Gotowi do zmian (10)

W realizację projektu „Gotowi do zmian – młodzież szkolna na lokalnym rynku pracy” zaangażowano kadrę dydaktyczną Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 im. Powstańców Warszawy, Zespołu Szkół nr 1 im. Kazimierza Wielkiego, Zespołu Szkół Ekonomicznych w Mińsku Mazowieckim oraz Zespołu Szkół Agrotechnicznych w Janowie. Są to doświadczeni nauczyciele prowadzący zajęcia w czwartych klasach technikum w zawodach: technik budownictwa, drogownictwa, informatyk, elektronik, agrobiznesu, architektury krajobrazu, kelner, ekonomista i mechanik. Dziś rozmawiamy z Renatą Daśko, nauczycielką języka angielskiego i Jolantą Piskorz, nauczycielką kształcenia zawodowego w zawodzie technik kelner

Zawodowo nad program

Gotowi do zmian (10) / Zawodowo nad program

– Zawodowo obydwie Panie związane jesteście z jedną szkołą ?
R.D.: Jesteśmy nauczycielami mianowanymi w Zespole Szkół nr 1 im. Kazimierza Wielkiego w Mińsku. Od 11 lat uczę języka angielskiego. W projekcie jestem odpowiedzialna zatem za realizację programu zajęć zawodowego języka angielskiego.
J.P.: Ja jestem technologiem żywności i żywienia człowieka. Jako nauczyciel kształcenia zawodowego prowadzę zajęcia dla uczniów technikum w zawodzie kelner. W ZS-1 pracuję już 7 rok. W realizację projektu zaangażowałam się od początku 2010 roku.
– Czym różnią się zajęcia prowadzone przez Panie w ramach projektu od zajęć programowych i czy są one w jakiś sposób przydatne Beneficjentom Ostatecznym zaangażowanym w projekt ?
R.D.: Na zajęciach organizuję różne formy doskonalenia zawodowego języka angielskiego dla technikum w zawodach drogownictwo i budownictwo. Są to przede wszystkim ćwiczenia tekstowe, ćwiczenia pisemne oraz konwersacje polegające na odwzorowaniu życia codziennego w firmie budowlanej. Uczniowie poznają anglojęzyczne nazwy narzędzi, materiałów produkcyjnych, urządzeń oraz maszyn wykorzystywanych w zawodzie. Poznają jednostki miary i ilości, zwroty związane z poleceniami kierownictwa. Beneficjenci Ostateczni przygotowywani są pod kątem opanowania języka angielskiego w stopniu gwarantującym sprawną pracę w środowisku międzynarodowym. Dzisiaj znajomość języka angielskiego to podstawa. Duże międzynarodowe koncerny budowlane np. Budimex czy Strabag wymagają znajomości języka obcego. Poza tym uczniowie kształcą umiejętności praktyczne, tj. prawidłowe opracowanie CV w języku angielskim oraz komunikowanie się z pracodawcą w trakcie rozmowy rekrutacyjnej. Podczas zajęć korzystamy z treści, które nie mogą być omawiane podczas zajęć lekcyjnych ze względu na ograniczoną liczbę godzin. Zagadnienia wykraczają poza podstawę programową z tego przedmiotu. Do realizacji zajęć w ramach projektu posiadam więcej pomocy dydaktycznych, w tym nowoczesny zestaw multimedialny.
J.P.: W ramach projektu przygotowuję uczniów do egzaminu potwierdzającego kwalifikację zawodowe w zawodzie technik kelner. Podczas zajęć koncentrujemy się przede wszystkim na zagadnieniach, które mogą sprawiać lub sprawiają młodzieży trudności w trakcie tego ważnego egzaminu. Dzięki projektowi uczniowie mogą usystematyzować posiadaną wiedzę i utrwalić ją. Podobnie jak w przypadku nauki języka obcego staram się rozszerzyć omawiane zagadnienia o elementy, które nie są omawiane podczas