Autosalon

Fiat wciąż trzyma się mocno. Przynajmniej w Polsce. OBOP przebadał kierowców pytając ich o auta, jakimi jeżdżą. I tak okazało się, że wciąż jesteśmy krajem pałającym szczególną sympatią do aut z Włoch

Fiata na lata

To, co kiedyś było wynikiem braku alternatywy, dziś jest świadomym wyborem. Kiedyś do wyboru mieliśmy małe bądź duże fiaty, potem do Polski przywędrował Cinquecento, który był znacznie tańszy od każdego innego nowego auta. Dziś jednak cenowe różnice nie są już tak duże, a jednak Fiat wciąż pozostaje niezwykle popularny.

Aż 39% respondentów, którzy kupili samochody jako nowe, zdecydowało się na Fiata. Drugie miejsce wśród samochodów posiadanych od nowości zajęło popularne do niedawna Daewoo, noszące dziś znacznie lepiej kojarzące się miano Chevroleta. Skodami od nowości jeździ 10% Polaków. Na dalszych miejscach znalazły się Renault i Opel (6%) oraz Toyota i Seat (4%). Do rodzynków w motoryzacyjnym torcie można zaliczyć Peugeota, Forda i Hyundaia (2%).
Trochę inaczej ta statystyka wygląda, jeśli weźmiemy pod uwagę pojazdy używane. Tutaj nadal prym wiedzie Fiat, do którego przyznaje się 22% pytanych. Drugie miejsce jest jednak zupełnie inne - tutaj znalazł się Volkswagen, który jako auto używane wzbudził respekt aż 15% osób zdecydowanych na używany samochód. Na podium znalazł się również Opel z 11%, a niedaleko za nim Ford (10%). Możemy więc wnioskować, że Polacy kupują jako używane te auta, na które nie stać ich, gdy decydują się na nowy samochód. Kupując nowy pojazd, kierujemy się głównie ceną, a jeśli zależy nam na marce, do której mamy szczególne zaufanie, wówczas zaczynamy interesować się bardziej dostępnymi samochodami z drugiej ręki. Wśród używanych pojazdów polscy kierowcy przyznali się również do posiadania, w kolejności, aut marki: Polonez, Renault, Skoda, Seat, Daewoo i Citroen.
Badacze zauważyli ciekawą zależność pomiędzy wiekiem właściciela pojazdu a wybieranym autem. Im kupujący młodszy, tym chętniej decyduje się na samochód używany. Wśród kierowców przed „czterdziestką” tylko 18% jeździ nowymi autami. Osoby w wieku 40-49 lat w 22% są siadaczami „nówek”. W wieku 50-59 lat na nowe auto decyduje się już 39% Polaków, a wśród starszych posiadaczy aut aż 52% może pochwalić się samochodem kupionym w salonie. I kto powiedział, że polskim emerytom żyje się źle?
Wygląda więc na to, że statystyczny posiadacz nowego samochodu w Polsce, to właściciel Fiata, który metrykalnie przekroczył 60. rok życia. Ciekawe, czy polskim emerytom przypadnie do gustu nowy Punto Grande. Miejski samochód wzorowany nieco na autach sportowych wyróżnia się agresywną linią i zdaniem fiatowskich menedżerów, jest bardzo... seksowny. A jak zostanie przyjęty przez starszych panów i starsze panie? O tym przekonamy się na początku przyszłego roku, gdy nowa nadzieja Fiata trafi na polskie drogi.

Numer: 2005 44   Autor: Marcin Pietraszek





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *