Gotowi do zmian

Centrum Kształcenia Ustawicznego im. Stanisława Staszica realizuje od stycznia 2010 r. projekt pn. „Gotowi do zmian – młodzież szkolna na lokalnym rynku pracy” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest podniesienie jakości i atrakcyjności procesu kształcenia zawodowego uczniów pobierających naukę w klasach trzecich i czwartych szkół zawodowych powiatu mińskiego. Zamierzony cel zostanie osiągnięty poprzez objęcie uczestników projektu specjalnym programem edukacyjno-zawodowym, aktywnie łączącym wiedzę specjalistyczną z praktyką zawodową zapewnioną poprzez współpracę szkół, instytucji rynku pracy oraz pracodawców na Mazowszu

Cenne praktyki

Gotowi do zmian / Cenne praktyki

Wokół celu projektu placówka pod dyrekcją Joanny Kowalskiej zamierza skupić lokalnych i regionalnych przedsiębiorców, instytucje rynku pracy – Powiatowy Urząd Pracy w Mińsku oraz placówki kształcenia zawodowego. Wdrożenie projektu jest odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania lokalnego oraz regionalnego rynku pracy w zakresie dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb pracodawców.
Autorzy projektu, Małgorzata Wachowicz i Marcin Sawicki, zaplanowali dwutygodniowe praktyki dla beneficjentów ostatecznych, mające na celu zapoznanie uczniów z praktycznymi aspektami pracy w zawodach zgodnych z obranym kierunkiem kształcenia.
Termin przeprowadzenia staży przypadł na okres wakacyjny 2010 roku. Organizacja i koordynacja staży zawodowych spoczywała na dyrektorach powiatowych szkół zawodowych, w szczególności: Danucie Miraszewskiej, Małgorzacie Beczek, Elżbiecie Wieczorek i Tomaszu Płochockim. Pozyskano do współpracy firmy oraz instytucje świadczące swoje usługi w branżach zgodnych z profilem kształcenia przyszłych absolwentów. Zaangażowały się przedsiębiorstwa produkcyjne, gospodarstwa rolne, jednostki sektora finansów publicznych, jak i firmy informatyczne zlokalizowane nie tylko w powiecie mińskim.
I tak Bank PEKAO zapewnił staż dla uczniów ZSE. Ich głównym celem było poznanie przez uczniów zasad funkcjonowania placówki bankowej, w tym pionu obsługi klienta, księgowości i kredytowego. Młodzież wspierała pracowników placówki w wykonywaniu podstawowych prac bankowca związanych z obsługą dokumentów bankowych, korespondencji i archiwizacją prac.
PHU „Partner”, PBL „Mazowieckie Mosty”, Miejska Pracownia Projektowa ARCHITEKCI i warszawski PROCHEM przygotowały staże dla przyszłych absolwentów o profilu technik budownictwa oraz technik drogownictwa z ZS-1. Inwestycje budowlane istotnie przyczyniają się do rozwoju infrastruktury drogowej i mieszkalnictwa w powiecie mińskim, dlatego też udział przyszłych inżynierów w pracach realizowanych przez te firmy był jak najbardziej uzasadniony. W pierwszej fazie praktykanci zostali przeszkoleni pod kątem przestrzegania zasad bhp, następnie wraz z ekipami budowlanymi i drogowymi wspierali ich działania przy wykonywaniu poszczególnych etapów inwestycji.
Równie interesujący staż zaproponowała informatyczna firma NTT System z Zakrętu, która w 2010 r. zakończyła budowę nowoczesnej linii produkcyjnej do montażu komputerów przenośnych. Uczniowie klasy o profilu technik informatyk z mińskiej Budowlanki nie kryli zadowolenia. Pośród pracodawców z branży informatyczno-elektronicznej znalazł się miński EFEKTKOMPUTER, który przygotował uczniom kształcącym się w zawodzie technik elektronik ciekawy program z zakres napraw sprzętu RTV i AGD. Stażyści uczestniczyli i samodzielnie naprawiali sprzęt radiowo-telewizyjny, a nabyta praktyka z pewnością wzbogaciła ich wiedzę i umiejętności. Wśród pracodawców z branży samochodowej lider projektu zawarł umowę o współpracę z firmą Signella Trucks z siedzibą w Stojadłach koło Mińska. Praktykanci zapoznali się z poszczególnymi komórkami firmy, m.in. z działem sprzedaży oraz częścią serwisową zakładu. Stażyści uczęszczający do klasy o profilu technik mechanik uczestniczyli w naprawach samochodów marki Skoda, dzięki temu zdobyli wiedzę o poszczególnych modułach mechanicznych pojazdów osobowych, sposobach usuwania awarii oraz zasadach działania podstawowych urządzeń diagnostycznych.
Natomiast Agencja Wydawnicza PRO-MIN umożliwiła uczniom pracę na stanowisku grafika komputerowego. W ramach stażu beneficjenci poznali tajniki składu tygodnika „Co słychać?” oraz zasady tworzenia szaty graficznej z wykorzystaniem nowoczesnych programów komputerowych, tj. Photoshop oraz Indesign. Nabyli podstawowe umiejętności związane z przygotowaniem do druku oraz zaprojektowaniem wizytówek własnej szkoły za pomocą programu Corel Draw. Uczniowie również samodzielnie przygotowali filmy krótkometrażowe, do których zaprojektowali autorskie okładki.
