Gotowi do zmian (5/11)

Polski rynek pracy jest niezwykle ubogi w absolwentów szkół inżynieryjno-technicznych. Niechęć młodzieży do wybierania placówek edukacyjnych o takich profilach spowodowana jest często brakiem motywacji do nauki przedmiotów ścisłych, ale z roku na rok ta liczba maleje. Aby jeszcze bardziej zachęcić uczniów do wybrania tej drogi edukacji na terenie powiatu mińskiego odbywają się zajęcia z unijnego projektu „Gotowi do zmian – młodzież szkolna na lokalnym rynku pracy”. Jego celem jest innowacyjne i aktywne połączenie zdobywanej wiedzy w szkole z praktyką zawodową

Lepszy start

Gotowi do zmian (5/11) / Lepszy start

Wtrakcie tych wakacji uczestnicy projektu „Gotowi do zmian” nie mieli zbyt wiele czasu na odpoczynek. Od lipca do końca sierpnia Beneficjenci Ostateczni brali udział w praktykach swojego zawodu, które mają na celu pomóc im w zdobyciu niezbędnego doświadczenia oraz nauczyć odpowiedzialności i samodzielności. Praktyki, które odbywa każdy uczestnik pozwalają mu zapoznać się z wymogami przyszłych pracodawców, ale także mają na celu zachęcić go do dalszego pogłębiania wiedzy.
Po zakończeniu okresu wakacyjnego Beneficjenci powrócą do pobierania nauki do końca grudnia 2011 roku w ramach dotychczas prowadzonych zajęć. Od września do listopada będą brali również udział w organizowanych wyjazdach na uczelnie wyższe oraz w spotkaniach z pracodawcami, którzy w pewnym stopniu też tworzą ten projekt przyjmując na praktyki jego uczestników. Na koniec roku zaplanowana jest konferencja podsumowująca już II edycję projektu, a także jego rezultaty. Natomiast w styczniu przyszłego roku nastąpi nabór do III edycji. 
Chętnych do udziału w projekcie „Gotowi do zmian” z roku na rok jest coraz więcej, a spowodowane to jest większym zainteresowaniem ze strony młodzieży kierunkami technicznymi. Maturzyści chętniej wybierają takie kierunki, jak budownictwo czy zarządzanie, ponieważ mają nadzieję w przyszłości na łatwiejsze znalezienie dobrze płatnej pracy. Liczba aplikujących na kierunek związanych z budownictwem w tym roku przebiła najbardziej popularną pedagogikę. Ale nie tylko chłopcy wybierają kierunki techniczne. Także co roku wzrasta liczba dziewcząt, które w przyszłości chcą być inżynierami.
Według danych statystycznych absolwenci kierunków, jakie może zaoferować Politechnika Warszawska mają większe notowania u przyszłych pracodawców niż studenci innych uczelni. Problemem jednak okazuje się wciąż niechęć uczniów do zbyt trudnej matematyki i brak chęci do podejmowania nauki analitycznego myślenia. Studia na kierunkach ścisłych poza odpowiednimi umiejętnościami wymagają także od studenta niezwykle ciężkiej pracy, które wyrabiają sobie uczestnicy projektu mińskiego CKU.
Obecnie największy deficyt zawodowy na polskim rynku pracy występuje w zawodzie – pomocniczy robotnik przy uprawie roślin i hodowli zwierząt, ale także mało oblegane jest stanowisko urzędnika podatkowego, który już w 2009 roku był najbardziej deficytowym zawodem. Za nadwyżkowy uznawany jest technik rolnik, ale także technik hotelarstwa i ogrodnictwa oraz filolog – filologia obcojęzyczna. Problemy ze znalezieniem pracy mogą mieć także: pedagodzy, psychologowie, HR-owcy, nauczyciele nauczania początkowego i ci, którzy prowadzą w szkołach zajęcia na świetlicy, ale też osoby zajmujące się PR. Obecnie największy popyt jest na budowlańców, a niezwykle potrzebni są fachowcy od układania glazury, murarze, fachowcy od konstrukcji dachowych i hydraulicy.
Uczestnicy mińskiego projektu, którego autorami są Marcin Sawicki i Małgorzata Wachowicz, kształcą się w zawodach technik: ekonomista, drogownictwa, budownictwa, informatyk, kelner, elektronik, mechanik, architektury krajobrazu oraz agrobiznesu. W ramach zajęć szlifują angielski pod kątem poszczególnych branż i poznają specjalistyczne oprogramowanie AutoCAD. Kelnerzy i ekonomiści otrzymają wsparcie w postaci kursu obsługi i programowania kas fiskalnych. Zainteresowanie jest ogromne, a zapał z początku bynajmniej nie osłabł. Trzecioklasiści doskonale zdają sobie sprawę, że udział w tym przedsięwzięciu wywinduje ich na czołówkę u przyszłych pracodawców. Istotną rolę odgrywają tutaj także spotkania z doradcą zawodowym z Powiatowego Urzędu Pracy. Głównym celem tych spotkań jest pomoc młodzieży w rozpoznaniu własnych możliwości i zdolności zawodowych.
Od stycznia 2010 roku udział w projekcie bierze setka uczniów z: ZS nr 1 im. Kazimierza Wielkiego, Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 im. Powstańców Warszawy, Zespołu Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim i Zespołu Szkół Agrotechnicznych w Janowie, a na przestrzeni trzech lat ma on objąć trzystu Benificjentów Ostatecznych.

Numer: 2011 35   Autor: (mr)





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *