Gotowi do zmian (6)

Realizacja pierwszego roku projektu „Gotowi do zmian – młodzież szkolna na lokalnym rynku pracy” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego powoli dobiega końca. Od lutego 2010 roku do chwili obecnej beneficjenci ostateczni korzystają z różnych form wsparcia edukacyjno-zawodowego. Uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych z zawodowego języka angielskiego i przygotowania do egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, projektowania w programie AutoCAD i wsparcia doradcy zawodowego z Powiatowego Urzędu Pracy w Mińsku

Zawodowe – szkoły dobrego wyboru

Gotowi do zmian (6) / Zawodowe – szkoły  dobrego wyboru

Uczestnicy otrzymali materiały dydaktyczne – literaturę zawodową i słowniki języków obcych umożliwiające zdobycie dodatkowej wiedzy zawodowej. Poprzez uczestnictwo w praktykach u pracodawców na Mazowszu, uczniowie poznali praktyczne aspekty zawodów, zgodnych z profilem kształcenia.
Monitorując realizację poszczególnych działań Lider Projektu – Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stanisława Staszica w Mińsku Mazowieckim przeprowadził badania ankietowe wśród młodzieży objętej wsparciem. Stu beneficjentów ostatecznych z Zespołu Szkół  nr 1 im. Kazimierza Wielkiego, Zespołu Szkół Ekonomicznych i Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 im. Powstańców Warszawy w Mińsku Mazowieckim oraz z Zespołu Szkół Agrotechnicznych w Janowie udzieliło odpowiedzi na pytania dotyczące uczestnictwa w projekcie oraz jego wpływu na przyszłe kształcenie i rozwój zawodowy.
Wyniki okazały się interesujące. Dla 93% ankietowanych głównym źródłem informacji o założeniach projektu oraz możliwości uczestnictwa w nim była macierzysta szkoła. Pozostałe 7% uzyskało te informacje od przyjaciół oraz z internetu. Status finansowy rodziny stanowi barierę w rozwoju własnych uzdolnień dla 28% uczniów. Pozostałe 72% ankietowanych uznało, że sytuacja materialna nie ma wpływu na rozwój ich zainteresowań. Na pytanie – Jakiego rodzaju potrzeby edukacyjne zaspokaja projekt – 37% ankietowanych wskazało na walor bezpłatnego uczestnictwa w zajęciach pozaszkolnych, 32% na uczestnictwo w wyjazdach integracyjnych i studyjnych, natomiast dla 18% ważny był zakup literatury fachowej. Wyniki badań korzystnie przedstawiają sytuację dotyczącą dalszych planów edukacyjnych młodzieży. 77% uczniów deklaruje chęć podjęcia dalszej nauki na studiach wyższych, 13% w szkole policealnej, zaś 9% nie zamierza dalej się uczyć.
Na pytanie – Jaki byłby Twój wybór kierunku kształcenia na wyższej uczelni? –  76% młodzieży wskazało, że podtrzymuje chęć dalszego kształcenia na wyższych uczelniach technicznych. Jednocześnie 7% badanych stwierdziło, że podejmie studia na kierunku humanistycznym, a tylko 4% ankietowanych, że wiąże swoją przyszłość z profilem matematyczno-przyrodniczym.
Działania projektu zmierzają ku zwiększeniu motywacji uczniów do kontynuacji kształcenia zawodowego na wyższych uczelniach. Analizując sytuację lokalnego rynku pracy w zakresie ograniczonego dostępu do wykwalifikowanej kadry z wykształceniem średnim i wyższym technicznym zadeklarowane wyniki należy uznać za pozytywne. Jednocześnie aż 80% ankietowanych wskazało, że w przyszłości chciałoby wykonywać zawód, w którym się kształci.
Na kluczowe zapytanie – Czy twoim zdaniem, uczniowie uczestniczący w projekcie mogą uzyskać dodatkową wiedzę i umiejętności, które umożliwią rozwój zawodowy zgodny z wymogami regionalnego rynku pracy i pracodawców – aż 91% badanych odpowiedziało pozytywnie. Dla tej grupy  udział w projekcie „Gotowi do zmian – młodzież szkolna na lokalnym rynku pracy” jest kluczem do zdobycia wiedzy i nowych kompetencji zawodowych, które przyczynią się do podniesienia ich konkurencyjności na rynku pracy. Zaś objęcie wsparciem mińskiego PUP poprzez realizację zajęć z doradztwa zawodowo-edukacyjnego umożliwia uczniom poznanie własnych predyspozycji zawodowych oraz motywuje do wczesnego planowania swojej kariery edukacyjno-zawodowej.
W odpowiedzi na pytanie – Jakie jest twoje doświadczenie na rynku pracy ? – 35% ankietowanych stwierdziło, że nigdy nie pracowało w zawodzie, w którym się kształci, 41% sporadycznie pracowało, zgodnie z kierunkiem nauki, 24% pracowało, ale nie w branży zgodnej ze swoim kierunkiem kształcenia.
Satysfakcjonującym dla Lidera Projektu Joanny Kowalskiej – dyrektora CKU i Partnera Projektu Grażyny Borowiec – dyrektora PUP w Mińsku, jest fakt, że praktyki zawodowe zrealizowane w ramach projektu były dla blisko 60% młodzieży pierwszym doświadczeniem zawodowym zgodnym z ich kierunkiem kształcenia.
Wbrew negatywnym opiniom na temat kształcenia zawodowego w Polsce, aż 62% ankietowanej młodzieży odpowiedziało, że nauka w technikum to prestiż i uznanie środowiska kolegów. Realizatorów projektu cieszy wzrost zainteresowania kształceniem zawodowym na terenie powiatu mińskiego.

Numer: 2010 42   Autor: (cku-r)





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *