Odkrywcy specjalni

Przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Mińsku Mazowieckim od 7 miesięcy działa Klub Młodych Odkrywców „Sami swoi". Na co dzień eksperymentują, a od święta urządzają sobie wycieczki. Ostatnio w Centrum Nauki Kopernik poznawali tajniki aerodynamiki i... amerykańskich lotów kosmicznych

Kosmos na żywo

Odkrywcy specjalni / Kosmos na żywo

Klub to okazja do wykonywania eksperymentów, podczas których uczestnicy obserwują zjawiska fizyczne, chemiczne i przyrodnicze. Samodzielnie wykonują doświadczenia, dotykają tego, o czym uczą się w szkole, widzą to, co opisane jest w książkach. W aktywny sposób zdobywają wiedzę, a zagadnienia naukowe przestają być dla nich problemem ukrytym za wzorami z podręczników.
Młodzi Odkrywcy operują najprostszymi materiałami, łatwo dostępnymi, tanimi, wręcz z odzysku. Dlaczego? Dlatego, żeby eksperymenty mogli powtórzyć w domu, na podwórku, pokazać bratu czy siostrze. Ale też, by doświadczyć, że nauka może być prosta, i że każdy może robić prawdziwe, naukowe eksperymenty.
KMO "Sami swoi" należy do ogólnopolskiej sieci klubów i jest zarejestrowany w serwisie społecznościowym www.kmo.org.pl - platformie, która stwarza mu możliwość wymiany doświadczeń, wzajemnej inspiracji i zdrowej rywalizacji.
To właśnie ze względu na tę przynależność miński klub został zaproszony przez Centrum Nauki Kopernik oraz Polsko-Amerykańską Fundację Wolności do wzięcia udziału w spotkaniu z astronautą NASA George'em Zamką. W spotkaniu wzięło udział ponad dwustu klubowiczów z całej Polski.
Uczestnicy spotkania mogli zadawać pytania o rzeczy, które najbardziej ich nurtowały, a nauczyciele języka angielskiego tłumaczyli jego odpowiedzi. Uczniowie dowiedzieli się o przyjemnościach i problemach codziennego życia w przestrzeni kosmicznej, o tym dlaczego jest tam trudno przełykać jedzenie, jakie menu jest bezpieczne, a jakie potrawy mogą stwarzać zagrożenie.
Śmiałe pytania młodzieży dotyczyły także korzystania z toalety i stosowania tricków, by na stacji kosmicznej panował porządek. Usłyszeli również o niezwykłym doświadczeniu przebywania poza Ziemią czy o możliwości zobaczenia w czasie doby 16 wschodów i tyle samo zachodów słońca.
Podczas wizyty w CN Kopernik uczestnicy spotkania zobaczyli specjalną, rozszerzoną wersję pokazu tajników aerodynamiki, podczas którego na własne oczy przekonali się między innymi o tym, że pusta butelka jest tak naprawdę pełna i nie można do niej niczego dodatkowo wdmuchnąć, a suszarka do włosów może przyciągnąć balon.
Do dyspozycji klubowiczów byli przez cały dzień trenerzy KMO, którzy wspierali ich swoją wiedzą i doświadczeniem podczas budowania i wystrzeliwania swojej pierwszej rakiety oraz towarzyszyli im podczas zapoznawania się z galeriami Centrum Nauki Kopernik. Nic dziwnego, że Młodzi Odkrywcy z Mińska Mazowieckiego długo nie zapomną tego niecodziennego spotkania.

Numer: 2011 18   Autor: J. Zbigniew Piątkowski