Moto-przewodnik

Utrzymujące się wysokie ceny paliw zmuszają kierowców do poszukiwania oszczędności. Wiele osób decyduje się np. na montaż instalacji LPG. Warto jednak spojrzeć na problem z drugiej strony. Nasze wydatki na paliwo mogą się zmniejszyć, jeśli będziemy się stosować do zasad eco drivingu, czyli jazdy ekonomicznej

Jazda za grosze

Jak wynika z badań, blisko 90 proc. polskich kierowców nie zna zasad eco drivingu lub nie wie, jak stosować je w praktyce. Dla chętnych, którzy chcieliby nauczyć się jazdy ekonomicznej pod okiem profesjonalistów, swoje oferty kierują szkoły jazdy doszkalającej. To jednak nie jest jedyne rozwiązanie. Prostszym i tańszym sposobem jest komputerowy kurs ekonomicznej jazdy w trybie on-line. Jak wygląda eco driving w praktyce? Wystarczy stosować się do kilku prostych zasad. Jedną z najważniejszych jest zmiana biegu na wyższy po przekroczeniu 2,5 tys. obr./min. dla auta z silnikiem benzynowym oraz 2 tys. obr./min. podczas jazdy dieslem. Duże korzyści może przynieść także tzw. „hamowanie silnikiem”. Zamiast dojeżdżać do skrzyżowania „na luzie” i hamując konwencjonalnie, lepiej jest zdjąć nogę z gazu i stopniowo redukować biegi. Podczas hamowania silnikiem, komputer sterujący jego pracą odcina dopływ paliwa, dzięki czemu nawet 1/3 trasy możemy pokonać z jego zerowym zużyciem. Jazda ekonomiczna polega także na umiejętności przewidywania sytuacji na drodze oraz maksymalnego wykorzystania energii pędu pojazdu, by możliwie rzadko hamować i przyspieszać. Na zwiększone zużycie paliwa mają wpływ także takie czynniki jak np. otwarte szyby, włączona klimatyzacja czy niskie ciśnienie w oponach. Dlatego też warto zwrócić na to uwagę podczas podróży.
Chip Tuning w MTC Auto
Polega na zmianie parametrów sterujących silnika (mapy) zapisanych w sterowniku silnika (ECU) tak, aby poprawić osiągi samochodu. Producenci z różnych względów (emisja spalin, średnie spalanie, pozycjonowanie marketingowe silnika na rynku) nie wykorzystują pełnego potencjału jednostek napędowych i sprzedają auta z programami, w których można jeszcze wiele poprawić. Chip Tuning pozwala znacząco zwiększyć moc i moment obrotowy przy obniżeniu zużycia paliwa (dotyczy silników turbo diesla). Chip Tuning przeprowadza się zarówno w samochodach seryjnych jak również w samochodach z dodatkowymi modyfikacjami (większe turbo, intercooler itp.). Wykonuje się go bez wymiany ECU oraz bez naruszenia jakichkolwiek fizycznych zabezpieczeń ECU lub samochodu. W prawie wszystkich autach (markach) zwiększenie osiągów silnika o 25% przebiega bezproblemowo i nie powoduje żadnych awarii silnika ani innych podzespołów. Trzeba sobie jednak zdawać sprawę, że zwiększanie mocy silnika nie jest za darmo i w niektórych markach lub przy większym niż 25% zwiększaniu mocy może być konieczna np. wymiana sprzęgła na mocniejsze. MTC Auto jest w stanie z góry przewidzieć taką konieczność i poinformować o niej klienta. Koniecznie trzeba wiedzieć, że do profesjonalnego wystrojenia (chip-tuningu) auta niezbędna jest hamownia. Strojenie tylko na ulicy jest nie tylko niebezpieczne (dla auta i innych użytkowników ruchu drogowego), ale też nie daje wiarygodnych wyników.

Numer: 2011 19   Autor: pod redakcją Kamila Grajdy





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *