Obrazy zarazy

Okres epidemii jest wykorzystywany przez przestępców, którzy dostrzegają swoją szansę w pozyskaniu środków pochodzących z rachunków klientów banków, w tym pozyskanych w ramach Tarczy Finansowej PFR. Przestępcy zaś wykorzystują ten trudny czas, wymyślając coraz to nowe scenariusze oszustw, często oparte na naiwnym strachu przed skutkami zarazy...

 

Konta na szaber...

Obrazy zarazy / Konta na szaber...

 

Wiemy, że oszuści dzwonią, głównie do przedsiębiorców, proponując pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Tarczy Finansowej PFR. W trakcie rozmowy przestępcy starają się namówić rozmówców do skorzystania z ich usług w zakresie złożenia wniosku o wsparcie finansowe, który można złożyć za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Wmawiają przy tym, że jest to proces bardzo skomplikowany i czasochłonny, sugerując, że bez eksperckiego wsparcia sobie nie poradzi – używają przy tym wysublimowanych metod socjotechnicznych.

Podczas połączenia przestępcy proszą o podanie danych osobowych, loginów i haseł do bankowości internetowej oraz treści SMS i kodów. Pozyskanie takich danych pozwala przestępcom na wyprowadzanie środków z rachunków bankowych przedsiębiorcy, zarówno tych zdeponowanych już na nim, jak i tych, które wpłyną w ramach pomocy publicznej.

W związku z tym policja i  Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP zaleca:

• niepodawanie loginu i hasła do bankowości internetowej, które powinien znać tylko jego właściciel;
• niepodawanie innych informacji wrażliwych np. danych osobowych, a w szczególności adresu skrzynki poczty elektronicznej;
• upewnienie się, że osoba dzwoniąca do przedsiębiorcy, jest faktycznie tą, za którą się podaje;
• nieotwieranie wiadomości poczty elektronicznej i załączonych do niej dokumentów lub linków, które pochodzą od osoby dzwoniącej lub innych podmiotów oferujących pomoc w założeniu wniosku w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR – to działanie może mieć na celu zainfekowanie sprzętu, którym posługuje się w przedsiębiorca;
• jeżeli osoba dzwoniąca podaje się za funkcjonariusza Policji i twierdzi, że środki w Banku są w niebezpieczeństwie – nie należy wierzyć, zaleca się zerwanie połączenia i wykonanie samodzielnego połączenia na infolinię Banku;
• nieinstalowanie dodatkowego oprogramowania, na urządzeniach z których następuje logowanie do bankowości internetowej.

Przestępcy wykorzystują trudny czas, jakim jest pandemia, wymyślając coraz to nowe scenariusze oszustw, często oparte na strachu przed skutkami koronawirusa.

Należy zachować zdrowy rozsądek i dużo ostrożności w kontakcie telefonicznym. Nie ulegajmy presji, nie dajmy skusić się pozornie atrakcyjnymi ofertom, nie działajmy pod wpływem chwili.

Zawsze w sytuacjach nietypowych mamy prawo skontaktować się ze swoim bankiem, a w przypadku gdy podejrzewają, że dochodzi do popełnienia przestępstwa, zgłosić to na Policji.

 



Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *