Szacuje się, że wypadki spowodowane złym stanem technicznym pojazdów stanowią około 5% wszystkich zdarzeń drogowych. Wiosna to najlepszy czas, aby przygotować samochód do bezpiecznej jazdy. O samochód należy dbać cały rok, ale po zimie powinniśmy szczególnie zainteresować się stanem technicznym naszego pojazdu
Samochód na wiosnę
Wiosną kierowcy decydują się na coraz dłuższe podróże, na które samochód może nie być przygotowany po tym, jak przez długi czas wystawiony był na niesprzyjające warunki atmosferyczne. Mrozy zniechęcają kierowców do czyszczenia samochodów, dlatego gdy już zrobi się cieplej, powinniśmy wybrać się na gruntowne mycie. Pamiętajmy jednak – nie tylko nadwozie wymaga pielęgnacji.
Podczas zimy podwozie samochodu ulega zanieczyszczeniu solą, a ta powoduje korozję. Konieczne jest zatem profesjonalne wymycie tej części samochodu. Co ważne, podwozie w zimie niszczy nie tylko sól. Jeżdżąc po nieodśnieżonych drogach lub parkingach wielokrotnie uderzamy podwoziem o bryły lodu czy śnieżne muldy, co w konsekwencji może prowadzić do uszkodzeń mechanicznych. Sygnały świadczące o uszkodzeniach to na przykład luz w układzie kierowniczym, stuki dochodzące z podwozia i skrzypienie w czasie ruchów kierownicą.
Wymagające warunki panujące na drogach w czasie opadów czy zalegania śniegu wzmagają zużycie jednego z najważniejszych elementów pojazdu – hamulców. Częste hamowanie, brud, sól, wzmożone użycie systemów ABS i ESP oraz wystawienie na działanie niskich temperatur mają negatywny wpływ na elementy układu hamowania. Początek wiosny to idealny moment na sprawdzenie stanu hamulców. W czasie zimy znacznym uszkodzeniom mogą ulec wycieraczki. Nie są one przystosowane do odladzania szyby, jednak wielu kierowców właśnie od włączenia wycieraczek zaczyna poranne czyszczenie samochodu ze śniegu i lodu, a to prowadzi do nadmiernego ich zużycia.
Pióra wycieraczek powinno się wymieniać dwa razy w roku. Wiosna to czas, kiedy owa wymiana jest najbardziej konieczna. Widoczność jest bardzo ważna dla zachowania bezpieczeństwa, dlatego bezwzględnie musimy dbać o stan przedniej szyby. Dobrze działające wycieraczki to podstawa.
Niskie temperatury mogą niekorzystnie odbić się na stanie wszelakich gumowych elementów. Trzeba zatem sprawdzić stan uszczelek, przewodów oraz pasków. Jeśli widoczne są jakiekolwiek pęknięcia lub ślady wycieku, należy niezwłocznie dokonać odpowiedniej wymiany. Nie lekceważmy żadnego wycieku. Ustrzeżemy się w ten sposób przed problemami technicznymi, które mogą wyniknąć z pierwotnie błahej usterki.
Zima może mieć negatywny wpływ również na płyny i oleje. Wiosną warto wybrać się do serwisu w celu wymiany lub uzupełnienia płynu hamulcowego, płynu w układzie chłodzenia, oleju silnikowego czy oleju w układzie wspomagania. Nie zapominajmy również o wymianie płynu do spryskiwaczy na taki, który lepiej działa przy wyższej temperaturze.
Dla tych, którzy nie korzystają z opon całorocznych, wiosna to czas zmiany ogumienia. Ale uwaga! Nie należy spieszyć się z zamianą opon zimowych na letnie. Początek wiosny to czas, gdy niskie temperatury oraz lód na drogach są częste. Opony letnie sprawują się dobrze dopiero przy temperaturze wyższej niż 7°C. Kiedy jednak nadejdzie już czas zmiany, koniecznie trzeba przyjrzeć się bieżnikowi. Braki w ogumieniu stanowią przyczynę 20,8% wszystkich wypadków spowodowanych stanem technicznym pojazdu. Przygotowanie samochodu do jazdy wiosną dotyczy również kierowców, którzy w zimie oszczędzali swoje auto i ze względu na niesprzyjające warunki korzystali z innych środków transportu.
Wyścig na ćwierć mili
Już 17 kwietnia na warszawskim lotnisku Bemowo wystartuje cykl zawodów SSS Racing 1/4 mili 2011. Będzie to już ósma seria wyścigów pod patronatem Stowarzyszenia Sprintu Samochodowego. Wyścigi na 1/4 mili od kilku lat cieszą się w naszym kraju olbrzymią popularnością i na stałe wpisały się w harmonogram imprez motoryzacyjnych. Wystartować w nich może każdy, kto posiada prawo jazdy oraz samochód z ważnymi badaniami technicznymi. Zawodnicy startują parami, a wygrywa ten, który jako pierwszy przetnie linię mety po przejechaniu dystansu około 402 metrów. Przypomina to tzw. uliczne wyścigi „spod świateł”. Jednak w przeciwieństwie do nich, na imprezach SSS zawodnicy nie narażają siebie oraz innych osób na niebezpieczeństwo.
Rosnąca popularność tej dyscypliny sprawiła, że obecnie startujące pojazdy podzielone są na dwie klasy. Street (dla aut ulicznych) oraz Drag (samochody gruntownie przebudowane, które nie są dopuszczone do ruchu bądź nie spełniają norm regulaminowych klasy Street). Zawody, które odbędą się 17 kwietnia będą pierwszą z sześciu rund planowanych w tym roku. Imprezą towarzyszącą cyklowi wyścigów będą zawody w driftingu, czyli jeździe w poślizgu kontrolowanym. Dzień wcześniej, w sobotę, rozegrane zostaną kwalifikacje do niedzielnych zawodów driftingowych. Podczas kwalifikacji wyłonionych zostanie 32. najlepszych zawodników. Na widzów czekają także dodatkowe atrakcje w postaci min. pokazowego przejazdu Jet Car’a – pojazdu z napędem odrzutowym. Dzieci poniżej 12 .roku życia mogą wejść na teren imprezy z darmo, natomiast wszyscy, którzy ukończyli 12 lat zapłacą za wejściówkę 35 zł. Aby wystartować w zawodach, należy wysłać swoje zgłoszenie za pomocą internetowego systemu rejestracji zawodników. Koszt startu wynosi 60 zł, a na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody. Szczegóły dotyczące imprezy można znaleźć na stronie organizatora: www.sss.org.pl
Numer: 2011 14 Autor: pod redakcją Kamila Grajdy
Komentarze
DODAJ KOMENTARZ