Od roku nauczycielki ze Szkoły Podstawowej im. Bolesława Prusa w Kałuszynie odkrywały przed uczniami tajniki programów komputerowych. Wszystko, by wyrobić w nich nawyk korzystania z dobrodziejstw technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) nie tylko dla rozrywki, ale i... nauki. Udało się i w środę, 27 czerwca uczestnicy projektu „Szkoła z klasą 2.0” mogli zaprezentować efekty swojej pracy
Klasy z TIK-iem
Szkoła z klasą 2.0 to kolejna edycja akcji prowadzonej od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. Kałuszyńska podstawówka przystąpiła do niej we wrześniu 2011 roku, wierząc, że wprowadzenie TIK-u w codzienne życie szkolne podniesie poziom nauczania i sprawi, że zwykłe lekcje staną się atrakcyjne i interesujące.
– Chciałybyśmy uczyć w sposób nowoczesny i ciekawy – marzyły na początku września koordynatorki projektu – polonistka Katarzyna Berska, nauczycielka informatyki Izabela Borucińska i koordynatorka ds. artystycznych Teresa Kowalska. Rozpoczęły od debaty z uczniami, by wspólnie opracować plan pracy przy pomocy TIK-u. Owocem dyskusji był Kodeks 2.0, który określał m.in. jak nowocześnie uczyć i komunikować się, co, gdzie i komu wolno używać oraz jakie są granice korzystania z sieci. Wszystko w myśl zasady WWW (whatever, whenever, wherever), by uczyć się cokolwiek robiąc, w każdej chwili i gdziekolwiek się jest.
Przyjęte zasady wcielali w życie w trzech zadaniach. Podopieczni Katarzyny Berskiej (klasa VIa) badali siłę dziecięcej wyobraźni, tworząc multimedialną analizę (prezi) wiersza Zbigniewa Herberta – „Pudełko zwane wyobraźnią”. Uczniowie z Vc natomiast pod okiem Izabeli Borucińskiej dzięki Sheeplive.eu tworzyli filmy o bezpieczeństwie w sieci, a podopieczni Teresy Kowalskiej – gazetki ścienne promujące pasje uczniów.
Podczas Festiwalu 2.0 w sali widowiskowej Domu Kultury w Kałuszynie pokazali jednak o wiele więcej. Uczestnicy projektu w krótkich wywiadach opowiadali o swoich zadaniach i korzyściach, jakie przyniosła im praca przy pomocy TIK-u. Dzięki niemu IVb stworzyła słuchowisko, a IVa, IVb i VI c – komiksy webowe, ludowa Kasianiecka nagrała i udostępniła w sieci film z występu w CKiSz, a IVa uwieczniła cyfrowo dzień z życia ucznia. Powstały również gazetki internetowe (Qmamy). Wszystko udostępnili w Internecie, by nie tylko pokazać je nieobecnym na festiwalu, ale zwieńczyć tym aktem tegoroczną pracę z TIK-iem.
– Chcielibyśmy, by w przyszłym roku w program zaangażowała się większa liczba nauczycieli. Mamy nadzieję, że to, co udało nam się pokazać zainteresowało wszystkich na tyle, że już we wrześniu spotkamy się w większej grupie – zachęcały koordynatorki. A dyrektor Marek Pachnik zapowiadał rozpoczęcie nowej ery nauczania. Ery edukacji medialnej w szkole oraz nauczycieli, którzy sprawią, że Internet będzie bezpieczny, a nowego technologie – twórczo wykorzystywane.
Numer: 2012 28 Autor: Justyna Kowalczyk
Komentarze
DODAJ KOMENTARZ