Sokół tygodnia

W błyskawicznie zmieniających się warunkach na rynku pracy dyrektorzy szkół starają się dostosowywać do nich swoją ofertę. W szkołach powiatu mińskiego praktycznie nie ma takich, które nie proponują jakiegoś rodzaju ukierunkowania. Nawet licea ogólnokształcące, stanowiące obiekt westchnień co zdolniejszych gimnazjalistów, wabią potencjalnych uczniów atrakcyjnymi profilami

Szkolne wabiki

Ku zawodowstwu
Na dzień dzisiejszy pod powiatową jurysdykcją znajduje się 7 szkół kształcących na poziomie ponadgimnazjalnym, z czego 5 w samym Mińsku. Naczelniczka wydziału oświaty Emilia Piotrkowicz informuje, że w tej chwili priorytetem jest jak największe uzawodowienie szkolnictwa ponadgimnazjalnego. Nie oznacza to, rzecz jasna, likwidacji liceów ogólnokształcących, ale starostwo będzie dążyło do tego, aby niebyły one elementem niezbędnym w zespołach szkół. Już w tej chwili wachlarz dostępnych specjalności jest szeroki – od technika budownictwa, drogownictwa czy informatyki, poprzez kelnera, montera instalacji sanitarnych lub hotelarza. Od nowego roku szkolnego uruchomione zostanie kolejnych 7 kierunków – technik geodeta, usług fryzjerskich, monter konstrukcji budowlanych, technik logistyk, stolarz, dekarz i fryzjer.

Przyszłość z Macierzanką
LO im. Polskiej Macierzy Szkolnej jest najstarszą szkołą ogólnokształcącą w mieście. Wyróżnia się wysokim poziomem dydaktycznym, osiągnięciami uczniów w olimpiadach i konkursach, a także sukcesami w rekrutacji na najbardziej prestiżowe kierunki studiów. Od kilku lat jest umieszczana wśród najlepszych szkół w Polsce. Wymiana zagraniczna bądź inne programy realizowane przez szkołę umożliwiają wyjazdy uczniów do USA, Francji, Wielkiej Brytanii a przez to kontakty z rówieśnikami w świecie. Ponadto nauczyciele poprzez współpracę ze szkołami wyższymi zapewniają udział młodzieży w ciekawych seminariach naukowych i wykładach. Urozmaiceniem zwykłych zajęć są lekcje realizowane w muzeach, archiwach, a także w Sądzie Rejonowym w Mińsku. 
Wzorem lat ubiegłych w roku szkolnym 2009/2010 Macierzanka proponuje naukę w 6 klasach liceum. Do wyboru jest 5 profilów: prawno-dziennikarski, humanistyczny, biologiczno-chemiczny, matematyczno-fizyczny i matematyczno-geograficzny.

Wszechstronny Ekonom
Zespół Szkół Ekonomicznych to placówka o wspaniałej historii, wysokich wynikach dydaktycznych i przyjaznej atmosferze. Cieszy się uznaniem uczniów, rodziców i władz samorządowych. ZSE posiada nowoczesne pracownie przedmiotowe i komputerowe najnowszej generacji. Specjalistyczne oprogramowanie umożliwia naukę przedmiotów zawodowych i ogólnokształcących. Uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania w kole historycznym, ekonomicznym, teatralnym i polonistycznym. Mają też możliwość nauki łaciny, uprawiania różnorodnych sportów i innych ciekawych zajęć. Zainteresowanym podjęciem ciekawej pracy ZSE proponuje nowy kierunek kształcenia w zawodzie technik logistyk, po ukończeniu którego można podjąć pracę w działach logistyki przedsiębiorstw przemysłowych, handlowych, dystrybucyjnych, usługowych, spedycyjnych oraz jednostkach samorządu terytorialnego. Przy szkole działa internat dysponujący dobrze wyposażonymi pokojami sypialnymi oraz do cichej nauki, świetlicą i salą komputerową ze stałym dostępem do Internetu. Funkcjonuje również stołówka zapewniająca całodzienne wyżywienie mieszkańcom internatu oraz umożliwiająca korzystanie z obiadów uczniom szkoły.

Chemik wychowuje
Krystyna Milewska-Stasinowska, dyrektor ZS im. Marii Skłodowskiej-Curie zwraca szczególną uwagę na aspekty wychowawcze. - Na studiach – mówi – nikt nie zdobywa ani umiejętności, ani wystarczającej wiedzy, jak być dobrym wychowawcą, przewodnikiem klasy, młodzieży, jej wzorcem, przykładem kompetentnego opiekuna i autorytetem. Jak czasem zastąpić uczniowi rodzica i zostać powiernikiem w kłopotach, jak bez korzystania z systemu kar i nagród wzbudzić w uczniu poczucie odpowiedzialności za swój rozwój i dorastanie. Nauczyciele z dłuższym stażem wypełniają w znakomitej większości tę funkcję wzorcowo, szczególnie ci, którzy są pasjonatami, także w nauczaniu konkretnego przedmiotu; są to świetni dydaktycy, umiejący we właściwy sposób, znaleźć wspólny język z młodzieżą licealną, czy też ze szkoły zawodowej. Na szczęście mam takich wielu. To właśnie ich wyznaczam z reguły do pełnienia funkcji opiekuna stażu dla początkujących nauczycieli. Odwołując się do dobrej woli, związku emocjonalnego z naszą placówką, do dobra ucznia i kształtowania opinii o naszej szkole w środowisku, nigdy nie używałam wobec nauczycieli określenia „powinność moralna” naszego zawodu. Ale wszystkie przymioty naszej pracy, uczciwość wobec uczniów i rodziców, odpowiedzialność (nawet przed samym sobą), opiekuńczość, obowiązkowość, kompetencje, doskonalenie zawodowe i inne ważne aspekty naszej pracy pedagogicznej, są właśnie tą powinnością.

Otwarta Budowlanka
Uczniowie ZS-1 im. K. Wielkiego popularnie zwanego Budowlanką mają możliwość wyboru drugiego języka obcego: niemieckiego, hiszpańskiego, rosyjskiego. Innowacją, którą pozytywnie oceniają obecni uczniowie, jest nauczanie języka angielskiego w formie lektoratów na trzech poziomach: podstawowym, z elementami rozszerzenia i zaawansowanym.  Dla nas – zapewnia zespół nauczycielski – nie ma uczniów lepszych i gorszych, takich z którymi warto pracować, i takich których pozostawiamy samym sobie, dlatego każdy może liczyć na indywidualne konsultacje przedmiotowe. Już od pierwszej klasy przygotowują do egzaminów, pracując z arkuszami maturalnymi. Na najlepszych czekają stypendia ufundowane przez przedsiębiorców Powiatu Mińskiego. W odróżnieniu od wielu innych placówek hasło: Internet dla każdego, w Budowlance jest rzeczywistością. Dzięki Szkolnemu Centrum Informacyjnemu uczniowie mają nieograniczony dostęp do Internetu nawet po lekcjach. Nie brak im też czasu na naukę i zabawę (Budowlanka może pochwalić się największą ilością imprez sportowych czy kulturalnych). Ważnym elementem wychowania jest pomoc potrzebującym – szkoła bierze udział w akcjach charytatywnych, współpracuje też z Caritas Polska.

Pod skrzydłami Paderewskiego
Ignacy Jan Paderewski nie z przypadku jest patronem Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Sulejówku. Był nie tylko artystą i politykiem, ale przede wszystkim człowiekiem o wielkim sercu i rozumie, oddanym ludziom i wielkim sprawom. Jest dla nich wzorem. Dlatego też nadrzędnym celem wchodzących w skład zespołu LO i Liceum Profilowanego, obok zadań szkolnych jest wspieranie Rodziców w wychowywaniu młodego człowieka tak, aby w przyszłości stał się jednostką wartościową, otwartą na świat i innych ludzi, umiejącą znaleźć swoje miejsce w „małej i wielkiej Ojczyźnie”. ZSP jest szkołą środowiskową, przyjazną, bezpieczną, z tradycjami i z dogodną lokalizacją. Kształci i rozwija przedsiębiorczość uczniów korzystając z różnych form m.in.: wyjazdy do NBP, Sejmu RP, na GPW; prowadzenie ciekawych projektów (miniprzedsiębiorstwo, biznes junior…); spotkania z ciekawymi ludźmi. W szkole znajduje się Centrum Informacji Młodzieżowej, Szkolny Ośrodek Kariery, Klub Absolwenta, kawiarenka internetowa, siłownia, punkt gastronomiczny. - U nas się uczy, wychowuje, zwiedza, bawi, śmieje, żartuje, nagradza, dba o tradycje, kocha szkołę – zachęcają.

Siennica z tradycjami
Zespół Szkół im. H. i K. Gnoińskich w Siennicy oparty jest o bogate tradycje. Tutaj istniało carskie, a następnie polskie przedwojenne seminarium nauczycielskie, powojenne liceum pedagogiczne, szkoła zawodowa i obecnie gimnazjum i liceum ogólnokształcące oraz szkoła zawodowa. W roku szkolnym 2008/2009 uczy się w Zespole Szkolnym 330 uczniów. Liceum ogólnokształcące ukierunkowane jest na naukę języka polskiego i biologii. Wychodząc naprzeciw miejscowemu zapotrzebowaniu dyrektor Podstawka w roku szkolnym 2008/2009 powołała w porozumieniu ze Spółdzielczym Zakładem Usług Technicznych SKROPOL w Siennicy szkołę zawodową o kierunku operator obrabiarek skrawających. Na podbudowie gimnazjum zostało przyjętych do zawodówki 23 chłopców, którzy cztery dni w tygodniu mają zajęcia lekcyjne, aż jeden dzień praktykę w SKROPOL-u. W roku szkolnym 2009/2010 szkoła planuje rozszerzyć ukierunkowanie nauczania o kierunek regionalno-turystyczny w liceum, oraz w zawodówce dodatkowo kształcić stolarzy, dekarzy i fryzjerów. Dorobkiem i dumą szkół siennickich jest bogata Izba Pamięci posiadająca eksponaty obrazujące tradycje szkolne i regionalne. Obecnie Izba Pamięci została przeniesiona do nowych zmodernizowanych pomieszczeń, a eksponaty zostały komisyjnie zinwentaryzowane i zaewidencjonowane.

