Łącznie 54 osoby do połowy marca bieżącego roku ukończyło całkowicie bezpłatny dla uczestników kurs barmańsko–kelnersko–sommelierski w ramach projektu: „Praca i przyjemność; profesjonalny barman, kelner, sommelier” nr POKL.06.01.01-14-120/08, Priorytet VI, Działanie 6.1, Poddziałanie 6.1.1, organizowany przez firmę Makbud Centrum Edukacyjne Omega z Mińska Mazowieckiego, a współfinansowany przez Europejski Fundusz społeczny w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Po zdaniu egzaminów, kursanci szukają dobrych posad, co wcale nie jest trudne, jeśli się posiada certyfikat Międzynarodowej Szkoły Barmanów i Sommelierów w Warszawie, mieszczącej się przy ulicy Wspólnej 65a, nieopodal znanego hotelu Marriott
Odmienili im życie

Naboru do projektu dokonano wśród osób niepracujących, pochodzących z Mazowsza, których pociągała praca w pubach, restauracjach, przy ladach barmańskich, wśród ludzi zamawiających drinki. Wsparcia potrzebowali zwłaszcza ludzie młodzi, o niewystarczających lub niedostosowanych do potrzeb rynku pracy kwalifikacjach, osoby mieszkające w gminach wiejskich i wiejsko-miejskich, miasteczkach do 25 tys. mieszkańców. Te właśnie grupy miały pierwszeństwo w przyjęciu do projektu. Na realizację projektu pozyskano pieniądze z EFS (80%) i budżetu państwa (20%), by nie obciążać kieszeni adeptów do zawodu, zniwelować wszelkie przeszkody finansowe do zdobycia upragnionej profesji.
Szkolenie barmańsko-kelnersko-sommelierskie było z najwyższej półki. Przygotowano 54 uczestników projektu do wykonywania nowego, atrakcyjnego na rynku pracy zawodu w taki sposób, by osoba niemająca dotąd kontaktu z zawodem mogła swobodnie rozpocząć pracę w najlepszych restauracjach, pubach, kawiarniach.
Cztery grupy kursantów 2 razy w tygodniu przez 2,5 miesiąca dojeżdżało do Międzynarodowej Szkoły Barmanów
i Sommelierów w Warszawie - pierwszej tego typu szkoły w Polsce, działającej od 5 lat, której certyfikaty są cenione w branży gastronomicznej i funkcjonującej w oparciu o amerykańskie metody nauczania. Odbywały się tam zajęcia zawodowe praktyczne i teoretyczne (140 godzin). W specjalistycznych salach wykładowych o niepowtarzalnym klimacie, na 14 w pełni wyposażonych stanowiskach, pod okiem fachowców najwyższej klasy poznawali tajniki obsługi konsumenta, zapoznawali się z organizacją usług gastronomicznych i technikami serwowania potraw i napojów, z obsługą kas fiskalnych i barowych systemów komputerowych, zasadami organizacji przyjęć okolicznościowych, szkolili się w zakresie cygar, uczyli się stosowania sztuki „flair” w barmaństwie, sommelierstwa (doradztwa w zakresie win), sporządzali wykwintne drinki.
W soboty lub w niedziele uczestnicy kursu spotykali się w siedzibie firmy, by na 50-godzinnym kursie „Język angielski w gastronomii” przygotować się do obsługi klienta zagranicznego. Na 20-godzinnych warsztatach z psychologiem uczyli się jak nawiązać satysfakcjonującą więź z klientem, poznali meandry psychologii sprzedaży, pozytywnej autoprezentacji i asertywności. Doradca zawodowy radził w zakresie zarządzania własną karierą i sprostania wymogom rynku pracy, omawiał sposoby sporządzania dokumentów aplikacyjnych.
Warto też wiedzieć o wsparciu dodatkowym w postaci badań lekarskich i sanepidowskich, bezpłatnych materiałów szkoleniowych, serwisu kawowego i lunchu w trakcie zajęć, ubezpieczeniu NNW, dodatku szkoleniowym - 4 zł za 1 godzinę zajęć. Oto mamy pełny obraz tego niezwykłego projektu, który wielu osobom pozwoli zmienić ich życie.
W ramach projektu osiągnięto wszystkie założone we wniosku o dofinansowanie rezultaty twarde.
W szkoleniu uczestniczyły 54 osoby, przeprowadzano 4 edycje kursu, zrealizowano po 15 godzin doradztwa zawodowego w każdej z grup, łącznie 60 godzin oraz po 20 godzin warsztatów „Przez wiedzę psychologiczną do sukcesu zawodowego” w każdej z grup, łącznie 80 godzin. Egzamin zawodowy zdało 93% BO i oni uzyskali certyfikaty kelnerski lub barmański, zaś pozostali mają możliwość przystąpienia do egzaminu poprawkowego i dodatkowych zajęć. Wszyscy uzyskali świadectwo ukończenia kursu na drukach MEN. 100% uczestników kursu w różnym stopniu zadeklarowało chęć podjęcia pracy w wyuczonym zawodzie.
Systematycznie badano satysfakcję BO z poszczególnych modułów szkolenia. W razie potrzeby reagowano natychmiast.
W ramach projektu osiągnięto wszystkie założone we wniosku o dofinansowanie rezultaty miękkie.
Szkolący się nabyli umiejętność pozytywnej autoprezentacji, podnieśli umiejętność stosowania technik pozytywnej komunikacji w kontaktach z klientami oraz radzenia sobie ze stresem, nastąpiła zmiana postaw z biernych na czynne, podnieśli samoocenę i poczucie własnej wartości.
Sto procent kursantów potwierdziło, że zdobyło umiejętności potrzebne do wykonywania przyszłej pracy zawodowej i że zdobyta wiedza jest użyteczna. Ponad ¾ badanych uznało, że szkolenie przyczyniło się do wzrostu ich aspiracji zawodowych i osobistych. Wszyscy BO potwierdzili, że udział w szkoleniu spełnił ich oczekiwania. 80% BO uznało projekt jako bardzo dobry, 17% wystawiło mu ocenę dobrą. 100% BO udzieliło odpowiedzi, że jest zdecydowane podjąć pracę w wyuczonym zawodzie.
- Najważniejszym jednak rezultatem projektu jest fakt, że beneficjenci projektu znajdują pracę w dobrych klubach warszawskich i siedleckich, a ich wiedza i umiejętności zawodowe są doceniane przez pracodawców, co znajduje odzwierciedlenie w wysokości proponowanej im pensji. Precyzyjnie rezultat ten będzie zbadany pół roku po zakończeniu projektu – powiedział Marian Makowski, właściciel firmy Makbud CE Omega.
Numer: 2009 23 Autor: Urszula Wiśniewska
Komentarze
DODAJ KOMENTARZ