programowych zajęć, a jednocześnie pozwolą przebrnąć przez trudny egzamin. Takie zajęcia są przydatne nie tylko dla uczniów, ale także dla mnie jako nauczyciela. Ich realizacja pozwoliła na zgromadzenie, usystematyzowanie oraz opracowanie obszernego kompendium wiedzy kelnerskiej. Dzięki temu mogę uatrakcyjnić realizowane zajęcia informacjami, których z braku czasu nie przekazałabym w normalnym toku nauki. Z tej wiedzy skorzystam także podczas lekcji zatem młodzież niezaangażowana w projekt też coś dobrego wyniesie z nauki szkolnej.
– Jak młodzież postrzega działania projektu? Czy zdaniem Pań wzrosną szanse naszych beneficjantów na zatrudnienie?
R.D.: Młodzież jest pełna nadziei, że zdobyte w projekcie umiejętności pomogą im w przyszłości znaleźć pracę. Obecnie jej uzyskanie jest trudne ze względu na kryzys, ale nie niemożliwe. Znajomość języka obcego zawodowego na pewno będzie brana pod uwagę. Dziś wysokie kwalifikacje zawodowe oraz dyplomy ukończenia dodatkowych kursów zwiększają szanse na pozyskanie pracy zgodnej z wyuczonym zawodem. Znajomość zawodowego języka angielskiego na pewno będzie dużym atutem dla potencjalnego pracownika.
J.P.: Uczniowie bardzo chętnie uczestniczą w zajęciach. Są aktywni, aby jak najwięcej wiedzy i umiejętności wynieść z projektu. Jestem bardzo zadowolona z postawy młodzieży, ponieważ świadczy ona o ich dorosłości. Potwierdza także fakt, że zajęcia prowadzone są w sposób interesujący dla uczniów. Przyszli, dobrzy kelnerzy nie powinni mieć problemu ze znalezieniem pracy. Osoby kończące technikum z dyplomem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe mogą starać się o pracę w placówkach gastronomicznych czy też w hotelach. Nasi Beneficjenci Ostateczni uczestniczyli w 80-godzinnych praktykach zawodowych w Hotelu Jan III Sobieski i Marriott w Warszawie. Zatem uczniowie dysponują podstawowymi umiejętnościami teoretycznymi i praktycznymi wymaganymi w tym zawodzie. Niektórzy z nich może otworzą własne restauracje – kto wie…
– Co zdaniem Pań należałoby zmienić w kształceniu zawodowym, a co jest jego mocną stroną?
J.P.: Należałoby obniżyć próg zdawalności egzaminu zawodowego, który obecnie jest na poziomie 75% ogólnej sumy uzyskanych punktów. Obowiązująca skala trudności powoduje, że egzamin ten sprawia problemy wielu uczniom. Obniża to skutecznie motywację do jego zdobycia, tym bardziej, że na egzaminie maturalnym próg stanowi tylko 30%. Mocną stroną kształcenia zawodowego są praktyki zawodowe w zakładach gastronomicznych. Tu przyszły kelner w rzeczywistości styka się z wieloma sytuacjami oraz może nauczyć się obsługi urządzeń stosowanych w gastronomii, w tym poznaje profesjonalną bieliznę oraz zastawę stołową. Ważnym aspektem jest nauka kontaktów z klientem i zapobieganie konfliktom interpersonalnym, czyli umiejętności przydatne w życiu nie tylko na gruncie zawodowym.
J.P.,R.D.: Korzystając z okazji życzymy naszym uczniom z projektu „Gotowi do zmian – młodzież szkolna na lokalnym rynku pracy” wielu sukcesów w przyszłej pracy zawodowej, a na dziś – pomyślnie zdanych egzaminów szkolnych.
– Dziękujemy za rozmowę.

Numer: 2010 51   Autor: Małgorzata Wachowicz – Kierownik Projektu, Marcin Sawicki – Asystent ds. Promocji Projektu.





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *