Prawo i życie (3)

Do każdej umowy zakupu jako – sformalizowanej formy prawnej, łączącej obie strony transakcji – powinien zostać załączony pewien standardowy pakiet dokumentów, który jest swoistym jej dopełnieniem. Aby mieć pewność, że nasz zakup będzie trafny, dokumenty te powinny być wnikliwie przeanalizowane. Zdarzają się sytuacje, kiedy sprzedający będzie próbował zataić niekorzystne fakty, dotyczące stanu prawnego nieruchomości, co może przysporzyć nam wielu nieprzyjemności

Zanim kupisz – analizuj

Głównym dokumentem, który należy poddać weryfikacji, jest podstawa władania nieruchomością, występująca w praktyce pod kilkoma formami, np. aktu notarialnego, określającego zbywcę, jak i dane dotyczące nieruchomości. W sytuacji, kiedy sprzedający nie jest w stanie wylegitymować się takim dokumentem, ma on możliwość wystąpić do notariusza, sporządzającego ów dokument, do odpłatnego wydania kolejnego wypisu. Notariusz bowiem jest zobowiązany do archiwizacji sporządzanych przez siebie dokumentów. Inną podstawą władania nieruchomością, stwierdzającą własność, jest postanowienie sądu o nabyciu spadku. Ważne, aby do wspomnianego dokumentu sprzedający okazał dowód uiszczenia należnego podatku od nabycia spadku. Zarówno akt notarialny, jak i postanowienie sądu, nie mają określonej daty ważności, ponieważ możliwość władania kończy się z chwilą przeniesienia praw na kolejnego właściciela.
Kolejnym dokumentem, wymagającym analizy, jest księga wieczysta, składająca się z 4 działów. Pierwszy zawiera podstawowe informacje o nieruchomości, tj. adres i metraż, drugi – dane dotyczące właściciela lub właścicieli – jak imię, nazwisko czy PESEL, trzeci ujawnia kwestie ewentualnych roszczeń i ograniczeń, a czwarty zawiera informacje o hipotece, gdzie może zostać określony bank, udzielający kredytu na zakup nieruchomości.
Wypis z księgi wieczystej dostarczany notariuszowi do aktu notarialnego nie może być starszy niż 3-miesięczny. Zaleca się, aby dokument ten był jak „najświeższy”. Posiadając elektroniczny numer księgi wieczystej istnieje możliwość sprawdzenia treści jej aktualnych zapisów za pośrednictwem internetu.
Sprzedający do końcowego aktu przenoszącego własność winien również okazać zaświadczenie o niezaleganiu w administracji budynku. Do kompletu niezbędnych dokumentów brakuje potwierdzenia, że w zainteresowanej nieruchomości nie jest nikt zameldowany.
Tylko szczegółowa analiza powyższych dokumentów daje kupującym gwarancję bezpiecznego zakupu. W takim przypadku należy zastanowić się nad możliwością skorzystania z usług, świadczonych przez wykwalifikowanych specjalistów.
***
Z aktualnym numerem tygodnika „Co słychać?”, w każdy piątek między godziną 14 a 16 oferujemy bezpłatne porady prawne. Serdecznie zaprasza Artur Dzieniszewski – dyrektor ds. nieruchomości w OMEGA Kancelarie Prawne, Mińsk Mazowiecki, ul. Okrzei 14A/10, tel. 696 063 900.

Numer: 2011 22





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *