W regionie

W piątek, 3 lutego, parlamentarzyści z regionu oraz władze miast i gmin powiatów mińskiego, siedleckiego i garwolińskiego spotkali się z Wojciechem Dąbrowskim, dyrektorem warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad

Nerwy drogowe

W regionie / Nerwy drogowe

Spotkanie było pierwszą inicjatywą ponadpartyjnej grupy działającej na rzecz wschodniego Mazowsza i południowego Podlasia – posłów Roberta Ambroziewicza, Henryka Kowalczyka, Czesława Mroczka, Stanisławy Prządki, Marka Sawickiego, Grzegorza Skwierzyńskiego i Krzysztofa Tchórzewskiego, którzy - jak powiedział prezydent Mirosław Symanowicz - zwierają szyki, by wspomóc rozwój ekonomiczny regionu i zmienić oblicze tzw. „Polski B”. A rozkwit gospodarczy to drogi. Gość przedstawił dokonania i plany dotyczące układu drogowego na całym Mazowszu, po czym szczegółowo omówił przyszłe przedsięwzięcia we wschodniej części regionu. Szczególnie istotna i drażliwa była kwestia budowy autostrady A-2, zarówno na ponad 20-kilometrowym odcinku obwodnicy Mińska Mazowieckiego, planowanym dopiero na lata 2008-2010, jak i jej dalszego ciągu do Terespola realizowanego jeszcze później – między rokiem 2010 a 2013. Posłowie i samorządowcy wobec poprawy stosunków Polski ze Wschodem postulowali przyśpieszenie wciąż oddalanego terminu. Dyrektor Dąbrowski nie pozostawił jednak wątpliwości – dopóki nie zmieni się ewenement w skali europejskiej – polska ustawa o decyzjach środowiskowych wymaganych przy najmniejszych zmianach istniejących tras, a bezterminowo zalegających w Urzędzie Wojewódzkim, nie ma takiej możliwości - priorytetem jest A-8 łącząca Warszawę z Białymstokiem.
Na decyzję środowiskową i związany z nią wybór wariantu czeka też budowa 20-kilometrowego odcinka tzw. Wschodniej Obwodnicy Warszawy od Rembertowa i Wesołej być może przez Sulejówek i gminę Halinów optymistycznie planowana na lata 2009-2011. Podobnie na razie zawieszona jest późniejsza budowa drogi ekspresowej S-17 od Warszawy przez Celestynów oraz gminy Pilawa, Garwolin, Sobolew i Trojanów.
Podkreślano konieczność poprowadzenia obwodnic, m.in. Garwolina i Jabłonny, gdzie mimo pomyślnej współpracy z samorządem, budowę blokują systematyczne protesty mieszkańców, a bez ich akceptacji nie można liczyć na subwencje unijne stanowiące 70% budżetu GDDPiA.
Starosta garwoliński, Stefan Gora apelował: – Nadajmy sens planowaniu przestrzennemu. Samorządy zabudowują drogi krajowe tak, że stają się one miejskimi z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Później trzeba stawiać ekrany i wymieniać okna w mieszkaniach. Odsuńmy budownictwo mieszkaniowe o 100 m. Nie psujmy tego, co wspólnie wypracowaliśmy.
Jak zapewniał dyrektor, w latach 2007-2008 wykonana powinna być przebudowa drogi K-2 między Zakrętem i Siedlcami wraz z obwodnicą miasta - dokumentacja jest już niemal kompletna. Burmistrz Zofia Wołkiewicz nie może jednak liczyć na wcześniejszy, choćby doraźny remont nawierzchni K-2 w Kałuszynie… Prawdopodobnie do czerwca 2007 r. w ciągu drogi K-50 zostanie też przedłużona obwodnica Stojadeł od skrzyżowania z K-2 do Arynowa, która wyprowadzi ruch ciężarowy.
Wojciech Dąbrowski podkreślił, że środki finansowe są, plany spełniają wszystkie kryteria, a współpraca z samorządami przebiega pomyślnie, brakuje jednak usprawniających ustaw. Tu mogą pomóc parlamentarzyści…

Numer: 2006 07   Autor: Joanna Dybowska





Komentarze

DODAJ KOMENTARZ

Wpisz nick.

Nick *

Nieprawidłowy adres e-mail.

Adres e-mail *

Wpisz treść wiadomości.

Treść wiadomości *