Bezpieczeństwo drogowe zależy od świadomości i odpowiedzialności ludzi – tych za kierownicą, na chodniku i na pasach. Najczęstszymi przyczynami wypadków drogowych jest nadmierna prędkość, alkohol, brawura. Według naszych respondentów na naszych drogach najgorsze są dziury, nieoznakowani piesi i cykliści oraz... prostytutki „pilnujące” poboczy. I mimo że czuwa drogówka, są fotoradary, znaki drogowe i progi zwalniające, to nadal przeraża liczba wypadków na drogach powiatu mińskiego – prawie półtora tysiąca! Jak to wygląda dokładniej, o tym dziś w naszym Sokole
Straszne drogi
Dobrze oznakowane
Od 1 stycznia do końca października br. zanotowano w powiecie mińskim 1463 drogowe zdarzenia, w tym 360 wypadków i aż 1103 kolizje. Śmierć poniosło 30 osób, a rannych zostało 71.
Zdarzenia drogowe występują na terenie całego powiatu mińskiego – najbardziej jednak niebezpieczne, gdzie kierowcy winni zachować szczególną ostrożność, są krajowa dwójka i 50-tka. Maszty z fotoradarami są umieszczone w Kałuszynie. Obecnie trwają przygotowania do ich formalnego przekazania, są one w pełni przystosowane do współpracy z urządzeniami rejestrującymi.
Oznakowanie dróg powiatowych jest właściwe, jak informuje nas policja. Bezpieczeństwo na nich zależy od użytkowników, pieszych, którzy powinni (szczególnie nocą) zadbać o właściwe oświetlenie, podobnie rowerzyści.
Mińska policja, a szczególnie drogówka w dalszym ciągu będzie czyniła starania, aby zminimalizować liczbę drogowych zdarzeń.
Zadania ZDM
Zarząd Dróg Miejskich został powołany w grudniu 1993 roku. Od 1 stycznia 1994 r. ZDM nadzoruje ulice miejskie w Mińsku Mazowieckim i jest odpowiedzialny za budowę, modernizację, bieżące utrzymanie i ochronę ulic, obiektów związanych z gospodarką drogową, mostów, prowadzenie inwestycji w zakresie dróg w mieście. Do zadań należy również właściwe oznakowanie pionowe i poziome ulic oraz organizacja ruchu, która pozwala jeździć nie tylko bezpiecznie ale również płynnie. Utrzymuje też przystanki autobusowe. Drzewa i krzewy rosnące w pasie drogowym są również pielęgnowane przez ZDM.
Wśród niedawno zrealizowanych zadań jest modernizacja ulicy Budowlanej, jak informuje nas dyrektor Antoni Tułodziecki. Powiększono przestrzeń pomiędzy ogrodzeniem gimnazjum nr 3 a zespołem szkół zawodowych, chodnik poszerzono do 2 metrów, zrobiono dwa pasy ruchu. Poszerzono również jezdnię w kierunku parku, położono kawałek nowego chodnika i fragment pasa dla rowerów, wybudowano rondo, na którym już posadzono zimujące bratki. Wzdłuż Budowlanej – od GM-3 do ZSZ – będą postawione płotki odgradzające jezdnię od chodnika (na długości ok. 100 m).
Zainstalowano znaki aktywne tam, gdzie znajdują się przejścia dla pieszych, w miejscach opodal szkół: na ul. Dąbrówki dwa i po jednym na ul. Kopernika i Budowlanej. Działa także uruchamiany przyciskiem semafor przy SP-6. Wszystkie znaki zostały zamontowane we wrześniu br.
Groźne krzyżówki
Najbardziej niebezpieczne wg dyrektora Tułodzieckiego są trzy miejsca w mieście: skrzyżowanie Warszawskiego Przedmieścia z Nowym Światem oraz ze Świętokrzyską. Tutaj umieszczono progi zwalniające (w tym jeden wyspowy, by autobusy mogły swobodnie przejeżdżać). Trzecim newralgicznym miejscem jest skrzyżowanie Traugutta ze Spółdzielczą. Podjęto już działania, by na skrzyżowaniu tym zainstalować lustra drogowe. Te trzy miejsca w ciągu najbliższych dwóch tygodni zostaną wyposażone w aktywne znaki stopu, mrugające przez całą dobę (dzięki bateriom słonecznym).
Planowane
W następnym roku miński ZDM planuje wybudowanie ronda na skrzyżowaniu Budowlanej i Kościuszki i drugiego na skrzyżowaniu Piłsudskiego, Mireckiego i Konstytucji 3 Maja. Kończony będzie ciąg rowerowy biegnący ulicą Warszawską, 11 Listopada, Chełmońskiego, Jasną w kierunku Małaszczyckiej i Budowlanej aż do mostu i stadionu miejskiego. Część ścieżki – ok. 250 m – od ulicy Tuwima do GM-3 jest już gotowa.
Położona zostanie nawierzchnia na ul. gen. Popławskiego i 1. Pułku (od Siennickiej aż do połączenia przy cmentarzu żydowskim). Dzięki inwestycjom powstaje rondo na Dąbrówki, a już zakończono budowę ul. Smoleńskiego.
WORD aktywny
Jednym z głównych zadań siedleckiego WORD-u jest podejmowanie działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w regionie. Jest to, obok egzaminowania kandydatów na kierowców, szkolenia kierowców wykonujących transport oraz kandydatów na instruktorów, jedno z głównych zadań Ośrodka. Działalność w zakresie bezpieczeństwa na drogach można podzielić na akcje prewencyjne skierowane do najmłodszych użytkowników dróg – apele, konkursy, pogadanki, szkolenia z zakresu ratownictwa; działania edukacyjne wśród kierowców – szkolenie w zakresie prawa o ruchu drogowym na spotkaniach środowiskowych; współpraca z organizacjami i instytucjami na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w regionie.
Czyste szyby
Przed nami jesienna plucha i przedzimowa aura. To trudny czas dla zmotoryzowanych. Najwięcej problemów przynosi poranek, szczególnie kierowcom pojazdów zaparkowanych pod chmurką. Jak wejść do samochodu, gdy drzwi przymarzły? Szarpanie nic nie pomaga. Takich problemów uniknie ten, kto zabezpieczy zamki i uszczelki wazeliną techniczną. Do zamków są też w sprzedaży dostępne odmrażacze, ale wielu kierowców wozi je... wewnątrz samochodu.
Uszczelki smarujemy wazeliną techniczną zaraz na początku zimy.
Z powodu porannego pośpiechu nie wszystkim wystarcza czasu i cierpliwości, aby oczyścić i osuszyć szyby. Zamarznięte łatwiej oskrobać, zmiękczając lód odmrażaczem w aerozolu. Na zaparowane dobrze działa włączona na chwilę klimatyzacja. Przy jej braku - nadmuch włączony na szyby i uchylone lekko okno. Zarosiałe okna można przetrzeć irchową poduszeczką, ściereczką, gąbką itp. Dobrze też mieć gumową ściągaczkę wilgoci. Oczywiście pamiętać trzeba o uzupełnieniu zbiornika do spryskiwania szyb dobrej jakości niezamarzającym płynem.
Problemy ze słabowitym akumulatorem lub zamokłą instalacją są powszechne w tym okresie. Dobry serwis i przenoszenie do ocieplonego pomieszczenia w okresie największych mrozów przedłuży żywot i skuteczność naszego akumulatora. No chyba, że stać nas na nowy.
Noga z gazu
Gdy występują problemy z zamakającą od skraplającej się pary wodnej instalacją, wystarczy pod maską umieścić kilka rozłożonych gazet. Papier ściąga wilgoć. Przed rozruchem trzeba je koniecznie usunąć spod maski.
Trudno ruszyć, podjechać pod wzniesienie, jeszcze trudniej zahamować. Jedyny sposób to dobre opony zimowe o odpowiednim ciśnieniu powietrza i niezużytym bieżniku. Do tego nie trzeba już na szczęście kierowców przekonywać. Natomiast gorzej jest z dostosowaniem prędkości do warunków na drodze.
Przy ekstremalnie śliskiej nawierzchni nawet 40 km/h jest prędkością śmiertelnie niebezpieczną. Na śliskich nawierzchniach ruszajmy i hamujmy bardzo ostrożnie. Nie dopuszczajmy do zerwania przyczepności. Przeszkody nie ominiemy na zablokowanych hamulcem kołach. W pojazdach bez ABS hamujemy pulsacyjnie, szczególnie ważne jest odblokowanie kół przed przeszkodą.
Bądźmy ostrożni, widoczni, przewidujący i mądrzy przed szkodą.
Nieco lepiej
- Decydujący wpływ na obecny stan dróg powiatowych miało ich niedostateczne utrzymanie w ubiegłych latach, a także wzrastające natężenie ruchu samochodowego. W latach 1995-2005 nastąpił blisko 2,5-krotny wzrost ruchu pojazdów ciężarowych – mówi Andrzej Solonek, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych. – Trzeba pamiętać, że powiaty jako jednostki zarządzają najdłuższą siecią dróg. W powiecie mińskim cała sieć dróg wynosi 1657 km, w tym jest: 77 km dróg krajowych, 76 km dróg wojewódzkich, 512 km dróg powiatowych oraz 992 km dróg gminnych.
Ile ich mamy
Łączna ilość dróg w powiecie mińskim wynosi 512 km, co stanowi: drogi twarde ulepszone (86,40%), drogi twarde nieulepszone (0,96%), drogi gruntowe (13,07%). Długość dróg zamiejskich wynosi 469 km (91,64%), a miejskich 42 km (8,36%). Drogi o nawierzchni nieutwardzonej potrzebują remontów, modernizacji, odnowy. W zakresie przebudowy dróg ich długość to ok. 185 km, a szacunkowy koszt – 122 mln zł. Stanowi to ok. 40% całej sieci dróg powiatowych zamiejskich.
Drogi powiatowe powinny być połączeniem miast, będących siedzibami powiatu z siedzibami gmin i siedzib gmin między sobą. Około 176 km dróg w naszym powiecie nie spełnia tego kryterium. Największe dysproporcje występują na drogach powiatowych miast: Mińsk Mazowiecki i Kałuszyn. Stąd też niektóre ulice Mińska nie należą do kategorii dróg powiatowych (w ilości 14 km, na ogólną sieć wynoszącą 23 km).
Ocena dróg
W 1999 roku, kiedy to powołano powiaty, tylko ok. 51 km dróg zamiejskich w powiecie mińskim było w stanie dobrym i zadowalającym. Podjęte przez starostwo inwestycje w latach 1999-2007 (pomimo że system finansowania dróg nie przewidywał środków na nadrobienie wieloletnich zaległości) objęły odcinki dróg o łącznej długości 166 km.
Stan techniczny dróg uległ znacznej i widocznej poprawie, ale nie na tyle, aby uznać go za dobry – twierdzi Andrzej Solonek.
Przygotowani do zimy
Zarząd Dróg Powiatowych na sezon zimowy przygotował 6 piaskarek, 11 pługów lekkich, 3 pługi średnie (w tym 2 własne), pług wirnikowy, 5 równiarek i 3 ładowarki (nie będące własnością ZDM). Wśród materiałów do zwalczania śliskości na drogach zarząd dysponuje solą drogową i materiałami uszarstniającymi. W sezonie zimowym 45 km dróg w naszym powiecie nie będzie objętych zimowym utrzymaniem.
Po naleśnikach
Interesującym pomysłem było wybudowanie ronda w Mińsku, na skrzyżowaniu ulic Wyspiańskiego i Łąkowej. Okazuje się, że to pseudo-rondo nie robi żadnego wrażenia na kierowcach, którzy notorycznie przejeżdżają przez środek tamtejszej wysepki. Nic dziwnego, gdyż rondo nie znajduje się w centrum ulicy, a nieproporcjonalnie do jej środka. Trudno zatem pojąć, co kierowało decydentami przy tamtejszym natężeniu ruchu.
Numer: 2007 46
Komentarze
DODAJ KOMENTARZ