Uczą się mało albo wcale. Czytają bardzo dużo, ale niekoniecznie lektury. Mają dużą wiedzę ogólną, ale nie przykładają się do prac domowych. Wykazują wysoki poziom kompetencji w dziedzinach, które ich interesują. Często niezadowoleni z siebie, agresywni, z wysokim poziomem lęku – zdolni. Jak zidentyfikować ich ponadprzeciętne zdolności i jak z nimi pracować, 9 listopada zastanawiali się uczestnicy X Forum Wymiany Doświadczeń Nauczycieli Twórczych i Poszukujących
Poznać zdolnego
Forum otworzyła Hanna Michalska, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Szczególne słowa skierowała do nauczycieli szkół, dyrektorów, przedstawicieli oświaty, na których spoczywa lub spocznie obowiązek pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom o szczególnych uzdolnieniach. Zachęciła do współpracy z Punktem Konsultacyjnym dla Dzieci i Młodzieży Szczególnie Uzdolnionej w PPP, stworzonym i prowadzonym przez Joannę Gajdę i Grażynę Zajdel-Padzik – organizatorki forum. Dyrektor podziękowała także lokalnym mediom za przybliżanie tematów oraz ustawowych rozwiązań dotyczących oświaty.
Jak rozpoznawać i wspierać uczniów zdolnych, którzy są dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, mówiła dr Elżbieta Supryn-Dulko. Przybliżyła zebranym cechy osobowości twórczej. Otwartość na nowe, parafraza cudzych informacji, nadwrażliwość poznawcza i wyobrażeniowa, szpiegowanie, szukanie wielu rozwiązań, brak pokory, rywalizacji i aspiracji, manipulacja otoczeniem i niezbyt dobre wychowanie, to niewątpliwie wyzwania dla wytrawnego nauczyciela.
Rozpoznać w tłumie uczniów tego zdolnego też nie jest łatwo. Sposób spędzania wolnego czasu, oryginalność, samodzielność, łatwość wypowiadania się, cechy przywódcze, ale też wewnętrzny konflikt, świadomość różnicy, biegunowość postaw, rozchwianie emocjonalne, to niezwykle skomplikowany obraz zdolnego ucznia.
Gospodarze Forum zaproponowali zebranym warsztaty, podczas których mogli w praktyce poznać elementy diagnozy oraz metody pracy z uczniem zdolnym. Metodę projektów, jako sposób na odkrywanie talentów polecił Janusz Żmijski, autor programów i redaktor publikacji w tej dziedzinie. Metoda ta już obowiązuje w gimnazjach, a niedługo będzie obowiązywała we wszystkich rodzajach szkół. Właśnie podczas tego warsztatu uczestnicy forum, doszli do smutnej konstatacji, że wiele ich talentów oraz uzdolnień ulotniło się (czasami bezpowrotnie) właśnie w okresie szkolnym. Dlaczego? Od tego pytania trzeba zapewne zacząć, by nie przeoczyć następnych pokoleń zdolnych uczniów.
– Dlatego tak ważne jest jak najszybsze rozpoznanie takich dzieci, stymulowanie ich rozwoju i kreatywne ukierunkowanie – mówiły podczas warsztatu Joanna Gajda oraz Grażyna Zajdel Padzik. Trzeba też zdolnym, podobnie jak innym uczniom, dodawać skrzydeł, chwalić, wzmacniać poczucie własnej wartości i wspierać ich umiejętności społeczne. Należy także zachęcać do współpracy rodziców, by mądrze uczestniczyli w rozwoju swych zdolnych dzieci.
Numer: 2011 48 Autor: Teresa Romaszuk
Komentarze
DODAJ KOMENTARZ