Wzięli i napisali...

6-latki do szkoły? Takie pytanie zadaje sobie w tych dniach wielu rodziców. Jak poznać czy dziecko jest już gotowe do nauki? Zanim podejmiecie decyzję zachęcamy rodziców do poważnej rozmowy o dziecku, wymiany spostrzeżeń i obserwacji, skorzystania z informacji od bliskich o mocnych stron dziecka. Zachęcamy też do konsultacji i spotkania z psychologiem, pedagogiem lub logopedą

Zerówka czy szkoła

Wzięli i napisali... / Zerówka czy szkoła

Pamiętać warto, że dzieci – tak jak każdy z nas – mają różne zdolności, indywidualny tok rozwoju. Może on przebiegać harmonijnie lub nieharmonijnie tzn. np. dziecko może być wysokie, dobrze zbudowane – a więc fizycznie dobrze rozwinięte – a emocjonalnie niedojrzałe, czyli np. nie będzie umiało sprostać konfrontacji z niepowodzeniem, trudnością.
Najczęściej uwaga rodziców skupiona jest na możliwościach intelektualnych dziecka. Cieszy ich to, że dzieci pamiętają treść wierszyków, opowiadań, nazwy dinozaurów, że znają dni tygodnia, pory roku, że potrafią liczyć a nawet znają litery i cyfry. Wiedzą także, która z ich rąk to prawa, a która lewa, co znaczy, że coś jest mniejsze a coś większe. Tak, to wszystko jest niewątpliwie ważne dla podjęcia decyzji o zapisaniu dziecka do klasy pierwszej. Zachęcamy jednak państwa także do oceny możliwości fizycznych (ciężkie tornistry, kilka godzin ograniczonych możliwości poruszania się), stanu zdrowia, dojrzałości społecznej dziecka (współpraca z innymi dziećmi, konieczność podporządkowania się nowym regułom i zasadom), do oceny dojrzałości emocjonalnej (zniesienie kilkugodzinnej rozłąki z najbliższymi, zrozumienia że inny dorosły niż rodzice  jest ważny i że ma prawo zakazywać i nakazywać wykonanie różnych zadań).
Ważne jest także to, co rodzice mówią dziecku o szkole, o obowiązkach, oczekiwaniach, jakie mają wobec dziecka. Trzeba mówić o obowiązkach ale także o tym, że spotka je tam wiele ciekawych zadań, przygód, kolegów. Nie wolno dziecka straszyć obowiązkami szkolnymi czy nauczycielami.
Nie zachęcamy rodziców, aby zapisywali dziecko do klasy pierwszej tylko dlatego, że idzie sąsiad lub kuzyn. Jest ważne i dobre dla dziecka, jeśli w nowej klasie będą jego znajomi, których lubi. Nie może to być jednak najważniejsze kryterium(...)
Nie można przegapić gotowości dziecka do nauki! Czasami lęk rodziców o dziecko jest tak wielki, że nadmiarowo chronią je przed trudnościami, odraczając wejście w świat obowiązków. Dziecko, które się nudzi, bo już zna treści szkolne, umie wykonać zadania, które z mozołem ćwiczą koledzy i szybko zniechęci się do szkoły i nauki.

Za tydzień napiszemy o tym, co dziecko powinno umieć, aby rozpocząć naukę w pierwszej klasie, i aby to był dobry start.

Numer: 2011 16   Autor: Hanna Michalska – dyrektor PPP w Mińsku





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *