Wzięli i napisali...

Dzieci 6-letnie biorą udział w obowiązkowych zajęciach wychowania przedszkolnego, których celem jest przygotowanie ich do podjęcia nauki w szkole. Aby osiągnęły gotowość szkolną, zostają poddane oddziaływaniom nauczyciela w zakresie rozwoju poznawczego, fizycznego, emocjonalnego i społecznego. Jednak stopień przygotowania do edukacji szkolnej może być różny

Gotowe do szkoły

Co 6-letnie dziecko winno opanować przed rozpoczęciem nauki w pierwszej klasie? W zakresie zdobywania wiedzy i umiejętności poznawczych musi skupić się na wykonywanej czynności i rozumieć związki przyczynowo-skutkowe miedzy zdarzeniami. Poza tym rozumie relacje i pojęcia związane z przestrzenią, wskazuje kierunki oraz zna pojęcia związane z czasem jak pory roku, dni, tygodni i ich kolejność. Co więcej, wykonuje operacje logiczne i matematyczne, przekształcenia na materiale językowym, składa puzzle, przerysowuje szlaczki i proste figury geometryczne czy rysuje literopodobne szlaczki. Przejawia również zainteresowania poznawcze, tj. próbuje wyjaśniać obserwowane zjawiska, przewiduje zachowania innych dzieci, chętnie rozwiązuje zagadki matematyczne, dużo mówi o sobie – o tym co lubi robić, potrafi trafnie powiedzieć, co wie i umie. Równie ważna jest sfera fizyczna, czyli sprawność motoryczna. Dziecko powinno lubić aktywność ruchową jak zajęcia gimnastyczne i sportowe.
A w zakresie sfery emocjonalno-społecznej? By nie było niepowodzeń, dziecko musi umieć zapamiętać i wykonać polecenie, sprawnie się ubierać, wiążąc sznurowadła, a także zapinać guziki czy suwaki.
Dojrzałe do I klasy dziecko samodzielnie dąży do pokonania trudności, nie zraża się niepowodzeniami, wykazuje inicjatywę w działaniu, sprząta zabawki i pomoce, uwzględnia prawa innych np. czeka na swoją kolej, unika sytuacji konfliktowych, inicjuje kontakty z rówieśnikami, zaprasza dzieci do rozmów i zabaw, okazuje współczucie i chęć pomocy, często zadaje pytania oraz prosi o wyjaśnienia i informacje. Jeśli dziecko rozpocznie naukę bez osiągnięcia wystarczającej gotowości szkolnej, a jego problemy nie zostaną w porę rozpoznane i zażegnane, to dalszy rozwój może ulec zaburzeniu. Dziecko może stać się bierne i nie podejmować zadań związanych z uczeniem.

Numer: 2011 18   Autor: Elżbieta Kowalczyk – PPP w Mińsku Mazowieckim





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *