Branżówka Co słychać?

Opel pokazał oficjalne zdjęcia przedstawiające nową Astrę w wersji kombi. Astra Sports Tourer pojawi się w salonach jesienią

Moto-przewodnik

Branżówka Co słychać? / Moto-przewodnik

Astra powiększona
Astra kombi z zewnątrz wygląda jak pomniejszona wersja Insignii kombi i jest zdecydowanie zgrabniejsza od swojej poprzedniczki. Rozstaw osi 2,685 m (taki sam jak w hatchbacku) pozwolił na wygospodarowanie dodatkowych 130 litrów przestrzeni bagażowej, a 500 l to już całkiem przyzwoity wynik. Nowością jest system foteli tylnych FlexFold, który pozwala na obniżenie każdej części dzielonej w stosunku 60:40 tylnej kanapy za pomocą przycisku umieszczonego w ścianach bocznych przestrzeni bagażowej: sprężyna zostaje elektrycznie zwolniona, automatycznie powodując szybkie i bezobsługowe złożenie tylnych foteli. Wnętrze nie różni się znacząco od tego, które jest w wersji 5-drzwiowej. W kabinie zapewniono dodatkowe 25 litrów przestrzeni bagażowej, co stanowi o 50 proc. więcej niż w kombi poprzedniej generacji. Linia jednostek napędowych Astry Sports Tourer obejmuje łącznie osiem silników benzynowych i wysokoprężnych o mocy od 95 KM do 180 KM. Nowością jest 1,4-litrowa, turbodoładowana benzynowa jednostka osiągająca 120 KM współpracująca z 6-biegową, manualną przekładnię. Dostępna jest również wersja silnika 1.4 turbo o mocy 140 KM z 6-stopniową automatyczną skrzynią. Oficjalna premiera Opla Astra ST odbędzie się 2 października podczas salonu samochodowego w Paryżu. Do sprzedaży wejdzie niedługo później, bo w listopadzie 2010 r.

Szkodliwa stłuczka
Każda, nawet najmniejsza kolizja na drodze jest dla kierowcy wielkim stresem. Cała procedura, a więc spisanie oświadczenia czy wezwanie policji i pomocy drogowej też nie należy do przyjemności. Po kolizji mamy dwie możliwości. Pierwsza z nich to wezwanie w miejsce zdarzenia policji, która ustali winowajcę. Jeśli obie strony chcą polubownie dojść do porozumienia, wówczas koniecznie trzeba spisać oświadczenie zdarzenia. Powinno ono zawierać dane sprawcy, nazwę jego ubezpieczalni i numer ważnej polisy – to druga możliwość.
Następnie właściciela czeka proces likwidacji szkody. W pierwszej kolejności następuje wycena uszkodzeń wykonana przez rzeczoznawcę. Z tym dokumentem udajemy się do warsztatu blacharskiego, w którym po przyjęciu dokumentów od poszkodowanego następuje odbiór samochodu, polegający na wstępnym porównaniu oceny rzeczoznawcy z faktycznym stanem pojazdu i spisanie uszkodzeń niezwiązanych z kolizją.
W dalszej kolejności auto zostaje poddane naprawom blacharskim i lakierniczym. W tym czasie może również nastąpić weryfikacja zakresu uszkodzeń, jeżeli podczas wstępnych oględzin coś było niewidoczne. Po naprawie auto trafia do ostatecznej kontroli. W każdym przypadku, po przybyciu właściciela pojazdu, należy wyjaśnić i ustalić zakres naprawy. Właściciel pojazdu musi otrzymać kopię faktury i gwarancję na wykonaną naprawę.

Zdrowe amortyzatory
W praktyce stosuje się różne metody określania stanu technicznego amortyzatorów. Najtańsza z nich, kontrola wzrokowa, powinna być wykonywana zawsze podczas przeglądów. W trakcie jej trwania można wykryć uszkodzenia zewnętrzne, korozję oraz wycieki oleju, które praktycznie dyskwalifikują amortyzator. Kolejną jest próba kołysania samochodem. Chociaż jest ona nieskomplikowana, ma zasadniczą wadę - za jej pomocą można zweryfikować tylko całkowicie zużyte amortyzatory. Jazda próbna wymaga uczestnictwa fachowca, który może ocenić sposób zachowania pojazdu podczas jazdy na wprost, pokonywania zakrętów, hamowania i przyśpieszania porównując stan faktyczny z reakcjami sprawnego pojazdu. Najbardziej miarodajne są badania na testerze zawieszenia. Jest to etap, który pozwala na weryfikację podejrzeń uzyskanych przy pomocy innych metod oraz na potwierdzenie diagnozy w formie wydruku. Ponieważ zamontowany amortyzator jest badany jako fragment zawieszenia pojazdu, wyniki uzyskane w formie wykresu powinny być właściwie zinterpretowane przez diagnostę wykonującego pomiar.

Numer: 2010 27





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *