Gotowi do zmian (4/2012)

Trzecia, niestety ostatnia już edycja programu „Gotowi do zmian” trwa w najlepsze. Dzięki uczestnictwu w projekcie młodzi ludzie mają szansę nabyć umiejętności, których inni rówieśnicy mogą im tylko pozazdrościć

Szkolą architektów

Gotowi do zmian (4/2012) / Szkolą  architektów

Gotowi do zmian - młodzież szkolna na lokalnym rynku pracy” to jeden z najpopularniejszych wśród mińskiej młodzieży program unijny. Uczestnictwo w nim to wielka szansa na lepszy start w dorosłe, zawodowe życie. Programem  już trzeci rok objęci są chętni uczniowie trzecich klas technikum Zespołu Szkół nr 1 im. Kazimierza Wielkiego z dyrektor Małgorzatą Beczek, Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 im. Powstańców Warszawy z dyrektorem Tomaszem Płochockim, Zespołu Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim z dyrektor Elżbietą Wieczorek oraz Zespołu Szkół Agrotechnicznych w Janowie z dyrektor Danutą Miraszewską.
Na projekt, którego autorami są Małgorzata Wachowicz i Marcin Sawicki, powiat miński pozyskał w sumie blisko 2 mln zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Liderem projektu na lokalnym rynku jest zarządzane przez dyrektor Joannę Kowalską z Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stanisława Staszica w Mińsku Mazowieckim, a partnerem Powiatowy Urząd Pracy, którym kieruje Grażyna Borowiec.
Częścią projektu są zajęcia z przedmiotów, których nie ma na co dzień w szkołach. Jedną z nich jest budownictwo prowadzone w programach komputerowych wykorzystywanych w profesjonalnych biurach projektowych.
Dziesięciu uczniów Zespołu Szkół nr 1 im. Kazimierza Wielkiego bierze udział w zajęciach prowadzonych przez Tomasza Szubę. Zajęcia z profesorem Szubą, który już 20 lat uczy przedmiotów zawodowych, a dodatkowo prowadzi zajęcia z geografii i doraźnie z informatyki, zaczynają się od rozwiązania zadania egzaminacyjnego, które jest etapem praktycznym egzaminu zawodowego z budownictwa. Uczniowie muszą opracować projekt realizacji prac związanych z wykonaniem nadproża - opisać kolejne etapy wykonania, określić potrzebny sprzęt, materiały i specjalistów. Nauczyciel zbiera samodzielnie wykonane prace pisemne, które ocenia i omawia na kolejnych zajęciach. Po tym krótkim ćwiczeniu każdy przy swoim komputerze krok po kroku zapoznaje się z działaniem specjalistycznych programów.
Najważniejsze jest przygotowanie do późniejszej pracy zawodowej w programie AutoCad. To dość skomplikowany program pozwalający ze szczegółami, profesjonalnie zaprojektować budynki i ich elementy, a to wymaga wielkiej cierpliwości i niemal zegarmistrzowskiej precyzji. Na zajęciach przyszli maturzyści wykonują skomplikowane rysunki, między innymi elewację budynku czy zbrojenie belki żelbetowej. Dziś już wiedzą też, jak wykonać kosztorys. A dzięki tym umiejętnościom będą mieli łatwiejszy start w życie zawodowe.
Jakie możliwości otwiera przed uczniami praktyczna nauka w AutoCadzie? Wbrew pozorom ogromne. Po ukończeniu kursu będą mogli sporządzać dokumentację techniczną w biurach projektowych, aktualizować dokumenty na placach budowy czy pracować w Wydziałach ds. Inwestycji w urzędach.
W  pracowni Budowlanki mają do dyspozycji nowoczesne komputery wyposażone w profesjonalne oprogramowanie, projektor i duży ekran. Wszystko zakupione przez Centrum Kształcenia Ustawicznego w pierwszej edycji programu „Gotowi do zmian”. To tutaj poznają tajniki pracy projektantów, uczą się jak wykonać aranżację pomieszczeń, projekty budynków, dzięki programowi ArchiCad mogą też wirtualnie poruszać się po wykonanych przez siebie pomieszczeniach. Uczą się też, jak dokonać wyceny inwestycji w programie NormaPro. Z kolei ten program daje bezcenną w dzisiejszych czasach umiejętność oszacowania kosztów inwestycji. Przyszli pracodawcy bardzo cenią sobie ten zasób wiedzy, który jest niezbędny chociażby przy przetargach inwestycyjnych. 

Numer: 2012 21   Autor: (cku-prom)





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *