Wielkie emocje i zacięta rywalizacja towarzyszyły pierwszym integracyjnym igrzyskom sportowym, jakie w czwartek, 29 maja odbyły się na stadionie Mazovii. Imprezę, której pomysłodawczyniami były wychowawczynie klasy integracyjnej - Beata Kulhawik i Marzena Grzyb, zorganizował MOSiR wspólnie z GM-2. Bohaterami olimpiady byli uczniowie klas integracyjnych i specjalnych z mińskich placówek oświatowych. Poza kibicowaniem, na młodzież czekały również inne atrakcje, między innymi niepowtarzalne, cyrkowe występy pierwszaków z SP-2 i konkursy
Igrzyska nadziei

W zmaganiach wzięło udział 60 uczniów z SP-1, SP-5, GM-2 i młodzież z Ośrodka Szkolno-Wychowawczego. Składy czterech rywalizujących ze sobą drużyn były mieszane, co pozwoliło zawodnikom zawierać nowe znajomości, integrować się i wymieniać doświadczeniami.
Uroczysta inauguracja przygotowana została na wzór prawdziwej olimpiady. Poszczególne drużyny wraz z opiekunami przy dźwiękach muzyki zostały wprowadzone na bieżnię stadionu. Na czele maszerowali reprezentanci poszczególnych szkół, którzy wnieśli flagi - olimpijską, państwową i europejską oraz płonące, olimpijskie znicze. Po zawieszeniu transparentów poszczególnych drużyn dyrektor Kulhawik przywitał gości, a Urszula Ćwiek (wicedyrektor GM-2) uroczyście otworzyła I Integracyjne Igrzyska Sportowe.
Pierwsza część polegała na rywalizacji drużynowej i była przykładem współpracy młodzieży pełnosprawnej i niepełnosprawnej, podczas których zawodnicy uczyli się dostrzegać i odczytywać potrzeby innych. Przeogromny szacunek wzbudzali młodzi ludzie, którzy samoistnie podbiegali do swoich niepełnosprawnych kolegów, by wesprzeć ich i pomóc w pokonywaniu kolejnych konkurencji. W przerwie między zmaganiami uczestnicy wysłuchali opowieści Sylwii i Martyny – swoich koleżanek z klasy trzeciej GM-2 i obejrzeli prezentacją multimedialną na temat warunków życia dzieci z Darfuru, które od pięciu lat wegetują w obozach na granicy Sudanu. Projekt - malowanie plakatu - przypomniał młodym zawodnikom, że wszyscy jesteśmy jedną ludzką rodziną, pokazał solidarność z Darfurczykami, pamięć o nich i gotowość do wspierania ich tak długo, aż kiedyś będą mogli wrócić na swoją ziemię i odbudują swoje zniszczone domy.
Pozostali uczniowie z wielkim zaangażowaniem rozwiązywali łamigłówki i zadania z cyklu „Odkrywamy nasze mocne strony” przygotowane przez Justynę Kołodziejczyk w ramach ogólnopolskiej kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł, której jednym z najważniejszych celów jest promowanie konstruktywnych postaw, zdrowego stylu życia oraz atrakcyjnych dla dzieci i młodzieży zachowań prospołecznych jako alternatywy wobec wielu patologii.
Podczas uroczystego zakończenia Igrzysk wszyscy zawodnicy otrzymali z rąk dyrektora Kulhawika pamiątkowe dyplomy i słodkie nagrody niespodzianki.
Igrzyska były przede wszystkim przepełnionym serdecznością, ciepłem i szczerą radością spotkaniem, wspaniałym festynem i zabawą, która przyciągnęła uczniów i nauczycieli bez względu na wiek i rodzaj szkoły. Zawody pokazały, jak istotną rolę w procesie społecznej integracji może spełniać sport oraz udowodniły, że nawet bardzo poważna niepełnosprawność nie jest przeszkodą w samorealizacji – w rozwijaniu talentu, zainteresowań i pasji. Nikt z uczestników nie miał wątpliwości, że takie spotkania sprzyjają nawiązywaniu nowych kontaktów, przeciwdziałają izolacji i udowadniają, że sport zbliża ludzi i pomaga znosić bariery.
Numer: 2008 23 Autor: J. Zbigniew Piątkowski
Komentarze
DODAJ KOMENTARZ