Mrozy ku bezpieczeństwu
Dyrektor Ewa Sekular od kilku lat zabiega skutecznie o modyfikację nauczania w liceum ogólnokształcącym. Po przejęciu szkoły przez gminę organem prowadzącym stał się wójt gminy Mrozy Dariusz Jaszczuk. Radykalnie poprawiła się sytuacja finansowa szkoły Zostały zainwestowane duże środki na poprawę bazy materialnej. Wprowadzone zostały zmiany w strukturze i organizacji. Już od roku szkolnego 2004/2005 istnieją klasy licealne o profilu sportowym i dziennikarskim. Od roku szkolnego 2009/2010 będzie prowadzony dodatkowy profil – bezpieczeństwo publiczne. Obejmować on będzie ochronę przeciwpożarową, ratownictwo medyczne, techniki samoobrony i strzelectwo sportowe. Dyrekcja podpisała porozumienie o współpracy z Centralną Szkołą Państwową Straży Pożarnej w Częstochowie, co zaowocuje organizacją obozów szkolenia praktycznego licealistów. Uczniowie nowej klasy będą mieli umundurowanie zarówno koszarowe jak i galowe. Absolwenci będą przygotowani do pracy w policji, straży, wojsku i agencjach celnych.

Licealiści emigrują
Ostatnimi czasy młodzież emigruje z Mińska Mazowieckiego w poszukiwaniu szkoły. Dotyczy to studentów, ale coraz częściej także przyszłych licealistów. Jak się dowiedzieliśmy, chodzi o warunki nauki, bądź profile, które w mińskich szkołach są niedostępne. Jednak zdarza się, iż młodzież nie ma wyboru, bo nie dostała się do wymarzonej szkoły, tu na miejscu. Kuszą również zagraniczne wyjazdy w technikach, które są nagrodą za dobre wyniki w nauce. Większość uczniów marzy również o karierze i dużych pieniądzach, dlatego chcą kształcić się w warszawskich szkołach. Często jednak nie zdają sobie sprawy z konsekwencji, które da się odczuć już po pierwszym miesiącu. Mianowicie trzeba wcześnie kłaść się spać, i dość rano wstawać, i co najgorsze wolny czas poświęcać na naukę. Spotkania z przyjaciółmi to rzadkość. Dlatego zanim podejmie się decyzję, należy się zastanowić, czy to dobry moment na podjęcie się takiej odpowiedzialności.

Dlaczego "Mechanik"?!
Szkoła zapewnia kształcenie zawodowe w kierunkach elektronicznych, informacyjnych, mechanicznych, samochodowych, spedycyjnych. Aby wzbogacić i unowocześnić bazę dydaktyczną, urządzać pracownie specjalistyczne oraz zapewnić najlepszym uczniom ukończenie różnego typu kursów zawodowych szkoła pozyskuje środki z funduszy UE.  Dodatkowo „Mechanik” podpisał  porozumienie z Politechniką Warszawską, co ma podnieść poziom i jakość kształcenia, umożliwiając uczniom korzystanie z laboratoriów i wiedzy pracowników uczelni.
Na terenie szkoły działa koło teatralne i można kształcić swe umiejętności w zespole muzycznym. Również sport jest mocną stroną „Mechanika”, prowadzone są tu różnego rodzaju zajęcia sportowe, zajęcia SKS, a przy Stowarzyszeniu Sportowo-Rekreacyjnym „Mechanik” organizowane są imprezy żeglarskie, turystyczne i rekreacyjne.

W ferworze specjalizacji
Specjalizowanie się szkół jest z pewnością pozytywnym zjawiskiem, ale ma też swój negatyw. W pogoni za dobrym, dającym perspektywy na przyszłość zawodem niestety często gubi się twórcze myślenie. Mury techników opuszczają ludzie ściśle ukierunkowani, jednak z psychologicznego punktu widzenia mają oni zawężone pole postrzegania rzeczywistości. Skarżą się na to uczelnie wyższe. Często – mówi psycholog Zuzanna Komar – przedmioty pozornie całkiem nie związane z właściwym profilem pobudzają ogólną ciekawość świata, dają szerszy kontekst poznawczy. Dzięki temu nawet swój zawód będziemy wykonywać lepiej, bardziej twórczo. Za przykład niech posłużą maklerzy z Wall Stret, których znakomita większość przed rzuceniem się w nurty ekonomii, zajmowała się filozofią czy sztuką. Umysł zafiksowany na wąskiej dziedzinie nie będzie mógł konkurować z umysłem otwartym, gdyż żaden z wymiarów życia nie istnieje w oderwaniu od całości.

Numer: 2009 13





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *