Moto-przewodnik
Jazda na paliwie gazowym będzie faktycznie tania, jeśli systematycznie będziemy serwisować instalację LPG i dokonywać wszystkich potrzebnych regulacji. Obecnie sytuacja paliwowa w Polsce jest tragiczna pod względem ceny za litr paliwa, a będzie jeszcze gorzej ze względu na sytuację w Afryce. Warto pomyśleć o obniżeniu podatków przy obecnych cenach paliw. Blisko 50% ceny za litr paliwa to nasze podatki
LPG pod kontrolą
Popularność gazu w naszym kraju nie wynika z zamiłowania do tego rodzaju paliwa i dbałości o środowisko. Jest ona spowodowana z oszczędności. Wielu kierowców zapomina jednak, że do prawidłowego funkcjonowania układu LPG konieczne jest systematyczne serwisowanie.
Częstotliwość przeglądów jest uzależniona od rodzaju instalacji oraz od jakości gazu, który tankujemy. Najprostsze, czyli mieszalnikowe instalacje wymagają regulacji średnio co 25 tys. km, natomiast te najnowsze, z wtryskiem sekwencyjnym znacznie częściej co 15 tys. km. Koszty takiego przeglądu wynoszą ok. 50-80 zł. Podczas przeglądu powinno wymienić się filtr gazu, spuścić zanieczyszczenia z parownika, sprawdzić skład mieszanki oraz przeprowadzić diagnozę całego układu. Koszty te są znacznie niższe niż późniejsza naprawa i wymiana uszkodzonych podzespołów.
Bardzo wrażliwe na czystość gazu są najnowsze instalacje i w przypadku, gdy zanieczyszczenia dostaną się do listwy wtryskiwaczy może się okazać, że nie da się jej wyczyścić. A nowa kosztuje ok. 800 zł. Skład mieszanki ma bardzo duże znaczenie dla trwałości silnika. Jeśli jest ona zbyt bogata, to wzrasta zużycie gazu oraz zanieczyszczenie środowiska. Silnik nie powinien jednak ucierpieć. Natomiast dłuższa jazda na zbyt ubogiej mieszane może doprowadzić do poważnych awarii i kosztownych remontów. Czas spalania ubogiej mieszanki wydłuża się, a to może doprowadzić do przegrzewania się silnika i w efekcie do jego uszkodzenia. W skrajnych przypadkach dojdzie do wypalenia dziury w tłoku lub nadpalenia zaworów. Może również dojść do uszkodzenia katalizatora. Jeśli będzie stopiony, to zablokuje przepływ spalin i nawet nie będzie można uruchomić silnika.
Układ zapłonowy trzeba także utrzymywać w pełnej sprawności, gdyż „wypadanie zapłonów” może prowadzić do strzałów w kolektor ssący. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko i prawie zawsze prowadzi do powstania poważnych usterek. W wyniku wybuchu może zostać uszkodzony kolektor ssący, czujniki, obudowa filtra powietrza i sam filtr. A resztki filtra mogą dostać się do układu dolotowego oraz silnika i spowodować dodatkowe uszkodzenia. Wówczas koszty naprawy zdecydowanie przewyższą oszczędności jazdy na tanim paliwie.
Numer: 2011 10 Autor: pod redakcją Kamila Grajdy
Komentarze
DODAJ KOMENTARZ