W organizację staży zaangażowano także Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego w Warszawie. Uczniowie ZSE o profilu technik ekonomista odbyli staże w Departamencie Budżetu i Finansów, gdzie zapoznali się z zasadami funkcjonowania budżetu regionu, księgowości samorządowej. Poznali elektroniczny system obiegu dokumentów oraz dokumentację dotyczącą zadań z pomocy technicznej RPO Województwa Mazowieckiego 2007-2013. Pozostali pozyskiwali doświadczenie praktyczne w Wydziale Realizacji Budżetu, Planowania i Analiz oraz w księgowości.
Oprócz firm krajowych do współpracy zaproszono międzynarodowe koncerny, jak InterRisk-Vienna Insurance Group z siedzibą w Warszawie. Uczniowie z ZSE opisywali i segregowali dokumenty księgowe zgodnie z zasadami opracowanymi przez księgowość jednostki oraz dokonywali szacowania stopnia ryzyka umów ubezpieczeniowych. – Nauczyłam się, jak powstają dokumenty ubezpieczeniowo-finansowe. Zapoznano mnie z programem do tego służącym, dzięki temu zdobyłam nową umiejętność – mówi Aneta Przygocka, która już zdecydowała o swojej przyszłości.
Stażyści aktywnie brali udział w wystawianiu gwarancji ubezpieczeniowych, gwarancji zapłaty wadium oraz gwarancji należytego wykonania kontraktu. Inna grupa przygotowywała się do pracy na stanowisku referentów ds. likwidacji szkód majątkowych.
– Nauczyłam się, jak przeprowadza się likwidację szkód. Byłam bardzo zadowolona, gdy poznałam ludzi, którzy nie szczędzili mi porad, a te przydadzą mi się w życiu zawodowym – zwierza się Mariola Bartnicka.
Wysoką jakość przyszłych kadr informatycznych potwierdzili inni pracodawcy, w tym m.in. firma NTT System, która po zakończeniu tegorocznych praktyk poinformowała lidera projektu – CKU o zarezerwowaniu kolejnej grupy stażystów na przyszły rok.
Uczniowie z ZSA w zawodach technik architektury krajobrazu i agrobiznesu mieli szansę na pracę w biurze projektów METRO PROJEKT, MELLON POLAND, KLON Pielęgnacja Zieleni w Mińsku, PRODĄB w Sulejówku, Ogrodach Stylowych w Wesołej, w gospodarstwach rolniczych na terenie powiatu mińskiego. Jeden ze  staży odbywał się w Urzędzie Gminy w Mrozach i dotyczył zagospodarowania terenu zieleni wokół gmachu oraz udziału w procedurze wycinki drzew. Dziesiątka przyszłych techników kelnerów kształcących się w ZS-1 przez dwa tygodnie szlifowała swoje umiejętności w warszawskich hotelach Jan III Sobieski i Marriott.
Zorganizowane praktyki stanowiły uzupełnienie szkolnych programów praktyk. Konieczność realizacji intensywnego programu praktyk podczas edukacji ponadgimnazjalnej została potwierdzona opinią uczniów uczestniczących w projekcie. – Jest to bardzo ważne, dzięki temu możemy równocześnie zdobywać wiedzę praktyczną i teoretyczną. Praktyki dają nam możliwość zestawienia tego, co już wiemy, i tego, czego się nauczymy w praktyce – mówi Aneta Przygodzka – przyszła ekonomistka. Nieuchronność połączenia wiedzy teoretycznej z praktyką potwierdza również Monika Radzka – inna uczestniczka, która podkreśla, że „warto jest odbywać praktyki, ponieważ pomagają one w zrozumieniu teorii, która nie zawsze jest zrozumiana. Są one także przedsmakiem tego, co czeka nas w przyszłości, dlatego warto poznać to, co czeka nas w dorosłym życiu”.
Uczniowie oprócz wiedzy praktycznej nabyli i rozwinęli inne umiejętności niezbędne na stanowisku pracy.
– Podczas praktyki nauczyłem się zagadnień związanych z zawodem, czyli obsługi, naprawy i konserwacji maszyn czy narzędzi. Jednak najcenniejsza, wydaje mi się, była możliwość pracy w grupie, zespole oraz pozyskanie nowych znajomości – stwierdza Michał Chróścicki, uczeń klasy o profilu technik mechanik.
Zrealizowane staże połączyły wiedzę uczniów z praktyką zawodową, przyczyniły się do intensyfikacji kontaktów z pracodawcami oraz zapoznały potencjalnych pracowników z aktualnymi wymogami pracodawców w zakresie kwalifikacji i doświadczenia. Tę opinię potwierdza Justyna Rosłoń, która ocenia udział w stażach za konieczny, bo dzięki temu można mieć lepszy start na rynku pracy i już po zakończeniu szkoły zdobyć satysfakcjonującą pracę.
Kadra realizująca projekt ma nadzieję, że udział młodzieży w praktykach przyczyni się do podjęcia przez nią świadomych i trafnych wyborów edukacyjno-zawodowych. Czy rzeczywiście tak się stanie – pokaże czas. Jedno trzeba przyznać, niektórzy z nich już myślą o swojej nieodległej przyszłości zawodowej.
– Praktyki utwierdziły mnie w wyborze dalszej drogi edukacyjno-zawodowej. Teraz już jestem pewna, że zawód ekonomisty jest tym, któremu chcę poświęcić swe życie zawodowe – twierdzi Justyna Rosłoń.
Serdecznie dziękujemy dyrekcji i pracownikom firm za pomoc w organizacji i zaangażowanie w realizację praktyk beneficjentów ostatecznych projektu „Gotowi do zmian – młodzież szkolna na lokalnym rynku pracy”.

Numer: 2010 39   Autor: (r-cku)





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *