i Olga Król z kl. II SP w Stanisławowie. Na wyróżnienie zasłużył Filip Brandota z kl. IV SP w Mrozach, Zuzanna Dobrowolska z kl. II SP w Mistowie, Liliana Komorowska z kl. II SP-6 w Mińsku Mazowieckim oraz Weronika Dąbkowska z kl. II SP-1 w Mińsku.
Zadaniem starszych uczniów było przygotowanie 3-minutowego fragmentu tekstu twórczości Karola Wojtyły. Możliwości wyboru były spore, toteż prezentowane utwory rzadko się powtarzały. Tylko Tryptyk rzymski był czytany wielokrotnie. Dzieło mówiące o człowieku, o sensie jego życia, jego egzystencji i przemijaniu ziemskim to utwór, który pomaga młodym zrozumieć sprawy dla nich najważniejsze, znaleźć odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Wielu uczestników konkursu wybierało fragmenty homilii wygłaszanych przez Jana Pawła II podczas pielgrzymek do Polski i głoszone do młodzieży. W każdym przypadku wybierano ważne treści dotyczące miłości do Boga, ojczyzny i solidarności między ludźmi.
Kto czytał najpiękniej? Z klas VI-VIII SP wygrała Martyna Kozłowska z SP-3 w Mińsku Mazowieckim przed Zofią Piekut z Brzózego, Julią Kowalczyk z Mrozów, Zuzanną Gałązką z Siennicy, Julią Czapską z Dobrego i wyróżnioną Kariną Iwanicką ze Stanisławowa.
Z kolei wśród licealistów i techników talenty objawili: Zuzanna Niemyjska z Budowlanki, Nikodem Szwed z Budowlanki, salezjanka Olga Bartnicka, Łucja Piwowarczyk z Siennicy, salezjanin Rafał Smoliński oraz wyróżnieni – Wojciech Chilimoniuk z Chemika, Justyna Bajszczak i Magdalena Duszczyk z Medyka.
Dodatkowo organizatorzy przyznali wyróżnienie Igorowi Sarnickiemu z SP-4 w Mińsku Mazowieckim za wybór symbolicznego miejsca do prezentacji tekstu Jana Pawła II i ogólny wyraz artystyczny. Nagrodami były książki…
Warto podkreślić, że mimo wirtualnego trudu, czytanie było nie tylko piękne, ale też ambitne. Jak na scenie, bo wielu uczniów postarało się o jakość w każdym aspekcie i kontekście, co można zobaczyć w naszym kolażu filmowym.
Numer: 49/50 (1209/1210) 2020 Autor: J. Zbigniew Piątkowski
Komentarze
DODAJ KOMENTARZ