Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu naszych czytelników, szukających konkretnych informacji związanych z branżą motoryzacyjną, doradzamy i pokazujemy najlepsze firmy z powiatu mińskiego i okolic w naszym specjalnym dodatku. Mamy nadzieję, że ułatwimy Państwu dobry wybór na długie lata.
Moto-przewodnik

Tegorocznej zimy opady śniegu były obfite. Dla zapewnienia bezpieczeństwa drogi posypywano środkami chemicznymi, a te nie są przyjazne dla samochodu.Sól sypana na jezdnię może być przyczyną przyśpieszonego niszczenia nadwozia, elementów podwozia i osprzętu silnika. Przegląd samochodu po zimie możemy w dużym zakresie wykonać sami, ale sprawdzenie i ewentualną wymianę części, zwłaszcza istotnych dla bezpieczeństwa jazdy, należy pozostawić wyspecjalizowanym stacjom obsługi.
Najpierw mycie
Zaczynamy od dokładnego umycia samochodu. Czynności mycia silnika i podwozia lepiej powierzyć wykwalifikowanym myjniom. Warto przypomnieć, że nie powinno się myć jednostki napędowej za pomocą urządzeń wysokociśnieniowych. Woda lub inne środki myjące kierowane pod wysokim ciśnieniem na osprzęt silnika, zwłaszcza elektryczno-elektroniczny, mogą go uszkodzić. Przeciwnie należy postąpić w przypadku podwozia - myć je strumieniem wody pod takim ciśnieniem, aby wypłukać zanieczyszczenia.
Po zimie szczególnie dokładnie należy umyć nadwozie. Pomimo szerokiego dostępu do automatycznych myjni, wygodnie zlokalizowanych przy stacjach benzynowych, zalecamy ręczne mycie. Zrobimy to dokładniej, bo wirujące szczotki nie dotrą wszędzie i jednocześnie będziemy mieli okazję dobrze przyjrzeć się nadwoziu, dostrzec zadrapania lub ubytki lakieru. W przypadku ich pojawienia się potrzebna będzie decyzja, czy kwalifikują się one do usunięcia we własnym zakresie, czy istnieje potrzeba skorzystania z usług lakiernika. Jeśli zarysowania nie sięgają do powierzchni metalu, możemy sami – pędzelkiem lub zapałką – uzupełnić ubytki lakieru nawierzchniowego. Po umyciu nadwozie trzeba wytrzeć do sucha, najlepiej czystą i miękką ściereczką irchową, a także przetrzeć uszczelki gumowe gąbką zmoczoną w wodzie. Po przetarciu do sucha uszczelki nacieramy talkiem, gliceryną lub specjalnymi środkami pielęgnacyjnymi. Nie zapomnijmy o piórkach wycieraczek szyb - trzeba je umyć ciepłym roztworem mydła.
Wnętrze
Zabiegom czyszczącym poddajemy też wnętrze nadwozia. Usuwamy zabrudzenia z podłogi, czyścimy dywaniki i, jeśli jest to konieczne, tapicerkę. Do tapicerki producenci zalecają stosowanie specjalnych środków czyszczących. Sprawdzamy też pasy bezpieczeństwa, które w przypadku zabrudzenia czyścimy ciepłą wodą z delikatnym syntetycznym środkiem myjącym.
Przegląd techniczny
Przygotowując samochód do eksploatacji po trudnym okresie zimowym jesteśmy w stanie sami wykonać mały przegląd techniczny. Należy sprawdzić poziom wszystkich płynów eksploatacyjnych i ewentualnie je uzupełnić, a także skontrolować czystość biegunów akumulatora. Sprawdzając poziom płynu hamulcowego i chłodzącego przypomnijmy sobie, zerkając w książce serwisowej, czy nie pora na ich wymianę.
Użytkownik samodzielnie może sprawdzić wygląd przewodów zapłonowych oraz stan kloszy lamp przednich i tylnych. Nawet drobne pęknięcia mogą spowodować wnikanie wilgoci do wnętrza lampy i w efekcie jej uszkodzenie. Na zakończenie eksploatacji zimowej pamiętajmy o wymianie opon na letnie.
W Bosch serwisie
Bardzo ważnym podzespołem w samochodzie jest akumulator i układ ładowania. W konstrukcjach aut z początku 2000 roku problemy z akumulatorem mogą skutkować pojawieniem się różnych usterek. Systemy elektroniczne stosowane w pojazdach są w większości systemami „adaptacyjnymi”. Takie systemy potrafią się dopasowywać do kierowcy i do warunków jazdy, np. sterownik silnika pamięta, że kierowca przy przyśpieszaniu naciska padła gazu do oporu i już podczas takiego manewru zanim kierowca doda gazu do końca sterownik wysteruje maksymalną dawkę. Po odłączeniu akumulatora musi minąć jakiś czas, kiedy system znów się zaadoptuje do takiego zachowania może to skutkować w początkowej fazie słabszymi osiągami. Tak samo jeżeli, np. starzeje się wtryskiwacz z miesiąca na miesiąc system dodaje do jego dawki podstawowej niewielki dodatek, który czasami wynosi nawet 30%, ale są to korekty robione stopniowo. Z chwilą odłączenia akumulatora wartości zostają skasowane, a system już się nie zaadoptuje i konieczna będzie wymiana takiego wtryskiwacza. Tak samo może się zdarzyć z innymi systemami - znikną kody do kluczyków, do radia, zapali się lampka poduszki, przestaną domykać się elektryczne szyby, przestanie działać pilot zdalnego sterowania centralnym zamkiem. Dlatego należy sprawdzać stan ładowania akumulatora, paski napędowe, a akumulator wymieniać już przy pierwszych objawach i bezwzględnie z podtrzymaniem napięcia w warsztatach, a nie samemu, unikniemy w ten sposób niepotrzebnych kosztów.
Numer: 2010 15 Autor: pod redakcją Kamila Grajdy
Komentarze
DODAJ KOMENTARZ