W ubiegłym tygodniu w Szkole Podstawowej nr 2 im. Dąbrówki odbył
się VII Powiatowy Konkurs Ortograficzny dla Szóstoklasistów, zorganizowany
pod patronatem starosty mińskiego Antoniego Tarczyńskiego oraz burmistrza
miasta Marcina Jakubowskiego.
Asy ortografii
Konkurs wszedł już na stałe do przedsięwzięć dydaktycznych powiatu mińskiego. Ma na celu m.in. zmotywowanie uczniów do kształtowania umiejętności pisania zgodnego z zasadami ortografii i interpunkcji, diagnozę poziomu ortografii i interpunkcji u uczniów kończących szkołę podstawową czy wyrabianie szacunku dla ojczystego języka.
Do walki o tytuł mistrza ortografii przystąpiło 103 przedstawicieli 29 szkół podstawowych. Przyjechali z Cyganki, Dobrego, Grzebowilka, Halinowa, Jakubowa, Janowa, Kałuszyna, Kołbieli, Lipin, Ładzynia, Marianki, Mińska Mazowieckiego, Mistowa, Mlęcina, Rudy, Siennicy, Stanisławowa, Starogrodu, Sulejówka i Żakowa. Dyrektor Sławomir Domański życzył każdemu połamania pióra oraz miejsca na podium. Nauczycielom polonistom podziękował za przygotowanie podopiecznych, a Alinie Kulmie, Iwonie Matejczuk, Beacie Kaczmarskiej, Andrzejowi Dziugłowi, Renacie Miszczak, Marzenie Kozak, Beacie Araźnej, Beacie Gąseckiej, Lidii Kierzkowskiej za przygotowanie uroczystości oraz części artystycznej.
Jak co roku organizatorzy dyktanda skorzystali z cennego doświadczenia Wandy Skorek, która zainicjowała w 2007 roku zmagania ortograficzne, a w finale tegorocznym dyktowała tekst opracowany przez Alinę Komorowską, konsultantkę Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Tym razem uczestnicy zmierzyli się z pułapkami „kryjącymi” się we fragmencie zaczerpniętym z powieści podróżniczo-przygodowej Alfreda Szklarskiego „Tomek na czarnym lądzie”. Ponadto uczniowie musieli się wykazać znajomością zasad pisowni i tu niestety zdarzały się porażki, osłodzone na szczęście poczęstunkiem od organizatorów. Zmaganiom przyglądali się Iwona Chałupka z wydziału oświaty Starostwa Powiatowego w Mińsku oraz Renata Bakuła ze stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów w Mińsku.
Sami poloniści zaznaczyli, że przygotowanie do konkursu było poprzedzone skrupulatną pracą z ortogramami, homonimami, archaizmami, przysłowiami, skojarzeniami, rozsypankami, haczykami językowymi, opracowaniami lektur oraz dyktandami.
Rywalizacja była ostra, ale komisja w składzie: Alina Komorowska, Wanda Skorek, Renata Bakuła (ZSS ), Iwona Kokoszka, Mariola Kruszewska (SP-5), Ewa Pszczółkowska, Anna Lubieniecka (GM-2), Iwona Krasuska (Pustelnik), Marzanna Zagórska(Stanisławów) i Sylwia Kraus-Górska (ZS Janów) – wyłoniła laureatów.
Pierwsze miejsce zajęła Emilia Fijołek z SP w Ładzyniu (93 p.), uczennica Urszuli Młoduchowskiej, drugie – Katarzyna Leszczyńska z SP-5 (92 p.), podopieczna Iwony Kokoszki, trzecie zaś Martyna Łokietek z SP-2 (91p.), uczennica Iwony Matejczuk.
Wyróżnienia kolejno otrzymali: Julia Dróżdż z Siennicy (89 p.), Joanna Chabrowska z SP-2 (88 p.), Magdalena Majchrzyk z Dębego Wielkiego Wielkiiego (86 p.), Julia Patoka SP-2 (86 p.), Julia Szulim z SP-3 (86 p.), Milena Jackiewicz ze Stanisławowa (85 p.), Alicja Betlej SP-2 (85p.), Anna Krawczak ze Starej Niedziałki (84 p.), Martyna Przyborowska z Kołbieli (84 p.), Aleksander Budek z ZS -2 w Sulejówku (83 p.), Rafał Klimek z Rudy (83 p.) oraz Ewa Wiśniewska z SP-3 w Sulejówku (83p.). To prawdziwe asy ortografii.
Numer: 24 (819) 2013 Autor: Teresa Romaszuk

Komentarze
DODAJ KOMENTARZ