Autosalon

Kupno samochodu to tylko część problemu. Potem trzeba go jeszcze gdzieś postawić. Najlepiej oczywiście byłoby mieć jednorodzinny dom z garażem, ale nie każdy ma taki komfort. Co wtedy?

Kup pan garaż

Oczywiście sytuacja każdego właściciela auta jest inna. Jeden będzie miał podwórko, na którym może postawić garaż, inny będzie szukał odpowiedniego miejsca na swoim blokowym osiedlu, a są i tacy, którzy o problemie pomyślą np. podczas kupowania nowego mieszkania. Podstawową kwestią jest również to, czy interesuje nas kupno, czy może wynajem garażu.

Garaż z mieszkaniem
Kupno garażu bardzo często rozważane jest podczas zakupu mieszkania. Ewa Król z firmy Konstans zapewnia, że w inwestycjach, które były realizowane przez firmę w Mińsku, nie istniał przymus wykupowania miejsc garażowych. Co innego w blokach warszawskich. Tam jedynie pierwsi klienci mogli zdecydować się na lokal bez przypisanego do niego garażu. Bo choć miejsc postojowych zawsze jest mniej niż mieszkań, one też muszą zostać sprzedane. W Mińsku Mazowieckim nie było jednak z tym problemów. Pomimo braku przymusu, żaden garaż nie pozostał bez właścicieli. Garaż wielkości 5x3 metry kosztował 18.300 zł. Oznacza to, że za metr kw. klienci płacili 1.220 zł, podczas gdy za metr mieszkania 1.900 zł. Jeśli jednak chcemy mieć mieszkanie z garażem, możemy również poszukać lokalu używanego. Jak mówi Anna Kowalczyk z agencji pośrednictwa Ad-Dom, na nowych osiedlach mieszkania najchętniej odsprzedawane są razem z garażami. Może to być bardzo korzystne, ponieważ łączny zakup okazuje się często o wiele tańszy niż osobne kupno mieszkania i garażu. Nie oznacza to jednak, że gdy ktoś chce kupić samo mieszkanie, musi jednocześnie zgadzać się na miejsce dla samochodu. Czasem sprzedającemu tak bardzo zależy na czasie, że zgadza się rozdzielić taki, początkowo nierozłączny, zestaw.

Garaż osiedlowy
Zarówno przedstawiciele agencji Ad-Dom, jak i firmy Baumann przyznają, że liczba osób pytających o ceny garaży jest nieporównywalnie wyższa od ilości tych, którzy decydują się na zakup. Wielu chciałoby mieć garaż, ale kiedy dowiadują się, ile wynosi cena, rezygnują. W Ad-domie najpopularniejsze są garaże zlokalizowane w centrum miasta, np. przy ul. Kopernika. Tam też są one najdroższe. Pomimo, że kosztują około 30 tys. zł, odczuwany jest ich niedobór. O 5, a nawet 10 tys. zł mniej zapłacić można na Szpitalnej lub na osiedlu Serbinów. Do agencji nie przychodzą osoby zainteresowane kupnem garażu na kredyt. Co innego w firmie Baumann, która specjalizuje się w sprzedaży garaży. Można tam liczyć na maksymalnie 1,5-roczny kredyt podzielony na równe i nieoprocentowane raty. Garaże są murowane, ale nie są nowe. Firma odnawia je jednak, zanim swój samochód wprowadzi nowy właściciel. Choć ceny garaży na Dąbrówki i Szpitalnej wynoszą ok. 20-25 tys. zł i podlegają negocjacjom, znacznie więcej klientów zainteresowanych jest możliwością wynajmu niż kupna. Firmy wolą handlować niż wynajmować, ale z braku klientów zgadzają się na propozycje klientów. W wypadku Baumanna miesięczna cena wynosi ok. 120 zł. Nie oznacza to jednak, że zawsze szybko znajdzie na niego chętnego. Konkurencją dla garaży są nielegalne miejsca parkingowe na ogrodzonych podwórkach. Czasem wśród bloków można znaleźć mały placyk wypełniony samochodami. Choć taki parking jest pod chmurką, nie zabezpiecza więc auta przed wilgocią, cena za postój wynosi około 40-50 zł - jest więc konkurencyjna wobec czynszu za garaż.

Na własnym podwórku
Jednak nawet właściciel domu jednorodzinnego i podwórka nie zawsze ma garaż. Jeśli dotychczas go nie miał, a teraz potrzebuje, może dobudować go do domu, albo postawić obok. Najłatwiej zdecydować się na tzw. „blaszak”. Jeśli zamierzamy budować, potrzebujemy oczywiście zgody budowlanej. A co, jeśli chcemy postawić gotowy? Tu, niestety zdania są podzielone. Niektórzy twierdzą, że nawet na blaszany garaż potrzebne jest zezwolenie budowlane, inni zaś twierdzą, że taki garaż zgodnie z definicją prawa nie jest budynkiem.
W wypadku połączenia domu z garażem należy zwrócić uwagę na obowiązujące przepisy. Posadzka powinna być trwała, niepyląca i mieć dobrą przyczepność. Jeśli garaż jest na parterze, powinna być wyniesiona ponad teren tak, aby wjazd miał lekki spadek (2-3 proc.) w kierunku podjazdu. Drzwi z garażu do domu muszą mieć odpowiednią odporność ogniową (0,5 h). Odległość bramy garażowej od okien domu musi wynosić minimum 1,5 m, chyba że nad wjazdem jest daszek o wysięgu minimum 0,6 m z materiałów niepalnych - wtedy odległość ta może być zmniejszona do 1,1 m. Garaż nie może być wewnątrz mniejszy niż 2,75x5,75 m. Szerokość wjazdu lub bramy garażowej nie może wynieść mniej niż 2,3 m, zaś wysokość - 2 m. Taki garaż będzie też potrzebował uszczelnienia oraz izolacji akustycznej ścian i stropów oddzielających go od domu. Jak więc widać sprawa garażu nie jest wcale drobnym problemem.

Numer: 2005 14   Autor: Marcin Pietraszek





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *