W powiecie

Drogi i koleje były głównymi tematami dyskusji w mińskim CKU. A to wszystko za sprawą konferencji poświęconej Programowi Rozwoju Obszarów Wiejskich (PROW) oraz inwestycjom kolejowo-drogowym, która odbyła się w gmachu przy ul. Budowlanej. Gospodarzem konferencji był poseł ziemi mińskiej, Czesław Mroczek. To właśnie on sprowadził do Mińska Mazowieckiego osoby odpowiedzialne za inwestycje wiejskie i drogowe

Chcą dróg i pieniędzy

W powiecie / Chcą dróg i pieniędzy

Za stołem prezydialnym, obok Czesława Mroczka i starosty Antoniego Tarczyńskiego zasiadł wicemarszałek województwa Piotr Szprendałowicz, dyrektor Roman Sielecki z Kolei Mazowieckich, Marcin Podgórski z Departamentu Rolnictwa UM oraz Zbigniew Ostrowski – dyrektor dróg wojewódzkich.
Sprawą, która wzbudziła najwięcej pytań, a także emocji, była modernizacja drogi wojewódzkiej 637 z Warszawy do Węgrowa. - Ta droga jest priorytetowa dla województwa dlatego została ujęta w RPO - stwierdził Zbigniew Ostrowski. – A najważniejszym jest odcinek od Stanisławowa do krajowej 50 i dalej do Węgrowa. Do końca września powinny być otrzymane wszystkie dokumenty i w ciągu dwóch lat chcemy ją zrealizować. Pełna dokumentacja jest niezbędna, aby można było to zadanie rozliczyć w ramach środków unijnych. Obecnie nie jest jedynie przesądzona lokalizacja obwodnicy Stanisławowa. Prawdopodobnie nie będą też przy tej drodze instalowane przejścia dla zwierzyny leśnej, chociaż myślimy, jak uchronić kierowców przed spotkaniem z „grubym zwierzem”– podsumował drogowy temat szef MZDW. Czesław Mroczek sceptycznie ocenił termin zakończenia modernizacji drogi 637. - Według mnie termin 2012 jest nierealny, zwłaszcza w sytuacji, gdy władze Warszawy wykreśliły z WPI odcinek do Halinowa. Poseł powiedział także o modernizacji drogi 802, która będzie przystosowana do ważenia ciężkich samochodów. Związane jest to z budową wydłużonych zatok autobusowych, na których będzie można instalować przenośne wagi samochodowe. Będzie to pierwsza taka droga na obszarze powiatu mińskiego.
O problemach związanych z modernizacją dróg mówiła burmistrz Pilawy Albina Łubian.
- Co z tego, że są środki na drogi, skoro ja mam inwestycję na ponad 2 miliony, a dostałam dofinansowanie na 40 tysięcy ?! Przy takim wsparciu muszę rezygnować z innych inwestycji – podsumowała pilawska włodarz.
 - Jest to niestety problem większości samorządów. W obecnym WPI mamy tak dużą ilość inwestycji drogowych, że będziemy je realizować przez czterdzieści lat. Aby trochę pomóc biedniejszym gminom uruchomiliśmy 85 mln na instrument wsparcia w trzech komponentach drogowych z budżetu urzędu marszałkowskiego oraz 13 mln z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych – podsumował dyskusję Piotr Szprendałowicz.
Przedstawił także strategię rozwoju „Kolei Mazowieckich” jako alternatywnego przewoźnika dla transportu drogowego. Obecnie przeznaczono blisko 2,5 miliarda na zakup nowoczesnego taboru oraz modernizację już istniejącego. Do 2015 chcą zakupić elektryczne szynobusy. Jednocześnie w ramach planowanego rozszerzenia strefy wspólnego biletu podjęte zostały działania związane z budową parkingów typu P+R. Już we wrześniu taki parking może być oddany do użytku w Mińsku Mazowieckim przy ul. Sosnkowskiego, natomiast projektowany jest obecnie taki parking w Mrozach przy ul. Kolejowej.

Numer: 2009 24   Autor: (jac)





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *