Podaj mi rękę. Zróbmy to razem – takim hasłem witano w Szkole Podstawowej nr 6 im. Henryka Sienkiewicza uczestników konferencji naukowo-praktycznej, poświęconej pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Zachęcano do wnikliwej obserwacji dzieci, umiejętnego określania u dziecka, podobnie jak u motyla, jego wrażliwych faz, pobudzania na określone treści, co prowadzi do wielokrotnego powtarzania ćwiczeń. Dziecko w ten sposób uczy się, jest wysoko zmotywowane i czuje radość z efektów swej pracy…
Chwila motyla
Dyrektor Anna Zalewska przekonywała, że te pierwsze lata dziecka, to doskonały czas na poznanie potrzeb i możliwości rozwojowych wychowanków. Tworząc inspirujące otoczenie edukacyjne i dbając o właściwy klimat emocjonalny, można z jednej strony rozbudzać zainteresowanie uczeniem się, zaś z drugiej strony indywidualizować pracę, dając dzieciom możliwość wyrównywania szans edukacyjnych. Spotkanie zgromadziło dyrektorów szkół, nauczycieli, studentów, bibliotekarzy, pedagogów, logopedów, psychologów oraz przedstawicieli mediów lokalnych, a przewodnikami w tej edukacyjnej wędrówce były Justyna Kalinowska i Olga Bodecka.
Na początek, wiatrem podszyte wiatraczki, muzyczne tony instrumentów perkusyjnych, energię młodości oraz taneczne talenty wniosły sześciolatki, przygotowane przez Monikę Nowak, Annę Pessel, Agnieszkę Książek, Jolantę Czyżkowską. Wspaniała muzyka, rytmiczna dawka adrenaliny, dynamika przekazu, imponujące układy taneczne oraz gorące emocje złożyły się na podniecający nastrój twórczego spotkania. Wszyscy aktywnie zareagowali potem na propozycje i innowacyjne metody pracy, przygotowane przez prelegentów. Całkiem naturalnie w ten pokaz wplótł się pełen drogowskazów wykład „Uczeń ze specjalnymi potrzebami w świetle aspektów prawa i ustaw. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w świetle obowiązujących przepisów prawa” zaprezentowany przez mgr Małgorzatę Wielądek, wicedyrektora przedszkola integracyjnego w Warszawie.
Trudności pokarmowe dzieci, niechęć do jedzenia rączkami, awersja do pewnych konsystencji, temperatur, smaków czy zapachów, a czasami nawet brak akceptacji na przebywanie w jednym pomieszczeniu z danym produktem spożywczym, to nieliczne tylko obszary zaburzeń. Przybliżała je wykładem Jestem niegrzeczny i nie chcę jeść! Słów kilka o problemach integracji sensorycznej dr Barbara Pietrzak–Szymańska z WSP w Warszawie. Mówiła, że każdy ruch przynosi sensoryczną informację zwrotną, a każdy bodziec zmysłowy wpływa na rozwój ruchu u dziecka. Przyjmowanie pokarmów, to również odczuwanie przyjemności, delektowanie się smakiem i zapachem, to relacje społeczne, także zdrowie. Dlatego też zaburzenia karmienia niosą wtórnie ze sobą wiele konsekwencji i zasługują na szczególne wsparcie terapeutyczne, przekonywała prelegentka.
Bardzo się podobała prezentacja „Ciekawe techniki plastyczne dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Techniki z tanich i ogólnodostępnych materiałów”. Nauczyciele dali się uwieść plastycznym inspiracjom, poddali się zmysłoplastycznym technikom. Dekoracja pełna motyli i otwartych dłoni, którą wspólnie z nauczycielami Szóstki przygotowała Ewelina Spychała, podsycała te artystyczne emocje. Goście konferencji aktywnie zareagowali także na wykład o świadomości ciała, kontaktu i komunikacji połączony z ćwiczeniami terapii ręki. Okazało się, że ręce są cudowne – potrafią robić sztuczki z monetą, potrafią też wygładzić zmarszczki i załamania na ogarniętych melancholią, zmiętych duszach.
Nikogo też nie trzeba było przekonywać, jak ważnym elementem wpływającym na rozwój jest udział dziecka w różnorodnych zajęciach. Z tej plejady mnogości propozycji wielu gości mogło zaczerpnąć u źródeł, bo Szóstka ma w tej mierze ogromne doświadczenie. Prowadzi osiem klas integracyjnych, w których uczą się dzieci z różnego rodzaju dysfunkcjami. Jak wygląda ta codzienna praca zebrani mogli się dowiedzieć z prezentacji, przygotowanej przez Katarzynę Mettel. Bogatą ofertę lektur, propozycje pomocy dydaktycznych oraz materiałów edukacyjnych przygotowali na konferencję pracownicy księgarni funkcjonującej przy Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej (APS) w Warszawie oraz bibliotekarki Szóstki – Marzena Radomska i Edyta Król. Prezentacje prac plastycznych uczniów szkoły, twórcze impresje, wspólne zdjęcia, konsultacje i rozmowy i podziękowania za prawdziwą ucztę edukacyjną, które przekazała na ręce dyrektor mińska logopeda Urszula Mirosz, zwieńczyły siódmą już konferencję. Z pewnością nie ostatnią tego typu.
Numer: 15 (1123) 2019 Autor: Teresa Romaszuk
Komentarze
DODAJ KOMENTARZ