To hasło ogólnopolskiej społecznej kampanii „Alkohol - nieletnim dostęp wzbroniony”, której założenia na terenie naszego miasta realizuje Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Celem kampanii jest zmniejszenie zjawiska sprzedaży alkoholu nieletnim poprzez uwrażliwienie na problem i zachęcenie dorosłych do reagowania w sytuacji, kiedy nieletnim sprzedaje się alkohol

Ważny protest

Poprzedzające kampanię wyniki badań wskazują, że aż 77% handlowców sprzedaje alkohol młodzieży poniżej 18 roku życia. Jednak w wyniku interwencji nieobojętnego świadka, wskaźnik ten spada do 48%.
Główny przekaz tej kampanii, to „Nie bądź obojętny”, „Reaguj, gdy w Twojej obecności sprzedaje się alkohol osobie niepełnoletniej”, a hasło wiodące to: „Twój sprzeciw ma znaczenie”.
Pod koniec listopada u.r. została uruchomiona specjalna infolinia: 0-801-188-288, tzw. „LINIA NIEOBOJĘTNYCH” (koszt połączenia lokalnego), która przyjmuje zgłoszenia od wszystkich osób będących świadkami sprzedaży alkoholu nieletnim.
- Każdy z nas, jeżeli nie jest mu obojętny problem łamania prawa przez sprzedawców i rozmiar szkód, jakich doświadcza nieletnia osoba pijąca alkohol, może zadzwonić do Linii Nieobojętnych i podać adres i nazwę sklepu lub lokalu, w którym sprzedaje się alkohol nieletnim. Informacja ta będzie podlegała weryfikacji przez powołany przez Miejską Komisję (MKRPA) zespół badawczo-profilaktyczny – zachęca przewodnicząca MKRPA, Jadwiga Frelak.
Zadaniem zespołu będzie prowadzenie badań opartych na metodzie „tajnego klienta”, polegających na próbie zakupu alkoholu przez osobę wyglądającą na niepełnoletnią. Badanie to będzie również obejmowało interwencję wobec sprzedawcy próbującego sprzedać takiemu klientowi alkohol bez uprzedniej kontroli dokumentu potwierdzającego pełnoletność, przez drugiego członka zespołu. Sklepy lub lokale gastronomiczne, w których próby zakupu napojów alkoholowych okażą się skuteczne, dostaną „Żółtą kartę ostrzegawczą”. Otrzymanie takiej kartki powinno wpłynąć na zmianę dotychczasowego podejścia sprzedawców w danym sklepie wobec małoletnich klientów. Natomiast ci spośród przedsiębiorców prowadzących sklepy ze sprzedażą alkoholu lub lokale gastronomiczne, u których sprzedawcy podczas badania odmówili sprzedaży alkoholu młodo wyglądającemu klientowi lub zażądali od niego okazania dokumentu potwierdzającego pełnoletność, otrzymają „Certyfikat rzetelnego sprzedawcy”.
Jak zapewniają organizatorzy tej kampanii, listę zdobywców certyfikatu będzie publikować prasa krajowa i lokalna; będą z nimi rozmawiać dziennikarze radiowi i telewizyjni.
Wszystkie te działania mają zmierzać do utrwalenia pożądanych zachowań wśród sprzedawców oraz nam wszystkim uświadomić, że warto być „nieobojętnym” wobec sprzedaży alkoholu nieletnim, bo ma to realny wpływ na ograniczenie rozmiarów tego zjawiska.

Numer: 2005 05   Autor: (r)





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *