IX Powiatowa Giełda Szkół Ponadgimnazjalnych

W piątek, 13 kwietnia 2012 r. już od godziny 9.00 sala gimnastyczna Chemika zaroi się od trzecich klas gimnazjalistów. Jest ich w tym roku 150 mniej, więc tym bardziej mogą wybierać wśród ofert szkół ponadgimnazjalnych – od liceów po zawodówki. Wszystko będą mieli podane na wyciągnięcie ręki i tylko od ich wyczucia zależy, po jaką ofertę sięgną i którą ostatecznie wybiorą. Ważne, by wybrali szkoły, które...

Uczą i cieszą

IX Powiatowa Giełda Szkół Ponadgimnazjalnych / Uczą i cieszą

Organizatorem tegorocznej promocji szkół średnich jest Zespół Szkół im Marii Sklodowskiej-Curie.
– Zapraszamy do odwiedzenia giełdy i zapoznania się z ofertą edukacyjną wszystkich szkół ponadgimnazjalnych z terenu powiatu mińskiego oraz Poradni Psychologiczno Pedagogicznych z Mińska Mazowieckiego i Sulejówka. W imieniu Starosty Mińskiego Antoniego Jana Tarczyńskiego, naszej Rady Pedagogicznej i własnym zapraszam gimnazjalistów, ich nauczycieli i rodziców – zachęca do odwiedzin Chemika dyrektorka Krystyna Milewska-Stasinowska.
Na targi zapraszają również wicestarosta Krzysztof Płochocki i przewodniczący powiatowej komisji oświaty, kultury i sportu Daniel Milewski.
– W ostatnich miesiącach dużo dyskutowano o zmianach w powiatowej oświacie. Tymczasem wielki proces reform z sukcesami wchodzi już w życie. W dużej mierze to zasługa gimnazjalistów. To efekt licznych konsultacji, jakie przeprowadziliśmy z mieszkańcami w całym powiecie. To wyraz naszej wspólnej odpowiedzialności za poziom edukacji i rozwój społeczności, w której mieszkamy – mówi wicestarosta. Liczy także na to, że podczas tegorocznej rekrutacji każda ze szkół w jak najlepszy sposób zaprezentuje swoją ofertę. Placówki powiatu mińskiego proponują kształcenie we wszystkich głównych kierunkach. Wicestarosta ma więc nadzieję, że dzięki tym licznym propozycjom edukacyjnym poznawanie nowych obszarów nauki i praktyki będzie dla gimnazjalistów niezwykłą przygodą.
Na pytania zarówno rodziców, jak i młodzieży czeka przewodniczący powiatowej komisji oświaty. Również wszelkie propozycje i sugestie można kierować na kontakt@danielmilewski.pl lub za pośrednictwem portalu Facebook (facebook.com/D.G.Milewski). Zarząd powiatu liczy na współpracę przy wszelkich powiatowych projektach. Informacji na temat oferty kształcenia udzieli natomiast Wydział Oświaty i Promocji Starostwa (oswiata@powiatminski.pl).
– Drodzy gimnazjaliści! Na czas egzaminów życzymy wam powodzenia i najwyższych punktacji. Z serdecznymi pozdrowieniami trzymamy kciuki za wasze udane wybory przyszłych szkół – życzą wicestarosta Płochocki i przewodniczący Milewski.

Chemik na nowo
Szkoły ponadgimnazjalne stoją obecnie przed poważnym wyzwaniem wprowadzenia wielu zmian organizacyjnych od 1 września 2012 r. Ponieważ szkoła jest bardzo złożoną, wrażliwą, zmienną i żywą organizacją, toteż należy zachować wielkie wyczucie przy wprowadzaniu koniecznych, różnorodnych zmian, nie stwarzać chaosu, który mógłby negatywnie wpływać na uczniów. Dyrektorowi wolno wprowadzać zmiany w szkole i marzyć o jej rozwoju, jednak wszystko to musi być zgodne z prawem i rozsądkiem.
Z raportu wizerunku szkoły badanego w 2011 r. na podstawie „Mapy jakości szkoły”, nasze mocne strony w opinii uczniów, nauczycieli i rodziców to głównie dobrze przygotowana kadra zarządzająca i pedagogiczna, szeroka współpraca nauczycieli, otwartość dyrekcji na nowe pomysły i zmiany, wysoka zdawalność matury, bogata oferta zająć pozalekcyjnych, pomoc uczniom, wyrównywanie szans, monitoring szkoły, brak agresji, wolontariat, chór, tydzień języków obcych itp.
 Dzięki staraniom i wydanej zgodzie przez zarząd i radę powiatu mińskiego ZS im. MSC od nowego roku organizuje nabór do technikum weterynarii i technikum analityki oraz kilku nowych kierunków kształcenia w klasach wielozawodowych jak fryzjer, optyk-mechanik, obuwnik, sprzedawca i fotograf.
Funkcjonowanie szkoły ma na celu maksymalne wykorzystanie czasu, który jest nam dany do pracy dydaktyczno-wychowawczej i opiekuńczej z uczniami. Świadomość ucznia winna być tak kształtowana, aby był w pełni zmotywowany i odpowiedzialny za swój rozwój. Dyrekcja w związku z tym opracowała wszechstronne działania nad kształtowaniem sylwetki absolwenta. Oddziaływania nasze są zindywidualizowane, bowiem każdy z nich jest inny, niepowtarzalny.
Każdy uczeń podobnie jak inny członek społeczności szkoły ma swoje prawa i obowiązki, zapisane w statucie szkoły. Starają się ukazywać i kształtować postawy uczniów w tym zakresie, na zasadzie wzajemnych odniesień. I zadają im pytanie: – Jakim jesteś człowiekiem, jeśli domagasz się jedynie respektowania swoich praw, a zapominasz o obowiązkach?

Budowlanka na mistrzów
Spotkania na Giełdzie Szkół są doskonałą okazją przekazania gimnazjalistom informacji o planowanych kierunkach, ale nie ukazują pełni pracy, strategicznych i długofalowych map działania ani atmosfery szkoły. Wypracowaliśmy wiele cennych zasad, niby oczywistych, ale nadal rzadko przestrzeganych np. dyscyplina pracy, punktualność, efektywne wykorzystanie czasu lekcji, obowiązkowe zastępstwa za nieobecnego nauczyciela, nieprzekładanie klasówek czy szacunek i życzliwość okazywane uczniom, co oni sami po roku w ankietach oznaczyli jako atuty szkoły. Nie pamiętam ucznia, który odebrał dokumenty z innych powodów niż „ucieczka przed wymaganiami dydaktycznymi”. Jesteśmy jedną z ośmiu szkół średnich w naszym województwie, która realizuje program RUN /Rozwijanie Uczenia się i Nauczania/ i kiedy w lutym odwiedziło nas 24 dyrektorów najlepszych szkół w Polsce, dyrektor CEO i prof. William Stroud, Teachers College, Columbia University na dwudniowej obserwacji pracy szkoły, zamiast sugestii, co poprawić, usłyszałam słowa uznania za stworzenie komfortowych warunków nauki, organizację pracy i rzadko spotykaną w polskich szkołach atmosferę. Cały dzień spędzili z młodzieżą, obserwowali 30 losowo wybranych lekcji i odjechali z listą życzeń do włodarzy swoich powiatów. Któż by nie chciał 450 tys. zł., które pozyskałam z ministerstwa oraz EFS i przeznaczyłam na pomoce dydaktyczne w ostatnich 4 latach. Czasem tylko zastanawiam się, czy wyposażenia i mistrzostwa nauczania znowu nie zdominują stereotypowe decyzje rodziców? – pyta dyrektor ZS1, Małgorzata Beczek.

Siennica nie pęka
Nowy organ prowadzący to również nowe możliwości dla młodzieży uczącej się w Zespole Szkół w Siennicy. Dla uczniów szkoły ponadgimnazjalnej otworzone zostają nowe kierunki kształcenia, które wychodzą naprzeciw oczekiwaniom rynku pracy. Kierunki technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej oraz technik gazownictwa dają możliwość współpracy z Politechniką Warszawską, technik ochrony środowiska i technik rolnik to ścisła współpraca z Uniwersytetem Przyrodniczo-Humanistycznym w Siedlcach, natomiast technik obsługi turystycznej i technik turystyki wiejskiej to możliwość odbywania praktyk również poza granicami Polski, udział w licznych wycieczkach oraz współpraca z oddziałem PTTK w Mińsku Mazowieckim, które przygotowują do wykonywania zawodu. Kształcenie w tych kierunkach to również współpraca z firmami z regionu.
A uczniowie kończący szkołę podstawową, w siennickim gimnazjum mogą w dalszym ciągu rozwijać swoje pasje artystyczne. Dowodem na to są liczne sukcesy zespołu TAKTOMY oraz czołowe miejsca uczniów w konkursach plastycznych na szczeblu powiatowym i ogólnopolskim. W szkole można nauczyć się gry na instrumentach (gitara, perkusja, instrumenty klawiszowe). Zajęcia sportowe (piłka ręczna, piłka nożna, tenis stołowy) to również liczne, wykraczające poza granice powiatu, sukcesy. Koło dziennikarskie od lat redaguje gazetkę „Jutrzenka”. Uczniowie rozwijają swoje zamiłowanie do języków obcych.
– W Zespole Szkół w Siennicy każdy uczniowski talent zostaje dostrzeżony i wypromowany, a każdy, kto przekroczy próg naszej szkoły ulega jej niepowtarzalnemu urokowi – zapewnia dyrektor Małgorzata Podstawka.

Mrozy z nadziejami
Dyrektor Marianna Bogusz – Liceum w Mrozach to szkoły z tradycjami, która istnieje od 1944 roku. Absolwenci tej szkoły to kreatywni, dobrze wykształceni i przygotowani do życia obywateli, którzy sprawują wysokie stanowiska.
Mocną stroną naszej szkoły jest przyjazna atmosfera i opieka pedagoga i psychologa szkolnego, kontynuacja innowacji pedagogicznych, dziennik elektroniczny, bliskość przystanku autobusowego (PKS, BAGS) oraz PKP, szkolna stołówka i dwudaniowe obiady w cenie 3,50 PLN, biblioteka z 13 stanowiskami komputerowymi dla uczniów, katalogiem on-line, zajęcia w pracowniach przedmiotowych prowadzone z wykorzystaniem multimediów, zajęcia pozalekcyjne – SKS, koła przedmiotowe, zajęcia wyrównawcze, osiągnięcia sportowe, letnie i zimowe obozy i aktywnie działający wolontariat.
W roku 2012 ruszyła budowa boiska ORLIK i hali sportowej z widownią na 400 miejsc siłownią na 20 stanowisk, sauną i trzema salami do zajęć. 
Centrum
zawodowo-ustawiczne
1 września 2012 r. rozpocznie swoją działalność Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego, które powstało na bazie dotychczasowego Centrum Kształcenia Ustawicznego im. St. Staszica w Mińsku Mazowieckim i Centrum Kształcenia Praktycznego im. M. Benko w Mińsku Mazowieckim.
Połączenie placówek oświatowych w jeden zespół, zapewni efektywną integrację szkolnych i pozaszkolnych form w realizacji kształcenia ustawicznego i praktycznego oraz pozwoli na lepsze zarządzanie istniejącym już potencjałem ludzkim i technicznym. Placówki wchodzące w skład zespołu będą działać pod kierownictwem jednego dyrektora ze wspólną administracją i obsługą.

Numer: 2012 15





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *