Gotowi do zmian (12)

Realizacja pierwszej edycji projektu „Gotowi do zmian – młodzież szkolna na lokalnym rynku pracy”, w ramach którego wsparciem edukacyjno-zawodowym zostało objętych 100 uczniów technikum z powiatu mińskiego dobiegła końca. Podsumowania pierwszego roku realizacji projektu dokonano 20 grudnia na specjalnej konferencji zorganizowanej przez lidera projektu – Centrum Kształcenia Ustawicznego w Mińsku. TIRest w Grębiszewie gościł około 150 zaproszonych – przedstawicieli władz samorządowych, pracodawców, kadrę szkół powiatu i projektu, nauczycieli kształcenia zawodowego oraz młodzież

Unijni zawodowcy

Gotowi do zmian (12) / Unijni zawodowcy

Konferencję rozpoczęła dyrektor Joanna Kowalska, a po oficjalnym powitaniu gości starosta Antoni J. Tarczyński omówił sukcesy powiatu mińskiego w pozyskiwaniu funduszy unijnych oraz wkład realizowanego projektu w rozwój kształcenia zawodowego. Starosta podkreślił jego istotną rolę w zacieśnianiu współpracy pomiędzy placówkami edukacyjnymi a instytucjami wspierającymi rynek pracy. W projekt zaangażowanych jest nie tylko pięć szkół – mińskie CKU, Zespół Szkół Agrotechnicznych w Janowie, Zespół Szkół Ekonomicznych, Zespół Szkół nr 1, Zespół Szkół Zawodowych nr 2, ale także Powiatowy Urząd Pracy w Mińsku Mazowieckim i pracodawcy Mazowsza.
Duże zainteresowanie uczestników konferencji wzbudził wykład profesora Stefana M. Kwiatkowskiego z Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie dotyczący europejskich i krajowych ram kwalifikacji. Umożliwią one wzajemne uznawanie wykształcenia i kwalifikacji zdobytych w różnych państwach Unii Europejskiej. Od 2012 roku wszystkie nowe świadectwa, dyplomy i dokumenty Europass będą zawierały wyraźne odniesienie z krajowych do odpowiedniego poziomu europejskich ram kwalifikacji (ERK). Na współczesnym, szerokim europejskim rynku pracy bardzo istotny jest swobodny przepływ osób pomiędzy sektorami, branżami, a także regionami i krajami. Wagi nabiera również możliwość podejmowania nauki i podnoszenia swoich kwalifikacji swobodnie w różnorodnych europejskich placówkach, ośrodkach szkoleniowych czy uczelniach wyższych. W poszczególnych krajach UE fundamentalne staje się uznawanie już zdobytych kwalifikacji oraz ich aktualizacja, jak również nabywanie nowych umiejętności.
Parlament Europejski i Rada Unii Europejskiej ustanowiły zalecenie w sprawie ERK dla uczenia się przez całe życie 23 kwietnia 2008 roku. Są one wspólnymi europejskimi ramami odniesienia umożliwiającymi powiązanie ze sobą zróżnicowanych krajowych systemów i ram kwalifikacji w poszczególnych państwach Unii Europejskiej. Obejmują kształcenie ogólne i osób dorosłych, kształcenie i szkolenie zawodowe oraz kształcenie wyższe. Europejskie Ramy Kwalifikacji kładą nacisk na rezultaty uczenia się – na efekty. Czyli określenie tego, co uczący się wie, rozumie i potrafi wykonać po zakończeniu procesu uczenia się. Efekty uczenia się wyszczególnione są w trzech kategoriach: wiedzy, umiejętności i kompetencji. Dzięki europejskim i krajowym ramom kwalifikacji zdobywane i posiadane kwalifikacje każdego przyszłego absolwenta, jak i pracownika, staną się bardziej przejrzyste. Pomoże to uczącym się i potencjalnie zatrudnianym swobodnie przemieszczać się na otwartym edukacyjnym i europejskim rynku pracy.
Aktualną sytuację na lokalnym rynku pracy oraz perspektywy rozwoju i możliwości zatrudnienia nakreśliła Ewa Piotrkowicz z PUP-u, a poseł Teresa Wargocka podkreśliła konieczność kontynuacji projektu, wskazała na ścisły związek sfery edukacji z lokalnym rynkiem pracy oraz konieczność rozwoju tych relacji.

W drugiej części konferencji autorzy projektu – Małgorzata Wachowicz i Marcin Sawicki przedstawili genezę i założenia realizowanego projektu oraz cele i rezultaty, które zostały osiągnięte w trakcie pierwszej edycji. Natomiast młodzież zaprezentowała zrealizowane zadania: zajęcia dydaktyczne pozalekcyjne przygotowujące do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, z języka angielskiego zawodowego, doradztwa edukacyjno-zawodowego, praktyk zawodowych, wyjazdów edukacyjnych do pracodawców na Mazowszu oraz na wyższe uczelnie. Młodzi byli zadowoleni z udziału w zajęciach praktycznych z wykorzystaniem oprogramowania AutoCad z nakładkami zgodnymi z kierunkami kształcenia zawodowego oraz w kursie obsługi i programowania kas fiskalnych, który przeprowadziła Sławomira Aksamitowska-Michalik. Pracownię komputerową oraz kasy fiskalne udostępniła bezpłatnie dyrektor Joanna Kowalska.
Nie obyło się bez podziękowań. Teresa Wargocka i Ewa Piotrkowicz z gracją wręczyły  uczestnikom pamiątkowe dyplomy, zaś podziękowania za pomoc w organizacji praktyk zawodowych osobiście odebrały Hanna Gnich i Elżbieta Jackiewicz z I Oddziału Banku PEKAO S.A. w Mińsku.
Oficjalną część konferencji zakończyła projekcja fotoreportażu z wyjazdu integracyjnego uczniów, a na zakończenie wszyscy uczestnicy konferencji mieli możliwość wymiany doświadczeń i wrażeń podczas degustacji pysznych potraw przygotowanych przez kucharki TIRestu.
Organizatorzy podziękowali gościom za uczestnictwo w projekcie i konferencji, mając nadzieję, że to edukacyjne przedsięwzięcie pomoże im w wyborze właściwej drogi edukacyjno-zawodowej i da wsparcie podczas egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w czerwcu 2011 roku.

Numer: 2011 02   Autor: Janko Fridayski





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *