Ignaców unijny

Zespół Szkół Specjalnych im. Janiny Porazińskiej w Ignacowie już od 49 lat zajmuje się edukacją osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim w powiecie mińskim. Nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje, by w sposób pełniejszy i efektywniejszy prowadzić terapię z dziećmi z upośledzeniem umysłowym, a dodatkowo stale wzbogacana jest baza dydaktyczna i lokalowa placówki

Sprawne programy

Ignaców unijny / Sprawne programy

Jedną z aktywności podejmowanej na rzecz podnoszenia jakości oddziaływań dydaktycznych jest pozyskiwanie środków na działalność edukacyjną i terapeutyczną z projektów współfinansowanych przez Unię Europejską. W latach 2006/2007 realizowany był projekt Szkoła Równych Szans pod tytułem „Zdrowo i aktywnie uczestniczę w życiu społeczno kulturalnym”. Efekty i korzyści udziału w projekcie spowodowały, że w roku 2009 nauczyciele wspierani przez dyrektor Janinę Brzeszkiewicz po raz kolejny złożyli wnioski o dofinansowanie projektu. Dwa kolejne wnioski zostały wysoko ocenione zarówno przez MEN jak i Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych i obecnie są w Zespole Szkół Specjalnych realizowane.
Projekt wspomagania rozwoju uczniów niepełnosprawnych intelektualnie z wykorzystaniem innowacyjnych metod oddziaływania i jest realizowany od 2 listopada 2009 r. do 31października 2011 r. Jego koordynatorem jest nauczyciel ZSS Paweł Antosiewicz.
Konkurs ogłoszony przez MEN zakładał powstanie innowacyjnych programów edukacyjnych dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych z wykorzystaniem nowoczesnej diagnozy i terapii. Nauczyciele opracowali cztery programy, w których wykorzystują nowoczesną bazę szkoły jak i nowoczesne pomoce dydaktyczne pozyskane ze środków Unii Europejskiej i są realizowane od 1 września 2010 r. jako zajęcia pozalekcyjne. Uczniowie klas I-III uczestniczą w zajęciach prowadzonych metodą Marii Montesorii pt. „Radość działania – praktyczna aktywność”, a uczniowie klas starszych – w dwóch formach terapii spośród muzykoterapii, logorytmiki, wspomagania polisensorycznego i integracji sensorycznej. Natomiast gimnazjaliści mają program pn. „Ja też mogę rozmawiać”, a uczniowie szkoły przysposabiającej do pracy uczestniczą w programie „Warto pracować – przełamywanie izolacji społecznej”. W jego ramach uczą się wykonywać czynności z wykorzystaniem narzędzi i maszyn do utrzymania czystości i porządku w pomieszczeniach oraz na zewnątrz obiektów, które mają przygotować ich do przyszłej pracy zawodowej.
Dzięki udziałowi w projekcie uczniowie poprawią motorykę małą, wydłuży się ich czas koncentracji, wyciszą swoje negatywne emocje, zwiększą się ich możliwości komunikacyjne, nabędą umiejętności potrzebnych w dorosłym życiu. Szkoła została doposażona w nowe pomoce dydaktyczne, poszerzono ofertę edukacyjną w formę zajęć pozalekcyjnych. Nauczyciele uczestniczyli w szkoleniu z zakresu wykorzystania programu komputerowego do diagnozy i terapii osób upośledzonych umysłowo oraz szkoleniach związanych z wdrażanymi programami. Warto dodać, że w projektach uczestniczy cała kadra pedagogiczna zaangażowana w pracę z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie.

Numer: 2010 50   Autor: Janko Fridayski





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *