Mienie komunalne rozumiemy jako ogół praw majątkowych, które należą do gmin, ich związków oraz innych komunalnych osób prawnych, w tym przedsiębiorstw. Służy ono do wykonywania zadań nałożonych na gminę, a także stanowi gwarancję jej majątkowej odpowiedzialności, jako że za swoje zobowiązania gmina odpowiada mieniem do niej należącym. Nasi czytelnicy uważają, że mienie winno najbardziej służyć mieszkańcom, potem wójtom i burmistrzom. Czy faktycznie tak jest? Jak bogate są nasze gminy? Czy stan ich mienia komunalnego zwiększa się, czy oscyluje w najniższych granicach? To w dzisiejszym sokole
Komunalne bogactwo
Miastowe grunty
Grunty miasta Mińsk Mazowiecki stanowią łączną kwotę 78 582 951 zł o obszarze 171,9 ha. We władaniu miasta znajdują się m.in. tereny pod zabudowę (przeszło 27 tysięcy zł), grunty byłego PFZ (1 032 100 zł), nieruchomości będące własnością miasta w udziałach (155 700 zł), targowisko (1 000 535 zł), inne grunty miejskie (1 110 040 zł), parki, skwery, place zieleni (3 933 202 zł) – ogółem jest to kwota 57 886 112 zł. Te oddane w użytkowanie wieczyste stanowią 20 696 839 zł – na rzecz osób fizycznych (9 682 161 zł), spółdzielni mieszkaniowych (70 516 zł), SM Przełom i osób fizycznych (1 945 293 zł) oraz osób prawnych (8 998 869 zł).
Udziały w spółkach pod koniec września 2007 roku stanowiły 43 594 000 zł.
Wartość mienia w ewidencji jednostek organizacyjnych miasta i urzędu miasta to 43 321 808 zł.
Z tytułu najmu i dzierżawy mienia wpłynęło 621 178 zł, opłat za zarząd, użytkowanie wieczyste mienia – 619 001 zł, z tytułu odpłatnego nabycia prawa własności nieruchomości – 3 729 985 zł, a wpływy z odsetek od nieterminowych wpłat i ratalnej sprzedaży mienia – 9 151 zł. Łącznie jest to 4 979 315 zł.
Najdroższy zakład
Urząd gminy Mińsk Mazowiecki wart jest 4 991 696,82 zł, w tym budynki i lokale – 3 106 299,05 zł, obiekty inżynierii (budowle) – 330 783,74 zł, maszyny i narzędzia techniczne – 307 766,95 zł, środki transportu – 119 381,18 zł, grunty – 839 069,00 zł, oprogramowania i licencje – 37 432,65 zł. GOPS to 35 350,61 zł, Gminna Biblioteka Publiczna – 162 149,66 zł, GZGK – 14 478 359,52 zł, maszyny, urządzenia i aparaty ogólnego zastosowania – 35 030, 32 zł, a specjalistyczne – 165 478,36 zł.
Mienie komunalne będące w zarządzie jednostek oświatowych stanowi 1 310 812,53 zł.
Grunty będące własnością mińskiej gminy warte są 839 069,00 zł. Łącznie we władaniu gminy jest 45,2 ha mienia, a przekazanych w użytkowanie, dzierżawę – 0,24 ha.
6-milionowa oświata
Stan mienia komunalnego jakubowskiej gminy to urząd gminy wyceniony na 9 986 421 zł, w tym grunty (680 774 zł), budynki i budowle (8 446 403 zł), środki transportowe (457 043 zł), wyposażenie (383 927 zł) oraz programy komputerowe (18 274 zł). Biblioteka kosztuje 126 526 zł (księgozbiory – 110 456 zł, a wyposażenie – 16 070 zł). Natomiast oświata to 6 637 828 zł, z czego SP Jakubów – 1 073 970 zł, SP Wiśniew – 669 856 zł, SP Jędrzejów Nowy – 329 948 zł, SP Mistów – 708 490 zł, gimnazjum w Jakubowie – 3 104 418 zł. Zespół Obsługi Szkół kosztuje 242 765 zł, GOPS natomiast – 34 325 zł (środki trwałe – 16 812 zł, a wyposażenie – 17 513 zł).
Kosztowne budowle
Ponad 190 ha stanowią grunty będące własnością gminy Stanisławów. Ich wartość wynosi 1 849 989 zł, w tym grunty pod drogi gminne – 1 567 618 zł, pozostałe – 224 363 zł oraz przekazane w wieczyste użytkowanie – 57 008 zł.
Budynki stanowią 7 598 125 zł, w tym 3 mieszkalne w Stanisławowie (198 926 zł), pozostałe jak budynek UG, budynki świetlic wiejskich, remiz, ośrodek zdrowia, budynek SUW to 1 786 952 zł, a budynki oświaty (szkoły) – 5 612 247 zł. Gminne budowle warte są 16 619 447 zł (stacja uzdatniania wody z hydrofornią i dwiema studniami – 1 479 820 zł, sieć wodociągowa – 12 893 374 zł, oświatowe jak boiska czy ogrodzenia – 45 817 zł oraz linie oświetlenia ulicznego – 243 900 zł).
Gmina posiada 161,5 km sieci wodociągowej oraz 2237 sztuk przyłączy wodociągowych. W ub. roku wybudowano 30 km sieci wodociągowej i 361 przyłączy.
Maszyny, urządzenia i aparaty specjalne warte są 411 878 zł, urządzenia techniczne – 1 192 018 zł, środki transportu – 188 533 zł, narzędzia i przyrządy – 115 414 zł.
Oprócz mienia materialnego gmina ma licencje na użytkowanie programów komputerowych będące wartościami niematerialnymi i prawnymi na kwotę 43 545 zł.
Cztery remizy
Gmina Dobre posiada 106 ha gruntów: drogi i ulice – 80 ha, a pozostałe grunty – 26 ha (lasy, hydrofornia i studnie głębinowe, oczyszczalnia ścieków i przepompownia, składowisko odpadów komunalnych, szkoły, targowisko i inne).
Do gminnych budynków należą mieszkalne – dom nauczyciela w Porębach Nowych i Mlęcinie oraz budynki mieszkalne w Dobrem na ul. Rynek 20 i 21; mieszkalno-użytkowe – szkoła podstawowa w Dobrem, dom nauczyciela w Dropiu, ośrodek zdrowia w Dobrem, budynek mieszkalno-użytkowy w Dobrem na ul. Rynek 24; użytkowe – budynki biurowe UG, nieczynna szkoła podstawowa w Kątach Borucza, szkoła podstawowa w Dropiu, Dobrem i Mlęcinie, gimnazjum w Dobrem, przedszkole, budynek po OSP w Rakówcu.
Gmina jest także właścicielem 4 remiz OSP (Sołki, Nowa Wieś, Rynia i Rudzienko), pozostałe to budynki gospodarcze i garaże.
Sieć wodociągowa mierzy 64,5 km, jest ponad 30 kilometrów przyłączy; kanalizacja to 4,9 km z 3,1 km przykanalików.
Dynamika wzrostu
Mienie komunalne gminy Siennica stanowią przede wszystkim środki trwałe zapisane w księgach inwentarzowych. Łączna wartość mienia wynosi 32 495 192 zł. Do największych pozycji należą urządzenia infrastruktury technicznej - 19 114 689 zł i budynki oraz budowle - 10 058 536 zł. Wartość gruntów zabudowanych i niezabudowanych wynosi 1 178 455 zł. Pozostałe pozycje stanowią: środki transportowe - 734 573 zł, komputery, kserokopiarki itp. - 256 522 zł oraz inne urządzenia techniczne i specjalistyczne.
Mienie komunalne gminy Siennica cechuje wielorakość pozycji np. grunty zabudowane i niezabudowane o łącznej powierzchni 12,5042 ha rozdrobnione są na 48 pozycjach działkowych, grunty będące w najmie, dzierżawie i użytkowaniu wieczystym - 3,7911 ha, a grunty pod działalność - 9,3407 ha. W drogach gminnych występuje aż 372 pozycje o łącznej powierzchni - 111,8291 ha.
Na rok 2008 gmina planuje uzyskać dochód ze sprzedaży majątku – 4 500 zł, z użytkowania wieczystego - 4 100 zł, ze sprzedaży usług tj. dostarczania wody, gospodarki ściekowej i odpadami, z gospodarki komunalnej itp. - 506 700 zł oraz uzyskać z dzierżawy i najmu (mieszkania) - 97 200 zł. Majątek gminy Siennica ulega ciągłemu powiększeniu, a to z racji dynamicznego rozwoju infrastruktury technicznej.
Rosnące mienie
Wartość mienia komunalnego gminy Halinów podana w załączniku do projektu uchwały budżetowej na 2008 rok wynosiła łącznie 50 286 205 zł, w tym: na zasadzie prawa własności 42 920 114 zł, mienie w zarządzie - 1 993 214 zł, użytkowanie wieczyste 624 177 zł i najem 621 469 zł. Gmina planuje uzyskać w 2008 roku dochody ze sprzedaży działek w wysokości 80 000 zł, z mienia powierzonego Zakładowi Gospodarki Komunalnej 10 000 zł, z użytkowania wieczystego przez GS Halinów 20 000 zł i z najmu 220 000 zł. Wydatki, jakie poniesie gmina na remonty związane z utrzymaniem tego mienia, będą w 2008 roku stanowić kwotę 183 000 zł. Wartość poszczególnych składników majątkowych przedstawia się następująco: grunty, w tym również pod drogami nieutwardzonymi - 5 158 240 zł, budynki i budowle - 36 174 407 zł, drogi, ulice, place (utwardzone) - 5 970 347 zł, maszyny i wyposażenia - 1 636 892 zł, środki transportowe - 496 347 zł, komputery, kserokopiarki itp. - 160 105 zł. Wartość inwestycji w toku wyniosła 944 077 zł, natomiast wartości niematerialne i prawne - 369 968 zł. Mienie komunalne gminy Halinów ma tendencję rosnącą i w chwili obecnej prawdopodobnie przekracza kwotę podaną na wstępie.
Zgodnie z ewidencją
Zgodnie z danymi przedstawionymi przez skarbnik Beatę Wiącek wartość mienia komunalnego gminy Mrozy wynosi 16 864 479 zł. Najsilniejszą pozycję stanowią obiekty budowlane - 12 599 098 zł. Są to budynki szkolne, siedziba urzędu gminy, dom kultury, remizy strażackie, ośrodek zdrowia itp. Następną mocną pozycję stanowią drogi gminne i działki komunalne oraz rekreacyjne - 3 181 744 zł. Strażackie samochody bojowe oraz samochód osobowy gminy mają łączną wartość - 717 315 zł. Wyposażenie typu: sprzęt komputerowy, kserokopiarki, urządzenia monitoringu mają wartość - 366 322 zł. Wartość oczyszczalni ścieków w Mrozach wynosi 1 124 682 zł. Podane cyfry obrazują raczej wartość księgową mienia. Rzeczywista wartość, czyli rynkowa jest z pewnością znacznie wyższa. Żeby uzyskać wartość rynkową, trzeba byłoby poddać majątek ocenie rzeczoznawców, a to byłaby operacja kosztowna, niewiele potrzebna i gminę nie stać na taki luksus.
W SUW-ie tylko 38,6%
Gmina Cegłów posiada stan mienia sporządzony na 30 września 2007 roku tj. z okresu sporządzenia projektu budżetu na 2008 r. Ogólna wartość mienia komunalnego gminy Cegłów wynosi 26 818 269 zł i ma tendencję wzrostową. W rozbiciu grupowym wygląda to następująco: grunty i nieruchomości – 355 349 zł, budowle – 18 519 566 zł, budynki z gruntami 1 240 175 zł, urządzenia techniczne 254 540 zł, w użytkowaniu OSP – 215 883 zł , w użytkowaniu ZGK – 64 471 zł, budynki oświatowe 2 988 485 zł i drogi gruntowe 3 179 800 zł. Projektowane dochody w roku 2008 r. z mienia komunalnego wynoszą 88 550 zł, zaś wydatki 989 550 zł. Do wszystkich składników mienia komunalnego gmina ma pełną własność praw majątkowych z wyjątkiem udziału 38,6% wartości ewidencyjnej do SUW. Do tej współwłasności należą jeszcze gminy Mrozy i Latowicz. Zgodnie z porozumieniami z lipca 1999 roku eksploatacją SUW zajmuje się gmina Mrozy. Zwiększenie wartości mienia pochodzi głównie z modernizacji dróg gminnych, dobudowy linii oświetlenia drogowego i nowych odcinków sieci wodociągowej. Gmina ma swoją jednostkę gospodarczą - zakład gospodarki komunalnej, któremu przesyła w użytkowanie i administrację niektóre składniki mienia jak: oczyszczalnia, ujęcia wody, sieci wodociągowe i kanalizacyjne oraz maszyny gospodarcze.
Bogactwem
infrastruktura
Mienie komunalne gminy Latowicz na dzień 31.12.2007 roku posiadało wartość 29 799 808 zł. Z zestawienia przedstawionego przez skarbnik Zofię Łodygę wynika, że najmocniejszym działem jest ,,Rolnictwo i łowiectwo” - 14 151 468 zł. W dziale tym ujęta jest sieć wodociągowa i kanalizacyjna, stacja uzdatniania wody w Chyżynach i oczyszczalnia ścieków na Wymyślu. Następny mocny dział to ,,Oświata i wychowanie” - 10 220 516 zł. Obejmuje on budynki szkolne, sale gimnastyczne i wyposażenie. Dział ,,Transport i łączność” - 2 698 936 zł obejmuje drogi, ulice i place gminne. Pozostałe działy to: ,,Administracja publiczna” - 975.920 zł dotyczy przede wszystkim budynku urzędu gminy i jego wyposażenia. Dział ,,Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa” - 937 137 zł to remizy strażackie i wozy bojowe oraz urządzenia techniczne. Dział ,,Ochrona zdrowia” – 268 533 zł ujmuje budynki ośrodków zdrowia w Latowiczu i Wielgolesie oraz ich wyposażenie. Ostatni dział to ,,Gospodarka komunalna i ochrona środowiska ”- 547 297 zł to między innymi działki budowlane na Wymyślu wraz z uzbrojeniem, skwerek parkowy w Latowiczu i oczyszczalnia ścieków. Wartość mienia komunalnego w gminie Latowicz ulega corocznemu powiększaniu.
Numer: 2008 13
Komentarze
DODAJ KOMENTARZ